Pozitivně vyladěný stroj na faktury

13. 12. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Fakturoid, program zajišťující online fakturaci a účetnictví, díky intuitivní a snadné obsluze zpříjemňuje účtování mnoha živnostníkům a malým firmám

Z fakturace legrace

„Naši klienti mají větší svobodu než lidé, kteří investovali do účetního programu. Nejsou smluvně vázáni. Živnostníci s maximálně pěti klienty mají Fakturoid zdarma, uživatelé s více než pěti kontakty platí 160 korun měsíčně, menší firmy přijde služba na 640 korun. Kdykoli mohou vyexportovat data a odejít,“ vysvětluje spoluzakladatel firmy Jan Korbel.

Tvůrci programu pružně reagují na legislativní změny a průběžně zavádějí nové funkce. „Naší ambicí není nahradit účetní, ale být na hraně daňové evidence. Většinu našich funkcí totiž běžný účetní software nenabízí,“ říká druhý spoluzakladatel Lukáš Konarovský.

A dodává: „Fakturoid slouží živnostníkům a podnikatelům, kteří svá data předávají externím účetním ke zpracování. Ti je mohou vyexportovat přímo z aplikace, což snižuje chybovost. Program provede i naprostého laika fakturací tak, aby byla udělána správně. Třeba při první fakturaci do zahraničí vás robot přímo při psaní faktury navede, co máte ještě doplnit, případně vás odkáže na článek.“

Kvalita je nejlepší marketing

Vše začalo v roce 2008, když se Lukáš s Janem potkali na Twitteru a začali brzy spolupracovat. Spojil je obdiv ke Stevu Jobsovi a produktům jeho firmy, smysl pro humor, pro byznys i pro opatrnější finanční plánování. V době spuštění Fakturoidu byly online programy v Česku relativní novinkou.

Za celou dobu společné práce nezažili, že by měli na něco protichůdný názor, a na ladění detailů se dokážou domluvit bez zvyšování hlasu. „Věci si vždy vyříkáme, vyslechneme argumenty, necháme problém uležet a pak se k němu vrátíme,“ popisuje rozhodovací procesy Jan.

Za letošní listopad klienti Fakturoidu vyfakturovali 788 763 519 Kč,
vystavili 63 690 faktur a přidali 24 406 kontaktů.

Oba jsou velmi empatičtí k pocitům běžného uživatele počítačových programů a jejich dalším pracovním nástrojem je skvěle zvládnutá čeština. Psaní blogu považují za důležitou součást své marketingové strategie. Například propracovaný článek o fakturaci do zahraničí přivede na stránky Fakturoidu tři tisíce lidí měsíčně. Dalším marketingovým nástrojem je úcta k uživatelům.

„Při vymýšlení programu je potřeba zapomenout na vše, co vím, dívat se na problém očima začátečníka a dělat věci tak, aby mě samotného bavilo je užívat,“ vysvětluje Jan Korbel. Samozřejmostí je i dokonalý systém uživatelské podpory, jejíž úroveň je v našich krajích zpravidla tristní. Uživatel na robotově chatu okamžitě dostane na své otázky srozumitelnou odpověď.

Robot bez kanceláře

Firma, jejíž chod zpočátku zajišťovali pouze tvůrci Fakturoidu, v současnosti čítá sedm lidí. Všichni se obejdou bez kanceláře a neustálého dohledu. Sami majitelé se osobně vídají maximálně jednou měsíčně a firmu řídí z Prahy a Heřmanova Městce pomocí videokonferencí, telefonu a firemního komunikačního systému.

„Je to vlastně taková informační revoluce, stejně jako svého času probíhala revoluce průmyslová,“ přirovnává Jan. „Tehdy však byli lidé jen nahraditelná kolečka u strojů, dnes firma stojí na osobnostech.“

Nové uchazeče hodnotí především podle kreativity průvodního dopisu, výběrové řízení rovněž probíhá prostřednictvím videokonference.

„Máme vysoké nároky, důležitá je flexibilita a schopnost práce na dálku – z permanentního home office má totiž spousta lidí ze začátku strach,“ pokračuje Lukáš. „Osvědčilo se nám, když kolegové poznají práci ve firmě ze všech stran. Pokud programátor občas dělá zákaznickou podporu, mnohem lépe pochopí potřeby klientů.“

Zatímco řada podnikatelů si zakládá na tom, že pracuje i v noci a o dovolené, Lukáš tvrdí, že podle něj kreativní práce přesahující 40 hodin týdně nemá smysl. „Jsme hodně liberální a vyzkoušeli jsme sami na sobě, že makat 12 hodin denně je kontraproduktivní. Nejsme pásová výroba, u nás si všichni mohou práci flexibilně nastavit, aby se dala skloubit s rodinným životem. Šest dobrých hodin denně považuji za suprovou hodnotu a za nejlepší ochranu proti vyhoření.“

Jak šel čas s robotem

Nápad se zrodil o vánočních svátcích 2008 a Fakturoid ožil o rok později, na Štědrý den 2009, kdy se už dopoledne začali registrovat první uživatelé. Služba získala zvláštní cenu poroty v anketě Křišťálová Lupa 2010 a koncem roku 2011 bylo jasné, že své tvůrce uživí.

K 1. dubnu 2016 vznikla firma Fakturoid navazující na původní sdružení živnostníků. Díky konzervativnějšímu přístupu majitelů k finančnímu plánování se firma rozvíjí bez investorů. Tržby meziročně rostou o 60 až 70 %.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jana Šulistová. Foto: Hynek Glos.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek