Práva spotřebitelů v EU se rozšířila, 507 milionů zákazníků může nakupovat bezpečněji

24. 6. 2014 | Zdroj: Zastoupení Evropské komise v ČR

motiv článku - Práva spotřebitelů v EU se rozšířila, 507 milionů zákazníků může nakupovat bezpečněji Nová úprava je důležitá nejenom pro občany, ale také pro firmy. Na území všech 28 členských států totiž platí stejná minimální pravidla. Podniky je tak nemusejí řešit na trzích jednotlivých členských zemí odlišně.

Dobrá zpráva pro více než 507 milionů evropských spotřebitelů: nová směrnice o právech spotřebitelů, která vstoupila v platnost, posiluje práva spotřebitelů při nákupu kdekoli a kdykoli v Evropě – jak on-line, tak v kamenných obchodech.

Také podnikům přinesou nová pravidla výhody, jelikož vytvářejí všude stejné podmínky pro podnikání a obchodníkům snižují náklady při nabízení produktů a služeb spotřebitelům v zahraničí. Podle nových pravidel mají například spotřebitelé v celé EU 14 dnů na to, aby si svůj nákup mohli rozmyslet a odstoupit od smlouvy na nákup on-line či mimo obchodní prostory (kdy prodejce navštíví zákazníka doma) – oproti předchozímu minimu 7 dnů.

Nová pravidla také zakazují příplatky za použití kreditních karet a speciálních telefonních linek i předem zaškrtnutá políčka na dodatečné platby u internetových transakcí (například při nákupu letenek on-line). Aby tato nová pravidla byla uplatňována jednotně v celé EU a spotřebitelé jich mohli využívat bez ohledu na to, ve kterém členském státě se nacházejí, zveřejňuje Evropská komise rovněž pokyny pro vnitrostátní orgány, které obsahují i nezávazný vzor základních informací pro spotřebitele, které by měly být uvedeny u digitálních produktů.

„Různým trikům na spotřebitelích nakupujících na internetu v Evropě odzvonilo. Ode dneška může každý spotřebitel v Evropské unii vymáhat svá práva v rámci směrnice o právech spotřebitelů, což znamená: Už žádná předem zaškrtnutá políčka při nákupu letenek, žádné dodatečné poplatky za platbu kreditní kartou na internetu a konec obchodníkům, kteří vám tvrdí, že zboží zakoupené přes internet nemůžete vrátit,“ uvedla místopředsedkyně Komise Viviane Redingová, komisařka EU pro spravedlnost.

„Jednotný trh potřebuje sebevědomé spotřebitele. Upevnit sebedůvěru spotřebitelů a dát jim hlavní slovo je tím nejlevnějším stimulačním opatřením, jaké může Evropa zavést. Evropská komise bude nyní přísně kontrolovat, zda členské státy dodržují dohodnuté zásady, tedy zda správně provádějí pravidla a přiznávají spotřebitelům práva, která jim náleží.“

Nová směrnice o právech spotřebitelů harmonizuje právní předpisy jednotlivých států na ochranu spotřebitelů v několika významných oblastech, jako jsou nezbytné informace před zakoupením zboží a služeb a právo spotřebitelů zrušit nákup provedený přes internet. Větší míra harmonizace znamená, že spotřebitelé nyní mohou využívat stejných práv bez ohledu na to, kde v EU nakupují. Obchodníkům také přináší jednodušší, předvídatelnější pravidla a větší motivaci k rozšíření svého působení za hranice.

Podle nových pravidel EU (viz informační přehled o nových pravidlech) mohou nyní spotřebitelé z EU využívat (více informací v příloze):

  • větší cenovou transparentnost;
  • odstranění neopodstatněných příplatků za použití kreditních karet a speciálních telefonních linek;
  • pravidla zakazující předem zaškrtnutá políčka na internetových stránkách, například při nákupu letenek;
  • prodloužení lhůty, do kdy si svůj nákup mohou rozmyslet, ze sedmi na 14 dnů v celé EU;
  • silnější nárok na vrácení peněz (do 14 dnů poté, co spotřebitel zrušil nákup);
  • pravidla zakazující skryté poplatky na internetu, například u on-line nabídek, které falešně inzerují bezplatný obsah (například horoskopy nebo recepty);
  • lepší ochranu týkající se digitálního obsahu, zejména pokud jde o informace o softwaru a hardwaru, s nimiž příslušné produkty pracují.

Návrh nového souboru spotřebitelských práv předložila komise v říjnu 2008. Díky úsilí komisařky EU pro spravedlnost Viviane Redingové se Evropský parlament a Rada v červnu 2011 dohodly na konečné podobě směrnice o právech spotřebitelů a tento právní předpis byl přijat 10. prosince 2011. Členské státy měly dva roky – do 13. prosince 2013 – na provedení pravidel na vnitrostátní úrovni, přičemž lhůta pro skutečný vstup pravidel v platnost byla 13. června 2014.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek