Přehled chystaných velkých dopravně-infrastrukturních projektů v Norsku

21. 12. 2015 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

V souvislosti se zpomalením výkonu norské ekonomiky, dosud zatížené dominancí těžebního a petrochemického průmyslu, vláda v rámci hospodářské restrukturalizace usiluje o povzbuzení dalších odvětví, která mohou generovat nová pracovní místa. Vedle přijímání incentiv pro soukromou výrobní sféru, vědu a výzkum má stát výraznou páku na podporu růstu v podobě veřejných staveb.

Během roku 2016 členové vlády postupně potvrdili, že stát bude hradit nebo kofinancovat řadu dopravně-infrastrukturních projektů. Přehled projektů, které byly letos ohlášeny, předkládáme.

Norská železniční síť do r. 2030 projde výraznou modernizací. Jedná se především o tratě v metropolitní oblasti a jižním Norsku, vždy z Oslo směr Hamar – Lillehammer, Hønefoss, Drammen – Tønsberg – Skien a Fredrikstad – Halden. Ve výsledku bude na všech těchto tratích dvoukolejný taktový provoz vlaků InterCity. Půjde celkem o 40 projektů se lhůtami dokončení postupně v letech 2016, 2018, 2021, 2024, 2026 a 2030.

Ve větších městech (Hamar, Sarpsborg, Fredrikstad, Larvik, Sandefjord, Moss, Drammen, Tønsberg) dojde i na výstavu nových nádražních budov. Náklady státu v současných cenách dosáhnou 180 mld. NOK (120 mld. do r. 2024, 60 mld. ve zbývajícím období). Stavby koordinuje správa železnic Jernbaneverket.

Dvě největší norská sídla, Oslo a Bergen, dodnes nespojuje kvalitní dálnice a překonání bezmála 500km vzdálenosti autem zabere 7–8 hodin bez ohledu na výběr trasy. Jízda nejrychlejším vlakem mezi oběma městy trvá 6,5 hodiny. Premiérka E. Solberg/ová a ministryně financí Siv Jensen/ová koncem léta 2015 oznámily plán na zrychlení silničního i železničního spojení mezi Oslem a Bergenem.

Jízda vlaku se má zkrátit o 1 hodinu, modernizovat se má dále silnice E16 v úseku Skaret – Hønefoss. Náklady na zrychlení železnice a zkapacitnění silnice budou činit 26 mld. NOK. V současnosti probíhá projektová fáze, výstavba započne v r. 2019 a hotovo má být v r. 2024.

V rámci zlepšování městské hromadné dopravy se na konci r. 2015 vypisuje tendr na dodávku nových tramvají pro Oslo. K dlouhodobým projektům patří rozšíření sítě osloského metra, výstavba městské dráhy v Bergenu, zřízení koridorů pro autobusy ve Stavangeru a modernizace vozového parku autobusů MHD v Trondheimu.

Budoucí zvýšení kapacity norské železnice vyvolá potřebu dodávek nových hnacích vozidel i vagónů pro osobní i nákladní dopravu a také obměna vozidel v dopravních podnicích může být výzvou k účasti i pro české výrobce. Dlouhodobá příležitost pro firmy z ČR se otevírá rovněž na úseku subdodávek pro výstavbu silnic a železnic v Norsku.

K uplatnění na náročných severských trzích podstatně napomáhají předchozí reference z realizovaných zakázek v teritoriu a/nebo působení formou joint venture s místním partnerem. Konkrétním příkladem úspěšné účasti na dopravně-infrastrukturních projektech v Norsku a na Islandu je Metrostav a jím již dokončená i rozpracovaná díla.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Oslu (Norsko).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek