Přeshraniční on-line obchody rychle rostou, patří jim budoucnost

14. 11. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Většina obchodníků dnes řeší otázku e-commerce. Výjimkou nejsou ani exportéři, kteří mají stále větší zájem prodávat v zahraničí své zboží přes internet přímo koncovému zákazníkovi.

Moderní technologie jsou tématem také pro vývozce.

Obchodní ředitel společnosti DHL Express pro střední Evropu Luděk Drnec na setkání Klubu exportérů představil výsledky globální studie „Fenomén 21.století: Průvodce pro přeshraniční online obchodování“.

Podle studie lze v následujících pěti letech očekávat ve světě až 25% meziroční nárůst internetových obchodů do zahraničí. Jde o dvakrát rychlejší růst, než se předpokládá u vnitrostátních online prodejů. „Z dalších zjištění vyplývá, že 1,6krát rychleji porostou internetoví obchodníci, kteří svým zákazníkům nabízejí možnost prémiové expresní přepravy,“ doplňuje Drnec.

Lidé si ze zahraničních e-shopů nejčastěji objednávají elektroniku a módu. Spotřebitelům to ale přestává stačit. „Mezi kategorie s vysokým potenciálem řadíme kosmetiku, zboží pro domácí mazlíčky, ale také potraviny a nápoje nebo spotřební zboží,“ vyjmenovává zástupce DHL.

Světovými hegemony jsou Britové, Čína a USA

Největšími exportéry v rámci přeshraniční e-commerce jsou dnes Velká Británie, USA a Čína. Obchodníci z těchto zemí si mezi sebou rozdělují 60 procent celkových tržeb, jež zmíněný segment generuje.

Na scénu už vstupují také tzv. spící obři, mezi než patří Itálie, Španělsko nebo Francie. Jde ve většině případů o dodavatele luxusních produktů, o které je na zahraničních trzích velký zájem. U obchodníků z těchto zemí lze předpokládat rychlejší růst.

„Na straně nákupu USA, Velká Británie a Čína odebírají jen 30 procent celkové globální poptávky po luxusním zboží. Větší roli zde hrají trhy jako Kanada, Austrálie a Francie,“ dodává Luděk Drnec.

Metoda pokus omyl stojí čas i síly

Stát se úspěšným na poli e-commerce znamená překonávat řadu překážek a napravovat omyly, kterých se na startu logicky dopouštíte. To vývozcům zabírá čas a stojí je mnoho sil.

Aby v DHL cestu tuzemským obchodníkům usnadnili, představil v diskuzi na zmíněné akci Luděk Drnec pět klíčových tipů, jak být úspěšný v přeshraničním e-obchodování. Těmi se může řídit každý obchodník, který chce dodávat svůj produkt zákazníkům přes hranice.

Součástí 19. klubového setkání Klubu exportérů byla i tradiční talkshow. Tentokrát se jí zúčastnil český vynálezce David Paškevič, který chce dobýt svět svým 3D perem. Jde o multifunkční nástroj, tzv. malou dílnu do dlaně, která umožňuje „kreslit“ prostorové objekty a dá se propojit s mobilními zařízeními a aktualizovat pro nové materiály.

Diskuze se zúčastnili i Nshan Avetisjan, syn zakladatele společnosti Marlenka, která vyrábí medové dorty a další dezerty podle staroarménské rodinné receptury, či Martin Šauer, spoluzakladatel společnosti Balíkobot.cz. Balíkobot.cz je unikátním agregátorem přepravních služeb, jenž svým zákazníkům pomohl v roce 2016 vyexpedovat několik milionů zásilek do zemí Evropské unie.

Nápad na 3D pero vznikl v roce 2012, a to z osobní potřeby jeho tvůrce. „Potřeboval jsem něco, čím bych si mohl opravovat nebo dodělávat modely, jež vzešly z velkých 3D tiskáren. Vyrobil jsem si tedy vlastní ruční zařízení,“ vzpomíná na začátek David Paškevič s tím, že vývoj prototypu trval zhruba rok. V roce 2014 pak firma uvedla produkt na trh.

„V současné době jsme schopní vyrobit zhruba 2000 kusů našeho pera měsíčně. Stále se rozhlížíme po dalších partnerech, kteří by byli ochotní do našeho projektu investovat a pomohli ho posunout zase o kus dál,“ říká Paškevič. Jeho 3D Simo se zaměřuje právě především na zahraniční trhy. Asi 70 procent zásilek míří do USA a Kanady, dalších zhruba 29 % do zemí EU.

„Našim zákazníkům pomáháme automatizovat expedici a napojovat ji přímo na distribuční firmy tak, aby to bylo pro ně co nejjednodušší. Šetříme jim tak práci i čas,“ vysvětluje Martin Šauer. Balíkobot spolupracuje s jedenácti přepravci a umožňuje svým klientům automatizovat expedici do celého světa.


V rámci 19. setkání Klubu exportérů se představila i řada dalších partnerů akce - rodinné vinařství Malánik-Osička, výrobce pralinky BELVEC, společnosti Aqua Angels Česká republika či Siddharta Café Prague.

Setkání probíhá v rámci dvacátého ročníku projektu Exportní cena DHL UniCredit. Tento projekt pod záštitou vládní agentury CzechTrade podporuje, oceňuje a propojuje české exportéry z řad středních a malých firem.

„Naším cílem je v rámci Exportní ceny DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade nejen oceňování firem, ale hlavně sdílení informací, know-how a zkušeností a také propojování malých a středních českých exportérů. Jsem ráda, že mohu říci, že díky klubovým setkáním se nám to daří,“ dodala Helena Kohoutová, zakladatelka agentury Helas, která organizuje Exportní cenu již 10 let.


Redakčně upravená tisková zpráva agentury Helas

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek