Prezentace Škoda Vision E ve Švédsku, švédský trh s elektrickými vozy a postavení Škody na trhu

22. 4. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Prezentace Škoda Vision E ve Švédsku, švédský trh s elektrickými vozy a postavení Škody na trhu Velvyslanectví České republiky ve Stockholmu společně se Škoda Sverige uspořádaly v prostorách velvyslanectví dne 19. dubna 2017 prezentaci prvního elektrického automobilu koncernu Škoda – Škoda Vision E. Prezentace proběhla den poté, co byl tento koncept oficiálně uveden na šanghajském autosalonu.

Jednalo se o poměrně neobvyklou prezentační akci, jejíž těžiště spočívalo v projekci, která proběhla pomocí simulace prostřednictvím speciálních brýlí pro virtual reality. Prezentaci krátce zahájil velvyslanec Jiří Šitler a následně koncept Škoda Vision E představil Erik Gustafsson, PR manažer Škoda Sverige. Akci, která byla určena především pro odbornou veřejnost a novináře píšících pro automobilové magazíny a rubriky předních švédských novin, vhodně doplnil Erik Gunnarsson z automotive divize koncernu Ericsson, která mimo jiné pro VW Group, a tedy i Škoda Auto, vyvíjí technologii propojení elektrického vozidla na chytré sítě.

Škoda Vision E by se měla začít sériově vyrábět v roce 2020, přičemž hybridní verze Škody Superb bychom se od koncernu Škoda měli dočkat již na přelomu roku 2018 a 2019. Záměrem Škoda Auto je, aby pětinu produkce automobilů v roce 2025 tvořily elektrická a hybridní auta. Automobilka plánuje, že v roce 2025 bude mít na trhu 5 různých modelů elektrických vozidel. Škoda Vision E by měla mít výkon 225kW a dojezd 500km.

Ačkoliv Škoda Auto je součástí VW Group, Škoda Vision E je výlučně českým produktem včetně designu. Od roku 2018 budou všechny vozy Škoda mít aplikaci Škoda Connect, která bude komunikovat s chytrými sítěmi a majiteli umožní automaticky naplánovat veškeré servisní a další činnosti.

Akce měla mimořádný ohlas, o čemž svědčí účast 9 novinářů ze specializovaných periodik zabývajících se automobily jako např. Teknikens Värld, Auto motor & sport, Högsta Växeln, Motor, Autoinfo, Vi Bilägare ale i dalších periodik jako např. Dagens Industri, Svenska Dagbladet či Expressen, dále expertů na elektromobilitu ze švédského Ministerstva životního prostředí a Ministerstva hospodářství a inovací a dalších.

Švédsko a elektromobilita

Škoda Auto si od švédského trhu velmi slibuje. Ačkoliv ve Švédsku neprobíhá doslova dechberoucí boom elektromobility jako v sousedním Norsku, prodeje jsou i tak velmi impozantní a Švédsko se velmi rychle etablovalo v první desítce zemí v pořadí celkového počtu prodaných elektrických vozů a v hodnocení dle podílu elektrických vozů na trhu je dokonce čtvrté na světě.

V roce 2016 se nejvíce elektrických vozidel prodalo v Číně (333 418), následováno USA (157 181), Norskem (45 492), UK (36 907), Francií (33 774), Německem (25 154), Nizozemskem (25 154), Japonskem (21 088) a Švédskem (13 454).

Podíl nově prodaných elektrických vozidel na trhu v roce 2016 byl nedostižně nejvyšší v Norsku (29,1 %), následován Nizozemskem (6,4 %), Islandem (4,6 %), Švédskem (3,5 %) a s větším odstupem výčet pokračuje Švýcarkem a Belgií (1,8 %), Rakouskem (1,6 %) atd.

Švédsko se k fenoménu elektromobility připojilo relativně nedávno. V roce 2011 bylo ve Švédsku registrováno pouhých 185 elektrických vozidel. V prosinci 2016 to bylo již 30 525 vozidel, přičemž jen za rok 2016 jich přibylo výše zmíněných 13 454. Švédskému trhu dominují plug-in hybridními vozy, které tvoří 69,4 % všech elektrických vozidel. Jestliže ještě v roce 2013 byl podíl elektrických aut na trhu nových prodaných vozů ve Švédsku 0,71 %, tak v roce 2016 elektrické vozy činily již 3,5 %.

Nejprodávanějšími hybridními a elektrickými vozy jsou ve Švédsku Mitsubishi Outlander P-HEV, VW Passat GTE, Volvo V60P-HEV, Nissan Leaf a Tesla S.

Příčiny v silném nárůstu elektromobility lze hledat především v silné vládní podpoře. Nákup elektrického automobilu je dotován částkou 40 000 SEK (cca 112 000 Kč), majitel je zproštěn od placení daně z provozu motorového vozidla a v případě nákupu takového automobilu pro firemní účely byla rozšířena odpočítatelná položka z daní o 40 %. Vláda na podporu elektromobility vyčlenila 200 mil. SEK v lednu 2012, nicméně tyto prostředky došly již v červnu 2014 a proto již byly dvakrát navýšeny (v prosinci 2014 a v lednu 2016).

Vysokou popularitu elektromobilitě dále zajišťuje nejen levná elektrická energie, u níž se v případě Švédska jedná z 90 % o nízkoemisní energii pocházející z vodních či jaderných elektráren. Švédská přenosová soustava je schopná unést zvýšené nápory a dostatek dobíjecích stanic. Navíc cca 65 % domácností má snadný přístup k dobíjení díky již existujícím zařízením pro ohřev motoru v zimních měsících. Poptávku po elektrických vozech dále zvyšuje zájem měst a komun.

Postavení Škoda Auto na švédském trhu

Jak již bylo naznačeno výše, Škoda Auto si od švédského trhu velmi slibuje a věří, že s elektrickým vozem se dostane zpět do sedmičky nejprodávanějších značek, ze které v roce 2016 Škoda po letech vypadla, když ji předběhla KIA. Škoda prodala v roce 2016 ve Švédsku celkem 16 185 vozidel. Navzdory tomu, že se jednalo o 160 vozů více než v roce 2015, podíl Škody na celkovém trhu s automobily mírně poklesl na 4,49 % a stala se tak osmou nejlépe prodávanou značkou.

Plánem Škoda Sverige je zvýšit prodeje o 1000 vozidel ročně tak, aby v roce 2020 dosáhla hranice 20 000 prodaných vozů. Lídry na švédském trhu v roce 2016 byly tradičně Volvo (19,5 %), VW (15 %) následovány s odstupem Audi (6,1 %), Toyotou (6,0 %), BMW (5,9 %) a KIA (5,8 %) a poté Mercedes (4,7 %) a Škoda (4,5 %). Výraznou zpruhou zjevně bude uvedení nového modelu SUV – Škoda Kodiaq v lednu 2017, kterého se ve Švédsku prodaly během dvou měsíců veškeré zásoby, tedy přes 1500 kusů. Škoda Sverige nedokáže uspokojovat zájemce o Kodiaq a na tento model vznikají pořadníky. Tradičně nejoblíbenějším modelem je Škoda Octavia (36 %), Fabia (34 %) a Superb (17 %).

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky ve Stockholmu (Švédsko). Autor: Jan Buben, zástupce  velvyslance.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek