Příběh zrodu globálního Alukovu

15. 5. 2015 | Zdroj: Hospodářská komora ČR (HK ČR)

Původně Alukov vyráběl hliníková okna, až zákazník firmu přivedl na myšlenku dodávat jako vůbec první společnost u nás zastřešení bazénů. Ve východočeské vísce Orel se tak začala rodit globální firma, která dnes dodává svá zastřešení teras, bazénů a vířivých van do čtyřiceti zemí světa. „A to jsme teprve na začátku,“ říká její zakladatel, generální ředitel a jediný akcionář Jan Zitko.

Jaký byl úplný začátek Alukovu, vzpomenete si ještě?
Začátek Alukovu si pamatuji velmi dobře, vždyť je to teprve dvacet let. Tehdy jsem neměl v úmyslu založit globální firmu. Záměrem bylo prodávat náš produkt v rámci regionu, možná České republiky. Navíc naše rané podnikání bylo komplikované ve dvou směrech, jednak jsme budovali firmu od nuly a jednak jsme také přišli na trh se zcela novým produktem, který u nás doposud neměl tradici. Tradici měl ve Francii nebo v Německu, ale u nás jej nikdo neznal.

Původně jste ale vyráběli hliníková okna, kdy se zrodilo zastřešení, se kterým dnes dobýváte svět?
Ano, pracovali jsme s hliníkovým profilem a na výstavách nás oslovovali zákazníci, jestli bychom jim nevyrobili teleskopické zastřešení bazénu, které viděli v zahraničí. Ty dotazy byly častější a častější, a tak jsem si řekl, proč ne. Máme hliníkový profil, na trhu je poptávka, tak proč bychom nevytvořili produkt, který uspokojí zájem českých zákazníků. Šli jsme do toho a postupně jsme vyrostli v globální firmu, která je dnes přítomna ve čtyřiceti zemích světa. Má výrobní závody u nás, na Slovensku, v Maďarsku a v Rusku.

Takže vás v podstatě zákazník přivedl k tomu, kde jste dnes?
V zásadě ano. Tento moment z hlediska fungování firmy, tedy naslouchání zákazníkům, je pro naši společnost velmi důležitý. Vždy, když jsme naše zákazníky vyslyšeli, přišli jsme s řadou vylepšení nebo se zcela novými výrobky. Myslím si, že je to zásadní pro existenci firmy. Naslouchat přáním zákazníků a být s nimi ve spojení. Zákazníci jsou pro nás největším zdrojem inspirace, jsou to miliony mozků, které vědí, co chtějí, a my jim nasloucháme.

K zastřešování teras, které jste začali vyrábět před čtyřmi lety, vás také přivedla poptávka? Nikdy nejdete svou vlastní cestou?
Máme samozřejmě svoje nápady, ale neuvedeme na trh nový produkt, aniž bychom zájem o něj neměli potvrzený ze strany zákazníka. Systém mobilního zastřešování teras CORSO jsme v České republice uvedli jako první a opět nás k tomu dovedl klient, který požadoval elegantní řešení umožňující pobývat na terase téměř celoročně. Je to výrobek, který nám otevírá úžasné příležitosti. V rámci tohoto stavebního segmentu se dostáváme mimo jiné k možnostem pracovat s hotely nebo restauracemi po celém světě.

Podobné to bylo nedávno v Jižní Koreji. Naši partneři nás oslovili, že by Korejci chtěli, abychom jim vyrobili zastřešení pro barbecue. Nás by to nikdy nenapadlo, přece jenom je Jižní Korea zcela jiné kulturní prostředí. Podobně je to v arabském světě, kde přizpůsobujeme náš design kulturnímu a architektonickému prostředí. Vždy se chceme přiblížit zákazníkovi a jeho kulturně společenským hodnotám.

A dnes jste u nás jednička na trhu, jak jste na tom ve světě?
Co se týká České republiky, jsme lídrem v oblasti výroby a prodeje vysoce kvalitních produktů vyráběných na míru. V globálním měřítku je to trochu jiné. Udržujeme post významného hráče, ale zatím nemáme takové postavení jako u nás. Možná podobně jsme na tom v Rakousku. Dostat se do pozice lídra v zahraničí je dvojnásobná, ne-li trojnásobná práce.

Navíc v mnoha zemích EU dnes dochází k ochraně trhu, což ztěžuje situaci exportérům. V Rakousku jsou například velmi přísné regulace, za kterých může firma provádět montáže svých výrobků. Samozřejmě je to pro mnoho firem komplikované, ale ty, které se s tím vypořádají, na tom budou velmi dobře a budou moci za hranicemi šířit dobré jméno českých výrobků.

Povězte, kdy přišel pro Alukov zásadní zlom? Kdy jste si poprvé uvědomil, že společnost už něco ve svém segmentu znamená?
Zlomů bylo několik a doufám, že ještě další přijdou. Víte, čím víc o naší práci přemýšlím, tím víc nabývám vědomí, že to, co jsme dokázali doposud, je jen zlomek toho, co ještě můžeme udělat. Vezměte si, že Česká republika má něco přes deset milionů obyvatel. Zorganizovat dobře fungující firmu, znamená obrovské úsilí. Osobně se v posledních letech velmi angažuji v Německu, v Rakousku a ve Švýcarsku.

V těchto zemích žije 110 milionů lidí, ekonomicky jsou na tom mnohonásobně lépe než my. Takže potenciál, který nabízí, je řádově třicetkrát větší než u nás. Při svých návštěvách, na kterých se potkávám se zákazníky a s obchodními partnery, vidím, že jsme teprve na začátku. Jinými slovy německy mluvící země jsou pro nás nyní další velkou výzvou. A pak jsou samozřejmě ještě další teritoria. Amerika, Velká Británie, Itálie, Francie, Indie, to jsou miliardy lidí a tady všude můžeme realizovat naši práci. Představa, že jednou budeme chtít být v těchto zemích na stejné úrovni jako u nás, to znamená neskutečné množství práce.

Vypadá to, že sen o globální firmě, bude za několik let realitou.
Na základě svých zahraničních návštěv jsem si jistý, že máme skvělý výrobek, šikovné zaměstnance, fungující logistiku a servis. Často se setkávám s tím, že lidé třeba ve Švýcarsku nevěří, že náš výrobek je český. Přirovnávají nás k italským nebo francouzským produktům. Takže nyní zažíváme zlom v tom, že expandujeme do německy mluvících zemí. Aktivně zde budujeme značku Alukov.

Chceme být součástí maloobchodního prodeje, to znamená, aby nás nezastupoval pouze distributor, ale abychom byli součástí obchodní sítě, tedy jako u nás. Budujeme showroomy, nedávno jsme otevřeli nový ve Vídni, přibude další v Mnichově, v Hamburku. Začínáme také najímat lokální manažery a marketingové agentury, bez toho pronikat na nové trhy nelze. Na druhé straně nám nejde o kvantitu, ale o kvalitu.

Dobře, a nenapadlo vás někdy přijít na trh s vyloženě levným produktem?
Máme i ekonomické řady, záměrně nepoužívám termín low cost. Za tímto účelem jsme před dvěma lety otevřeli závod v Maďarsku. Vyrábíme tam typovou řadu, která je ekonomická, ale v žádném případě není z hlediska designu nebo funkce omezená. Máme vysoký standard u každého výrobku a platí to i pro tuto řadu. K tomuto kroku nás přivedla především krize, kdy hlavně ve Francii začala stoupat poptávka po lacinějších zastřešeních.

U nás často narazíte na levné kopie vašich zastřešení. Trápí vás to?
Dříve to kopírování bylo více pirátské. Na trhu se objevovaly přesné napodobeniny našich produktů. Dnes už to tak není, dnes celý trh se zastřešením vnímám jako zdravé, konkurenční prostředí. Koneckonců, je to princip fungování kapitalismu, snažit se vytvářet lepší produkt a uspokojit zákazníka. A vlastně je to dobře, když nás firmy sledují. Nechtěl bych, aby to bylo naopak, abychom se my podle někoho řídili. Vždy je lepší být lídrem a přicházet s vlastními myšlenkami než být v závěsu a kopírovat.

A co konkurence v zahraničí? Sledují vás i tam?
Rozhodně, i v zahraničí je naše značka známá. Většina profesionálů z bazénového segmentu minimálně v Evropě Alukov zná.

Jak se vám daří v Severní Americe?
Předně nejvíce bazénů na světě nabízí právě Amerika, na druhé straně málo tamějších klientů je ochotných za zastřešení zaplatit. Není zde tradice tohoto výrobku, a navíc Američané mají zcela jiné potřeby. Mají levné energie, servisní firmy, které jim bazén vyčistí, jsou také laciné, takže oni nemají motivaci si bazény zastřešovat.

Je tam také jiné klima než u nás, daleko drsnější, takže i výrobek samotný musí splňovat větší nároky na statiku. Řekl bych, že v USA může uspět jen ten, kdo nabízí funkční produkt, který je odolný vůči klimatickým podmínkám. Američany moc nezajímá design, oproti třeba Italům nebo Francouzům. A my máme tu výhodu, že se snažíme spojit praktičnost, odolnost a design. Věřím, že naše zastřešení má v Americe budoucnost, ale musíme ho ještě zpopularizovat, abychom plně uspěli.

Jaké nápady nosíte v hlavě momentálně?
Zrovna včera jsem byl na slavnostní večeři na Pražském hradě při příležitosti návštěvy monackého knížete Alberta v Praze. Seznámil jsem se tam s ředitelem monacké obchodní komory a on mi předal kontakty na lidi, které mají obrovskou síť hotelů, restaurací a kasin v Monaku a podél francouzského pobřeží. Pokud se zadaří, mohli bychom tam prodávat především naše zastřešení teras CORSO. To teď aktuálně nosím v hlavě. Obecně si myslím, že takováto setkání, která většinou probíhají pod garancí českého státu nebo podnikatelských a obchodních komor, domácím firmám velmi pomáhají. Získáváme kontakty, ke kterým bychom se jen těžko dostali.

Řekněte, jste spokojený s tím, kde je Alukov teď?
Když se podívám do historie naší firmy, mohl bych být spokojený. Na začátku jsem si nikdy nemyslel, že se dostaneme tam, kde jsme teď. To je diametrálně odlišné. Zcela spokojený ale nikdy nejsem, protože pokud bych byl, došlo by ke stagnaci. Zdravá nespokojenost je velmi důležitá k tomu, aby se firma stále rozvíjela.

Kde se ve vás vzala touha pořád růst?
Řekl bych, že moje odhodlání souvisí s touhou cestovat. Vždycky jsem snil o tom poznávat nové kraje. Jakmile jsem po čtyřech letech naší existence začal cítit, že firma má na víc, tedy na to vrhnout se na zahraniční trhy, byl jsem nadšený, že mohu cestovat. Cestovat za byznysem, kde potkáte tamější lidi, je skvělá příležitost, jak poznat danou zemi.

Působíte ve čtyřiceti zemích světa. Máte přehled o tom, jak si Alukov vede v jednotlivých zemích?
Samozřejmě, mám přehled o všem. Denně řeším, co se děje v Anglii, v Rusku, v Jižní Koreji. Nicméně musím říct, že tato každodenní agenda mi zabere spoustu času.

Jste jediným akcionářem Alukovu, jak zvládáte odpovědnost, která se pojí s celou firmou?
Vždycky říkám, že všechno velké se skládá z celé řady malého. Za naším podnikáním je spousta špičkových manažerů a zaměstnanců, kteří řeší své každodenní úkoly a tím pádem jsou nezbytní pro chod celého mechanismu Alukovu. Bez těchto lidí, kteří věří naší myšlence, by Alukov nikdy nebyl takový, jaký je.

Jan ZitkoJAN ZITKO
V roce 1995 založil společnost ALUKOV HZ, spol. s. r. o., s cílem vyvíjet, vyrábět a prodávat bazénová zastřešení. Krátce na to se stala společnost lídrem na trhu ČR a SR v segmentu mobilního zastřešování. Postupná silná zahraniční akvizice vedla v roce 2005 k založení Evropského hospodářského zájmového sdružení – IPC Team, jehož se stal Jan Zitko prezidentem.

V současné době působí ve více než 40 zemích světa. V roce 2014 společnost ALUKOV navýšila základní kapitál a stala se akciovou společností. Jan Zitko zastává funkci předsedy představenstva a je jediným akcionářem společnosti. ALUKOV, a.s., zaměstnává více než 400 zaměstnanců a jeho roční produkce je 3000 výrobků.


Převzato z časopisu KOMORA.cz, vydávaném Hospodářskou komorou České republiky. Autorka článku: Vlasta Holéciová, foto: Tomáš Železný.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek