Příležitosti pro prezentaci firem v cestovním ruchu v ČR

12. 1. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Vyrazí letos turisté z České republiky na dovolenou do zahraničí, nebo dají přednost tuzemské přírodě a památkám? Souboj na toto téma svedou tři tradiční veletrhy cestovního ruchu.

Začátek roku na veletržní scéně bude tradičně patřit turistice. Brněnské veletrhy GO a Regiontour se uskuteční ve dnech 18. až 21. ledna, pražský Holiday World na holešovickém výstavišti pak 15. až 18. února. 

Všechny tři se budou snažit využít příznivé období, kdy se platy v Česku zvedají a lidé stále častěji přemýšlejí o tom, kam vyrazí na delší dovolenou.  

Doma je doma – Regiontour

Veletrh Regiontour je nosným projektem na podporu incomingu a domácího cestovního ruchu. Představují se na něm jednotlivé destinace, města i regiony. 

A protože na rok 2018 připadá oslava stoletého výročí vzniku Československa, spousta krajů si toto téma vzalo za své. Rezonovat bude i na veletrhu. Třeba kraj Vysočina nabídne sto lidských příběhů spjatých s výročím. Jihomoravský kraj zase chystá tematickou módní přehlídku dobového oblečení.

Na Moravu s kolem

Za unikátní prvorepublikovou architekturou se návštěvníci veletrhu budou moci vydat do východních Čech. Pardubický a Královéhradecký kraj společně vyberou ty nejzajímavější tipy na budovy, které se ze začátku dvacátého století v regionu zachovaly. Přímo na výstavišti si pak hosté mohou posedět v kavárně stylizované do doby Karla Čapka se secesními židlemi a lustry.

Jen vzpomínání se však veletrh věnovat nebude. Některé kraje přivezou ochutnávky regionálních piv nebo potravin. Lidé se mohou těšit na tvarůžky nebo levandulové produkty z Olomouckého kraje, na jihočeské masopustní koblihy i na poctivou plzeňskou dvanáctku. Jihomoravský kraj zve samozřejmě na víno, kromě toho chce, aby si ho návštěvníci spojovali ještě s cykloturistikou a památkami.    

Kam Češi nejvíce jezdí doma?
Středočeský kraj 2 586 tisíc
Jihomoravský kraj 1 853 tisíc
Jihočeský kraj 1 650 tisíc
Královéhradecký kraj 1 396 tisíc
Moravskoslezský kraj 1 348 tisíc

Zdroj: ČSÚ, dlouhodobé cesty

Praděd je jednička

Na veletrhu Regiontour se představí i oblíbené Turistické známky. Těch je už 2456 a celých 21 let je vyrábí David Holub a Ladislav „Gin“ Šín společně s týmem dalších třiceti lidí v Janovicích na Rýmařovsku. Odtud každoročně odchází více než jeden a půl milionu známých dřevěných suvenýrů s vypáleným motivem hradů, zámků, historických měst či přírodních památek.

Tempo vydávání nových známek značně zpomaluje – v roce 2017 vlastní Turistickou známku dostalo jen 50 míst. Která přibudou v dalších letech, záleží na pečlivém výběru. Ne každý výletní cíl na Turistickou známku dosáhne. A je to účel. „Zhruba dvě třetiny žadatelů odmítáme sami a i ti ostatní jdou do internetového hlasování. Bráníme se devalvaci systému, a tak sami sběratelé rozhodují, kdo z navrhovaných obstojí jako nové Turistické známkové místo,“ vysvětluje David Holub.

Známkou číslo 1 zůstává v seznamu atraktivity úplně první známka – z Pradědu. Typické dřevěné suvenýry z horských vrcholů jsou nejžádanější. „Vedle toho samozřejmě Český ráj nebo ty široce známé hrady a zámky, jako třeba Karlštejn či Bouzov,“ popisuje David Holub. V posledních letech ovšem sledují trend nárůstu návštěvnosti i u menších a méně známých památek. „Turistické známky tak doporučují k návštěvě mnoho krásných míst, kam cestovní kanceláře nejezdí a naštěstí ani jezdit nebudou,“ komentuje David Holub.

Když dálky lákají – Go

Návštěvníci, kteří vyrážejí za hranice, míří nejčastěji k moři. Ať už je to Chorvatsko, Řecko nebo další oblíbená letoviska. Cestovní kanceláře se jim však snaží nabídnout i jinou cestu. Autobusové zájezdy po Evropě nabízejí například tradiční cestovní kancelář Vega Tour. „Kromě autobusových zájezdů chceme také představit jednodenní výlety a další zajímavé produkty,“ uvedla Markéta Lukášová, manažerka zájezdů a odbavení.

Stále oblíbenější jsou pro turisty zážitkové víkendy do okolních států. „Mohou si užít lenošení v termálních lázních, zasportovat si na horách, poznat přírodní krásy severských zemí, rozveselit se v zábavním parku nebo létem prostě jen tak proplout na palubě některé z námi nabízených jachet,“ shrnula bohatou nabídku cestovní kanceláře se sídlem v Praze Markéta Lukášová.

Slovensko nejsou jen Tatry

Oblíbeným cílem českých turistů zůstává i sousední Slovensko. To zdaleka neznamená jen Vysoké Tatry. Úplně poprvé se veletrhu Go samostatně představí Bratislavský kraj. „Přivezeme komplexní nabídku destinace. Ukážeme mnoho inspirací na jedno- a vícedenní výlety, pobyty u vody či výpravy na kolech,“ popsala Andrea Ambrózy, vedoucí oddělení marketingu a eventů společnosti Turizmus regiónu Bratislava. 

Region chce oslovit milovníky historie, dobrého jídla a kvalitních vín, sportovce a rodiny s dětmi. Ve stánku návštěvníci najdou například cykloturistické mapy a nové turistické průvodce. Ochutnají výborná vína, piva a tradiční kulinářské speciality regionu.  „V expozici se představí čtyři oblasti Bratislavského kraje. Spojíme nabídku hlavního města Bratislavy s jejím pestrým zázemím,“ vysvětlila Andrea Ambrózy.

Bude to jednak samotná Bratislava jakožto šarmantní metropole na Dunaji, korunovační město a místo klasické a živé kultury. Druhou částí bude Podunajsko, kde najdete oblíbenou dovolenkovou destinaci Senecká jezera nebo splav Malého Dunaje či vyhledávanou Dunajskou cyklotrasu. „Pak je tu Záhorie s baťovým kanálem, lázněmi Smrdáky, město Skalica. Oblast je plná hradních zřícenin, poutních míst a je tu vyžití třeba pro golfisty,“ uvedla Andrea Ambrózy.

Kam Češi jezdí do zahraničí?
Chorvatsko 828 tisíc
Slovensko 555 tisíc
Itálie 552 tisíc
Rakousko 373 tisíc
Řecko 265 tisíc

Zdroj: ČSÚ

Kemp s marmeládou

Do zahraničí zvou své krajany také Češi. Pod horu Marmolada v Dolomitech se přestěhovala „královna marmelád“ Blanka Milfaitová. S manželem tam koupili pozemky a velký kemp. „Asi je to osud,“ směje se spojení marmeláda-Marmolada Blanka Milfaitová. „Muž sem jezdí dvacet let a mě sem vzal poprvé před pěti lety, místo jsem si zamilovala, protože spojení dokonalé přírody, vysokých hor a trochu té samoty je prostě dokonalé,“ vysvětluje Blanka Milfaitová.

Kemp se třemi hvězdičkami ohraničují tři potoky a říčka, je stranou od státní silnice, ale v dosahu několika lanovek. „Soustředíme se na služby cestovatelům s obytnými vozy i přívěsy nebo stany, kteří mimo relax v kempu milují například skialpinismus, vysokohorskou turistiku, horolezectví, paragliding, alpské běhání, extreme nordic walking, cyklistiku silniční i mimo a všechny druhy lyžování,“ představuje Blanka Milfaitová kemp.

Ferrata pod střechou 

Kousek Rakouska zase přiveze do Brna cestovní kanceláře V-tour. Ta v pavilonu F postaví první umělou ferratovou stěnu v Česku. „Říkejme tomu ferratová hora, protože na vršek umístíme vrcholovou knížku, aby každý po zdolání zajištěné cesty zažil pocit horolezce na vysokém skalním štítu,“ řekl Tomáš Košut, jednatel cestovní kanceláře V-tour. 

Historicky tyto zajištěné horské stezky vznikaly, aby usnadnily obyvatelům Alp průstup náročnými terény v rámci každodenního života. Dnes jsou oblíbenou turistickou atrakcí nejenom rakouských, ale i slovinských či italských Alp. 

Turisty chce lákat i další část někdejšího Rakousko-Uherska, ale i Československa. Zakarpatská oblast, též zvaná Zakarpatská Ukrajina, návštěvníkům představí dvě architektonické památky UNESCO, 136 památek národního významu, 12 hradů, jedno z nejlépe dochovaných opevnění druhé světové války i unikátní Boržavskou úzkokolejku.

Všechny barvy světa – Holiday World

Návštěvníci veletrhu Holiday World budou moci prostřednictvím expozic téměř všech krajů České republiky procestovat celou zemi a získat zajímavé tipy na svoji příští dovolenou nebo výlety a možnosti trávení volného času.

Holiday World bude také přehlídkou a inspirací pro zahraniční cesty do zemí blízkých, ale i velmi vzdálených. Kromě nejbližších sousedů Česka a dalších evropských zemí včetně Středomoří mohou návštěvníci načerpat informace o exotických krajinách, jako jsou Thajsko, Čína, Indonésie, Dominikánská republika, Kuba, Mexiko, Šrí Lanka, ale i třeba Palestina a další.

Sté výročí vzniku Československa umocní veletrh tím, že se jeho partnerskou zemí pro rok 2018 stává Slovensko. Rozsáhlá expozice umístěná v pravém křídle Průmyslového paláce bude lákat návštěvníky na výlety a dovolenou na Slovensku. Tradičně zde bude mnoho spoluvystavovatelů, kteří návštěvníkům představí neobvyklá místa, možnosti a tipy. Češi považují Slováky za nejbližší národ stejně jako Slováci Čechy. Dlouhodobé nadstandardní vztahy chce veletrh posílit se skleničkou vína, dobrým jídlem a tradiční slovenskou hudbou.

Gastronomie i film

Tradiční součástí veletrhu Holiday World je víkendová přehlídka autogramiád, vystoupení cestovatelů a prezentace jejich nových dobrodružství, premiér nových filmů, cestovatelských výstav fotografií pod názvem World film. Tento festival bude probíhat v Křižíkově pavilonu B ve dnech 17. a 18. února a návštěvníci na něm mají jedinečnou možnost osobně potkat zajímavé cestovatelské osobnosti.

V roce 2018 se návštěvníci mohou těšit také na 12. ročník gastronomického veletrhu Top Gastro & Hotel. Cílem spojení jednotlivých veletrhů je poukázat na vzájemné souvislosti mezi světy cestování a gastronomie a představit je v co nejširší paletě odborníkům a laikům.

Kraj mého srdce

Výstaviště pod záštitou Asociace krajů ČR a ministerstva pro místní rozvoj na veletrhu vyhlásí také výsledky šestého ročník ankety Kraj mého srdce. „Smyslem ankety je podpořit domácí cestovní ruch a zjistit aktuální oblibu jednotlivých částí republiky u široké veřejnosti. Dlouhodobým cílem ankety je posilovat vědomou vazbu hlasujících na konkrétní kraje a důvody jejich atraktivnosti,“ vysvětluje mluvčí veletrhu Daniela Vocetková.

Pro odbornou veřejnost bude určená konference 360 Travel Trends zaměřená na aktuální témata z oblasti cestovního ruchu. V rámci hlavního tématu Světové trendy se zaměří na Travel StartUpy a inovace a Influencers, tedy sociální média a online marketing i další témata zaměřená na aktuality z domácí scény. Současně s touto konferencí je v plánu bohatý program připravovaný ve spolupráci s agenturou CzechTourism. 

Inspirace ze zahraničí

Sotva v Lipsku a Drážďanech sklidili vyhlášené vánoční trhy, postavili v centrech „zimní městečka“. Velké ledové plochy a stánky se připravují lákat turisty jen pár dní poté, co začal nový rok. Dobře vědí, že peněženku cestovatelů není dobré nechat příliš dlouho zahálet.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Dalibor Dostál.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek