Příprava železničního projektu v Uruguayi – obchodní příležitosti

9. 2. 2018 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Příprava železničního projektu v Uruguayi – obchodní příležitosti V Uruguayi se připravuje železniční projekt Ferrocarril Central, který by měl stát až 800 mil. USD. V dubnu 2018 se má vybrat vítěz, který zajistí financování, výstavbu a po dobu 22 let provoz trati mezi přístavem Montevideo a Paso de los Tores.

V Uruguayi je železniční síť ve velmi špatném stavu, osobní doprava až na výjimky nefunguje a špatný stav tratí brání rychlejšímu rozvoji ekonomiky, jejíž vývoz stojí na prodejích masa, dřeva, celulózy a zemědělských plodin na zahraniční trhy.

Projekt Ferrocarril Central je vyvolán plánem finské firmy UPM postavit v Uruguayi svoji druhou továrnu na výrobu celulózy. Zajištění kvalitní železnice na trati Montevideo – Paso de los Toros bylo podmínkou, kterou si UPM dala, aby k investici přistoupila. I když finální potvrzení vládě UPM ještě nedala, přistupuje Vláda k investici jako k hotové věci a rozhodla o vypsání tendru na výstavbu nové a opravu stávajících částí železnice, která spojí přístav v Montevideu s Paso de los Toros. Trať má být 270 km dlouhá s několika odbočkami a podle informací z ministerstva dopravy mají být hlavními položkami tyto výrobky:

  • celkem 678 km železničních kolejí s odpovídajícím počtem betonových pražců,
  • přes 190 výhybek,
  • signalizace,
  • přes 40 nadjezdů a železničních mostů.

V tendru jde pouze o výstavbu tratí, dopravní prostředky na ně se budou řešit odděleně nebo se použijí ty prostředky, co již v Uruguayi fungují.

Mapa projektu

Mapa projektu

V současné době firmy, které si zakoupily tendrovou dokumentaci, zpracovávají nabídky a 9. dubna má proběhnout jejich otevření. Z nejvážnějších kandidátů se zatím mluví o firmách z Číny (dvě nebo tři už měly do Montevidea vyslat své týmy, včetně China Machinery Engineering Corporation), jedné evropské a zájem prý projevila také jedna velká firma z Argentiny (možná skupina Techint). Na Ministerstvu dopravy i AFE předpokládají, že zvítězí někdo z Číny, protože díky státní podpoře dokáže nabídnout nejlepší podmínky financování.

Vítěz soutěže bude muset trať zprovoznit do 36 měsíců, protože celulózka UPM by měla začít fungovat kolem roku 2022, možná i o něco dříve. Vybraná firma poté bude trať provozovat a udržovat po dobu 22 let a stát jí za to bude platit roční splátky. Kvůli tomuto schématu AFE převedlo práva k této trati na stát.

V zemi prakticky žádná firma zkušenosti s takovým objemem prací, které bude výstavba požadovat, nemá. Doposud se maximálně udržovaly desítky let staré trati, ale do nových kolejí se v poslední době prakticky neinvestovalo. Proto se dá očekávat, že vítězná firma využije dostupné místní firmy a pracovníky, kteří se ale budou muset hodně věcí inženýrsky i stavebně teprve naučit. V zemi navíc nejsou výrobci železničního materiálu, takže se téměř všechno výše uvedené zboží bude muset dovézt. Protože dovážet např. železniční pražce ze zahraničí by bylo velice drahé, bude firma, která pražce vyrobí v Uruguayi, v tendru zvýhodněna 3% benefitem (při 50 % výroby bude výhoda 1,5 %).

Taková firma by se tedy musela ve státě zřídit dočasnou výrobu železničních pražců. Separátně se proto připravuje další investice, obnova železničního spojení Montevidea s městem Minas (cca 120 km), kde firma Cementos Artigas těží cement, který by bylo možné na výrobu pražců použít.

České firmy, které budou mít zájem se nějakým způsobem do investice zapojit, budou potřebovat domácí partnery, nejčastěji stavební nebo inženýrské firmy. Proto se T. Hart sešel také s obchodním ředitelem firmy Mantiba, jedné z místních firem, která je schopna inženýrsky zajistit větší infrastrukturní práce (přístav, výrobní podnik, …). Tato firma je připravena jednat s českými firmami, který by chtěly v zemi působit. Výhodou pro naše firmy může být i to, že projekt má být navržen podle evropských EN norem.

Naše firmy, které by se chtěly do projektu zapojit, by měly uvažovat o cestě do Uruguaye co nejdříve, samostatně nebo s využitím dostupné sítě státní sítě podpory exportu. Firmy působící v Argentině a s místními referencemi mohou případně pověřit své partnery v AR, aby se o projekt Ferrocarril Central zajímaly odsud. ZÚ je také připraven pomoct navázat firmám kontakt s partnery, se kterými udržuje kontakty (Ministerstvo dopravy, AFE), s hledáním soukromých partnerů může pomocí zahraniční kancelář CzechTrade v Sao Paulu. Vhodné bude také, když firma bude disponovat možností exportního financování ČEB a pojištění EGAP. Na jednáních na ministerstvu i AFE byla opakovaně zdůrazněna důležitost zajištěného financování.

Vláda nechala k projektu zpracovat několik videí na YouTube.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Buenos Aires (Argentina). Autor: Tomáš Hart, obchodní rada.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek