Problémem českých firem jsou nesmyslné investice do IT

24. 4. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Cloudová řešení umožňují odstranit nesnadno identifikovatelné náklady a platit jen za jasnou přidanou hodnotu, takže firmy s moderní virtuální kanceláří přístupnou odkudkoliv zásadně sníží své investice do IT. To jsou jen některé z výhod, které firmám přinášejí moderní technologie. Jejich evangelizaci považuje za své poslání Libor Kalenský, šéf cloudové divize WBI Systems, která zahájila svůj provoz v lednu 2014.

Libore, české firmy prý utrácejí příliš mnoho za IT. Proč si to myslíte?

Už se pohybuji v oblasti IT dlouhou dobu, s řešeními v cloudu jsem pracoval již v předchozí firmě, takže mám zkušenost s tím, jak české firmy tradičně plánují investice do IT. Poslední průzkumy potvrzují, že IT oddělení málokdy spolupracuje při přípravě rozpočtu s obchodem či marketingem a většinou samo nese za rozhodování o těchto investicích zodpovědnost. Data z průzkumu společnosti IPSOS pro Microsoft mezi malými a středními firmami v ČR ukazují, že průměrná česká firma investuje do IT 15 % ze svých investic, středně velká firma s počtem 100 a více zaměstnanců dokonce až 24 %. Málokdy jsou však tyto investice měřeny pohledem zvýšení efektivity hlavních procesů, které mají IT systémy ve společnostech podporovat. Současně nám průzkum ukázal, že firmy, které se již připravily na svůj „IT restart“ a vytvořily svůj IT rozpočet na základě požadavků a ve spolupráci všech částí firmy, v konečném důsledku svůj celkový rozpočet snížily, a především zefektivnily své interní procesy a dosáhly na jasné úspory z běžné činnosti.

Proč je tak důležité, aby rozpočet na IT ovlivňovaly všechny části firmy?

Jednoduše proto, že hlavním úkolem IT je naplňovat jejich požadavky a pokrývat potřeby jejich práce. Často je IT oddělení ve firmě vnímáno jako nutné zlo a černá díra, do které se sypou prostředky bez jakýchkoliv viditelných výsledků. Šikovný IT manažer například do termínu „Nutná IT infrastruktura“ dokáže při obhajobě investic před vedením firmy schovat prakticky cokoliv. Cloudová řešení přitom umožňují odstranit právě tyto nesnadno identifikovatelné náklady a platit pouze za jasnou přidanou hodnotu pro zaměstnance společnosti. Představte si například, že jako obchodní zástupce potřebujete komunikovat se svými klienty. Všechny informace nepředáte po telefonu, chybí vám k tomu vizuální stránka, takže většinu klientů osobně objíždíte. Zamyslete se, kolik vás stojí pohonné hmoty, využívání auta a jaká je hodnota času stráveného na cestě. A představte si jiný model, kdy hovoříte se svými klienty třeba přes videokonferenci Lync. Využíváte živý přenos včetně obrazu, můžete po internetovém přenosu sdílet přes obrazovku veškeré informace, jediné, co potřebujete, je připojení na internet a funkční notebook. Další příklad: Co pro efektivitu práce znamenají různé verze softwaru na koncových zařízeních jednotlivých spolupracovníků, které způsobí, že dokument vytvořený kolegou nemůžete dále zpracovávat? Obecně je práce s nevhodně zvolenými softwarovými nástroji nebo s jejich zastaralými verzemi velikou ekonomickou zátěží pro celou firmu.

Odhadnete, kolik českých firem patří mezi ty inovátorské?

Především u malých firem oproti západní Evropě není toto číslo vysoké. Nový přístup jde obvykle ruku v ruce s jasnou vizí firmy, jak obstát na trhu před konkurencí. Vedení firmy se nyní musí zapojit do tvorby IT strategie mnohem více než dříve, protože nová řešení svým způsobem ohrožují „staré pořádky v IT“ a často je zapotřebí nové přístupy prosadit přes odpor IT oddělení. Prokazatelné výsledky se ovšem dostaví.

Prací vašeho cloudového týmu je evangelizace českých firem, jak toho přesně chcete docílit?

Mixem několika činností. Můj tým je zodpovědný za tvorbu a exekuci marketingové, obchodní i prodejní strategie. Mám desetičlenný tým úžasných lidí, kteří jsou ze své práce nadšení a jsou rádi, že mají příležitost být u něčeho nového. Když už se točíme kolem slova evangelizace, řekněme, že v tuto chvíli postupujeme v komunikaci se zákazníky po malých krůčcích. Nejprve jim představíme nové řešení a jeho možnosti. Jsme schopni odprezentovat produkty vzdáleně prostřednictvím komunikačního systému Lync, nabízíme zákazníkům školení pro jejich zaměstnance a asistenci při testování zkušební verze. Až v další fázi nabízíme unikátní produkty a řešení připravená pro prostředí cloudu, která přímo podporují typické firemní agendy a práci s projekty.

KalenskýLibor Kalenský
Do WBI přišel ze společnosti AutoCont, kde působil na různých manažerských pozicích od roku 1992. Během své kariéry mimo jiné zastával pozici manažera expertního centra pro komunikaci a spolupráci, kde měl na starosti kompletní řízení rozvoje produktů v této oblasti, jakož i podporu cloudových řešení. V novém týmu bude mít za úkol kromě jeho vedení i přípravu a exekuci obchodní a marketingové strategie pro prodej on-line řešení společnosti WBI založených primárně na produktu Microsoft Office 365.

Převzato z časopisu Komora
Autor: Karel Hostka

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek