Prognóza vývoje rakouského stavebnictví

27. 7. 2016 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Zatímco evropské stavebnictví bylo od přelomového roku 2014 i v uplynulém roce na vzestupu, zůstal vývoj rakouského stavebnictví zdrženlivý a přinejmenším v oblasti bytové výstavby za evropským vývojem zaostával. V r. 2015 byly investice do stavebnictví v Rakousku dokonce záporné. Nejhůře si vedly inženýrské stavby, bytová výstavba již tři roky v řadě klesala.

Dle prognózy rakouského institutu pro hospodářský výzkum Wifo se situace až do r. 2018 příliš nezlepší, odvětví by mělo růst jen o 1,2 % ročně.

Největší stavební firmou v Rakousku (a č.6 v Evropě) je Strabag SE s obratem přes 13 mld. EUR. Její stavební aktivity v samotném Rakousku však představují jen 14%, hlavním trhem koncernu, kde realizuje 43% obratu, je Německo. V regionu SVE realizuje 25% svých obchodních aktivit. Nejdůležitějším trhem v regionu je Polsko, jehož trh dle firmy ještě dlouho nebude nasycený. Do r. 2022 zde vedení firmy očekává vysoké tempo růstu, zj. v oblasti výstavby dopravní infrastruktury.

ČR je pro Strabag 4. největším trhem, kde realizuje roční obrat ve výši cca 650 mil. EUR a podíl 5% na celkovém obratu koncernu. I druhý největší stavební koncern v Rakousku (a č.25 v Evropě) Porr AG s obratem 3,5 mld EUR sází vedle Rakouska hlavně na region SVE. Jen jeho aktivity v Polsku a v ČR činí téměř 15%. Na Slovensku vyhrál společně s dalšími dvěma firmami zakázku na jeden z největších PPP (Public-Private-Partnership) infrastrukturních projektů ve střední Evropě, výstavbu dálnice v délce cca 60 km.

Kromě toho Porr expanduje na Blízkém Východě. V pořadí třetí největší stavební koncern v Rakousku je firma Swietelsky s obratem necelé 2 mld. EUR. Jejím dominantním trhem je Rakousko s podílem 60%. Ku příkladu v ČR rovněž známá firma Hochtief zaujímá v žebříčku TOP 150 stavebních firem až 86. příčku s obratem 27 mil. EUR.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky ve Vídni (Rakousko). Autorka: Ing. Martina Tauberová, vedoucí Obchodně-ekonomického úseku.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek