Propad tureckého cestovního ruchu mají vyvážit „zdravotní turisté“

24. 10. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Propad tureckého cestovního ruchu mají vyvážit „zdravotní turisté“ Kvůli úbytku ruských turistů a strachu z války v sousední Sýrii hlásí turecký turistický průmysl velké ztráty. Buduje ale nové odvětví – luxusní sanatoria určená nemocným lidem ze zahraničí. Na tyto projekty připravují Turci i daňové úlevy a speciální investiční zóny.

Současné Turecko masivně investuje do výstavby a modernizace nemocnic. Vedle zdravotnické péče o samotné Turky je důvodem i to, že má rozvoj oboru přilákat i zahraniční pacienty, kteří hledají kombinaci kvalitního servisu a příjemného prostředí.

Zatímco za letošek má takzvaných „zdravotních turistů“ přijet do Turecka ještě jen zhruba půl milionu, v často skloňovaném roku 2023 to mají být už dva miliony lidí. Zdravotnictví tak má kupodivu stimulovat jiný, zdánlivě nesouvisející obor – turistický ruch. Ten letos v Turecku zažil strmý pád kvůli úbytku návštěvníků z postsovětských zemí a strachu některých západních turistů kvůli válce v sousední Sýrii.

Turecko se chce ale stát světovou jedničkou ve zdravotnické turistice i tím, že chystá daňové úlevy a další pobídky pro firmy, které budou investovat v tomto odvětví. Pro projekty speciálně ušité na míru zdravotní turistice mají vzniknout dokonce zvláštní investiční zóny zaručující daňové prázdniny.

Zdraví zaplacené přes PPP projekty

V Turecku je v současnosti asi 1,5 tisíce nemocnic. Při rozvoji zdravotnictví přitom Turci experimentují i s modelem PPP, v jehož rámci spolupracují na stavbě nemocnic státní instituce se soukromými investory. Jen v nejbližších třech letech se má tímto způsobem dostat do provozu 32 městských nemocnic. Tendry na dodavatele probíhají například ve městech Urfa, Denizli nebo Tekirdag. Podle tureckého ministerstva zdravotnictví každý z těchto projektů představuje investici za zhruba půl miliardy dolarů.

Do roku 2023 chce Turecko docílit poměru 30 nemocničních lůžek na 100 tisíc obyvatel, což je víc než zdvojnásobení současné kapacity. Celkově chce mít země v nemocnicích 175 tisíc lůžek a hodlá proto investovat do zdravotnictví v následujících osmi letech až 200 miliard dolarů.

Nemocnice nakoupily české kardiostimulátory

Na rozvoj zdravotnictví v Turecku vsadila mimo jiné i česká firma Mediatrade z Valašského Meziříčí, která vyrábí externí kardiostimulátory. V Turecku je představila poprvé loni na zdravotnickém veletrhu Expomed v Istanbulu. Snadno ovladatelné kardiostimulátory si okamžitě získaly pozornost tureckých doktorů a letos je už firma ve velkém do Turecka prodává. Mediatrade má v současné době z Turecka objem zakázek, který je už na úrovni více než 50 procent v poměru k prodanému množství v České republice.

Kardiostimulátory EPG 10P slouží pro dočasnou stimulaci srdce. Používají se například pro okamžité zajištění pulzu pacienta a využívají ho hlavně koronární jednotky nebo kardiochirurgická oddělení. Za předešlých 15 let výroby a vývoje prodal Mediatrade zhruba už tisíc kardiostimulátorů.

V Turecku firma ocenila, že Turci uznávají značku CE. Ta dokládá, že přístroj splňuje požadavky trhu Evropské unie. S touto značkou je pak už velice snadné výrobek zaregistrovat i v Turecku. Překážkou naopak prý je, že každý distributor musí „mít svého Turka“. Veškeré lékařské přístroje se musejí registrovat na tureckém ministerstvu zdravotnictví, a to pouze tureckou firmou. Registrace přístroje lze udělat pouze jednou na jednu firmu. Není to tedy tak, že by například jeden typ českého externího kardiostimulátoru dodávaly v Turecku dvě či více firem.

Produktový manažer Mediatradu Adam Frank říká, že úspěch v Turecku zřejmě vyvolal i zájem lékařů z dalších zemí Asie. „Máme teď desítky nových objednávek z Íránu. Přitom Íránci se nám ozvali sami. Bylo to až potom, co se naše kardiostimulátory začaly úspěšně prodávat v Turecku. Nemám proto sice přímý důkaz, ale jsem si skoro jist, že to vyvolalo i zájem v okolních zemích,“ říká Adam Frank. O kardiostimulátory z Valašského Meziříčí se tak nedávno začali zajímat například i klienti z Pákistánu.


Převzato z komerčního vkladu deníku E15. Autor: tos.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek