Prosadit se venku je složité

3. 4. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Prosadit se venku je složité Ivo Martinek začal jako živnostník v roce 1991, o pět let později založil firmu Elmo-Plast. Ta nyní zaměstnává okolo 40 pracovníků a je úspěšná i v zahraničí, kam míří zhruba 45 procent jejích výrobků.

Jak náročné byly exportní začátky?
Důležité byly významné světové veletrhy, které se konají jednou za dva tři roky. Získáte na nich třeba jen tři potenciální zákazníky, s nimiž pak pracujete. Někdy to trvá rok, někdy dva, než se všechno zaběhá. Až pak export postupně roste.

Kam vyvážíte?
V přímém exportu, který si řešíme sami, jsou nejsilnější Slovensko, Německo, Bosna a Hercegovina, částečně Srbsko či Polsko. Přes partnery vozíme i do dalších regionů, například do USA, Afriky či Asie. Naše výrobky se objevují v mnoha zemích, aniž bychom to věděli - firmy u nás nakoupí a export už řeší samy.

Jak dlouho trvá, když vstupujete do nové země?
Zhruba rok až dva, je potřeba splnit všechny povinnosti, třeba certifikaci. Když jsme řešili země Beneluxu, přijela k nám belgická firma, navštívila naši laboratoř, prověřovala výrobu, odebírala si vzorky a sama je testovala.

Certifikace stojí řádově o 100 až 200 % více než česká, navíc se musí každé dva roky obnovovat, ale je to nutnost. Jinak bychom se na daný trh dostali jen sporadicky.

Jaké máte plány do budoucna?
Chystáme hodně proexportní politiku v horizontu asi 6 let. Vybíráme výstavy po celém světě, máme člověka, který je bude objíždět. Dokoupili jsme nové stroje a  připravujeme výrobky, které nám do programu zapadnou.

Cílem je udržet export zhruba okolo 50 %. Pokud se ho každým rokem podaří zvednout o 5 až 7 %, budu to považovat za dobrý výkon.

Elmo-Plast uspěl v dotacích

Se společností Elmo-Plast spolupracuje olomoucká pobočka Komerční banky od roku 2011. V první fázi pomáhala s financováním dvou projektů, na něž klient získal evropské dotace. „Firma pořizovala nové technologie pro výrobu tvarovek a tlakových trubek. Díky tomu klient rozšířil nabídku svých produktů, zvýšil efektivitu výroby i konkurenceschopnost," líčí Lenka Pospíšilová, manažerka vztahů s korporátními zákazníky v olomoucké KB.

„Oba projekty proběhly úspěšně, byť se kvůli pozdější dodávce některých strojů posunul původně plánovaný termín pro výplatu dotace. V reakci na to jsme prodloužili čerpání financí i jejich splácení," dodává. Oba projekty se pozitivně odrazily v postupném růstu celkového obratu Elmo-Plastu. Nyní KB spolupracuje na zavedení výroby elektrotvarovek a žebrovaného potrubí. „U projektu elektrotvarovek požadoval klient změnu podmínek financování kvůli navýšení investice o další technologii, samozřejmě jsme mu vyšli vstříc," říká Lenka Pospíšilová.

Projekty nenarušil ani požár na konci roku 2013, kdy Elmo-Plastu shořela nově vybudovaná hala a spolu s ní výrobní zařízení z prvních dvou společných projektů. „Klient je velmi schopný při získávání dotací, všechny jeho projekty jsou inovativní a  směřují do výroby. Umožňují mu expandovat doma i v zahraničí," uvádí Lenka Pospíšilová a zakončuje: „My i klient jsme se vzájemnou spoluprací spokojení."


Převzato z časopisu Exportjournal.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek