Prosperující Peru: Trh s otevřenou náručí

19. 7. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Země Inků není jen turistickým rájem, proslulým nerostným bohatstvím. Peru patří v současnosti k nejrychleji a nejstabilněji rostoucím ekonomikám Jižní Ameriky. Atraktivní třicetimilionový trh otevírá dveře českým vývozcům i investorům.

Na latinskoamerické poměry liberální podmínky nabízejí tuzemským exportérům jedinečnou šanci prosadit se na zdejším trhu. I proto otevřela 19. července 2016 v Limě svou zahraniční kancelář státní agentura pro podporu exportu CzechTrade. Chce pomoci zejména malým a středním firmám, toužícím expandovat na jihoamerické břehy Pacifiku

„Bohužel stále existují předsudky a za vzor se používají země jako Brazílie a Argentina, které jsou přitom po Venezuele a Kubě v Latinské Americe nejsložitějšími destinacemi pro export. V Peru ale nenajdete nepřekonatelné překážky,“ upozorňuje vedoucí zahraniční kanceláře v Limě Emil Ulrych.

Je to otevřená ekonomika, kde jste nuceni konkurovat všem světovým výrobcům cenou, kvalitou a hlavně péčí o zákazníka. Podmínky jsou zde srovnatelné s Mexikem, které za prvních pět měsíců 2016 zaujímalo 52 procent exportu ČR do celé Latinské Ameriky,“ doplňuje zástupce CzechTrade.

Podobně oblíbenou destinací pro české vývozce by se mohlo stát i Peru. Vzájemný obchod mezi Českem a zemí pod Andami stabilně roste. „Obchodní výměna meziročně narůstá v řádech desítek procent a tento trend se dá předpokládat i do budoucna,“ prozrazuje Emil Ulrych.

Zboží ze srdce Evropy zde má navíc tradičně dobrý zvuk. „České výrobky jsou zde i v současnosti považovány za velmi kvalitní, a to již z doby první republiky, kdy jsme sem dodávali například tanky T 38 vyráběné tehdejší Škodovkou.“

Zelená pro české exportéry

A kde hledat v současnosti největší perspektivu pro české vývozce? Tuzemské firmy mohou najít uplatnění prakticky ve všech oborech, připomíná Emil Ulrych. Jejich výrobky s vysokou přidanou hodnotou jsou konkurenceschopné kdekoli na světě.

Největší zájem o zahraniční technologie a výrobky ovšem mají Peruánci zejména v  důlním průmyslu, energetice či stavebnictví.

„Poptávka je například v sektoru obrany a civilní ochrany, dále v energetice, zejména po obnovitelných zdrojích energie. Dále můžeme jmenovat těžbu a zpracování ropy a plynu, stavebnictví, zdravotnictví, potravinářský průmysl zemědělství a lesnictví,“ vypočítává vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade.

Opačným směrem putují především exotické potraviny, víno, pisco, ryby a také textil a kovy, zejména zlato a stříbro. 

„Peru a EU mají dohodu o volném obchodu zboží, která umožnuje snadný dovoz českých výrobků,“ připomíná Emil Ulrych.  Mnoho českých firem se ostatně na peruánském trhu prosazuje už nyní. „Mezi významnými českými značkami v Peru najdeme Baťu, Českou zbrojovku či Preciosu.“

Nekonečné nerostné bohatství

Peru je proslulé nesmírným nerostným bohatstvím. Světový premiant ve vývozu mědi, molybdenu či zinku patří také k významným globálním producentům zlata a stříbra. Zelenou proto mají i čeští dodavatelé důlní techniky a technologií.

„Zhruba 65 % exportu země skutečně připadá na důlní průmysl. Česká republika má velmi dobrou tradici v důlním průmyslu, a to povrchovém i hlubinném, a Peru může být alternativním trhem pro české výrobce důlních technologií a zařízení,“ upozorňuje Emil Ulrych.

Poptávka je podle jeho slov po bezpečnostních zařízeních, pneumatických kladivech, výbušninách, převodovkách, výtazích, náhradních dílech pro energetiku a dokonce po kompletních malých a středních elektrárnách. 

Peruánské světlé zítřky?

peru-limaHrubý domácí produkt ekonomického tygra pod Andami narostl loni o 3,3 procenta, v letošním roce je očekáván růst HDP v rozmezí 4 až 5 procent.

V zemi, která se stále ještě řadí mezi rozvojové státy, za poslední tři dekády výrazně ubylo obyvatel, žijících na hranici chudoby. Nenápadný jihoamerický šampión odstraňuje chudobu tempem, jaké nemá na kontinentu obdoby.

To, že Peruánci nemají hluboko do kapsy, je opět dobrou zprávou pro firmy z celého světa. I rostoucí domácí spotřeba podporuje dovoz zboží ze zahraničí.

Zásadním problémem nemusejí být ani politické a hospodářské turbulence ve dvou největších zemích Jižní Ameriky – Brazílii a Argentině, které ostatně nejsou největšími obchodními partnery Peru.

„Peru je součástí Pacifické Aliance spolu s Mexikem, Kolumbii a Chile. A tyto země představují nejrychleji rostoucí a nejstabilnější ekonomiky latinské Ameriky,“ doplňuje Emil Ulrych.

Jak na byznys s peruánskými partnery?

Čeští podnikatelé by měli dobře poznat místní prostředí a snažit se přizpůsobit se místním podmínkám, komunikovat s peruánskými partnery ve španělštině, mít osobní přístup a nespěchat. Doporučujeme jim také využít oficiální podporu ministerstva zahraničních věcí a služeb CzechTrade. 

 

Jakub Procházka

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek