Rána pro český venkov? Loni skončilo tisíc malých prodejen

11. 4. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Trend zanikání malých především venkovských prodejen loni zrychlil tempo. Vyplývá to z nejnovějších čísel o vývoji českého maloobchodu za rok 2017.

V minulém roce ukončilo svou činnost celkem 1 082 prodejen o velikosti do 400 m². Potvrdily se tak odhady Asociace českého tradičního obchodu (AČTO).

Necelých 760 zaniklých obchodů má prodejní plochu menší než 50 m². Jde tedy zejména o ty nejmenší prodejny.

Oproti roku 2016 je to dvojnásobný nárůst. Naopak velké prodejny nad 400 m² loni v roce 2017 posílily o 39 maloobchodních jednotek. Jinými slovy: Na úkor nejmenších venkovských obchodů vyrůstají v Česku nové supermarkety.

„Před tímto stavem varujeme už řadu let. S otevřením každého supermarketu, byť ho v dané lokalitě není zapotřebí, dojde k zásadnímu ohrožení existence ryze českých prodejen v okruhu i dvaceti kilometrů.“ říká předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka.

„Přesto tento neblahý stav nikdo neřeší, nebo jej pod tlakem situace řeší velmi liknavě. Zatímco občanská vybavenost venkova, ale i malých měst zmírá a řada lidí na venkově nemá kde nakoupit, pokračují zahraniční řetězce v neřízené a bezohledné expanzi,“ tvrdí Juračka.

Výmluvná čísla za dekádu

Podíváme-li se na vývoj za posledních 10 let, jsou čísla ještě výmluvnější. Od roku 2007 zaniklo v ČR 3 923 prodejen o velikosti do 400 m², zatímco vzniklo 236 super a hypermarketů. A nové vznikají dál. 

Podle AČTO dochází k nesmyslné kumulaci prodejen především zahraničních řetězců. „Dopad na menší prodejny v okolí, v kombinaci s nekalými praktikami, například hojným využíváním podhodnocování cen v letákových akcích, tzv. podnákupních cen, je zřejmý,“ sděluje AČTO v tiskové zprávě.

Asociace se problematikou zániku malých českých prodejen dlouhodobě zabývá a k tématu obchodní obslužnosti venkova zpracovala i podrobný materiál, který dala k dispozici. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu, ze kterého se AČTO oddělila, je ovšem situace na venkově relativně přirozená, protože se všude nemohou malé prodejny uživit.

Cesta k záchraně?

„AČTO navrhuje definovat za jasných podmínek provozování obchodu v nejmenších obcích jako službu ve veřejném zájmu a systém podpory venkovských prodejen. Druhou možnost, jak rychle a efektivně pomoci zachovat občanskou vybavenost venkova, vidí AČTO v navýšení rozpočtu obcí v rámci rozpočtového určení daní. V obou případech by rozhodující slovo při hledání finálního řešení a systému realizace případné podpory měla mít obec,“ uvádí se v tiskové zprávě.

Asociace českého tradičního obchodu je historicky první a největší subjekt, který sdružuje české maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. V současnosti má AČTO 19 členů z řad českých maloobchodních sítí i českých výrobců potravin.

Redakčně upravená tisková zpráva AČTO

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek