Multihosting sráží náklady internetového podnikání

14. 2. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Multihosting sráží náklady internetového podnikání Malé e-shopy už nevyžadují investici ve výši desítek nebo stovek tisíc korun. Multihosting služeb může srazit náklady na podnikání na internetu téměř na desetinu.

Ještě do loňského roku platil středočeský podnikatel Josef za provoz svých webů více než deset tisíc korun ročně. Částka mu připadala přehnaná a rozhodl se ji znatelně snížit. Kromě vlastního e-shopu zaměřeného na cyklistiku podnikatel propagoval na samostatné internetové doméně jednu z nabízených značek kol. Za roční webhosting každé z domén, tedy pronájem prostoru na webu, platil poskytovateli internetových služeb, společnosti Ignum, 5227 korun. „I když šlo o malý web, který běží na bezplatné technologii Wordpress, až do loňského roku nešlo u internetového operátora získat levnější řešení,“ říká Josef.

Protože chtěl na samostatných webových stránkách začít propagovat druhou značku kol, vyšplhaly by se náklady na internet již na patnáct tisíc korun ročně. „To se mi zdálo pro náš malý e-shop už poměrně hodně. A tak jsem začal přemýšlet o hledání levnějšího poskytovatele,“ vzpomíná podnikatel. Ve stejné době mu však jeho dosavadní internetový operátor nabídl takzvaný multihosting, tedy společné provozování hostingu několika webů, za roční cenu 1728 korun. „Nyní platím za tři weby v podstatě desetinu toho, co jsem ještě loni platil za dva,“ pochvaluje si podnikatel.

Cloud snižuje cenu

Podle odborníků je právě multihosting pro řadu malých a středních firem jednou z cest, jak razantně snížit náklady. „Multihosting je dnes zcela ideální řešení pro všechny, kdo na internetu provozuje více webů, rozdělených například podle produktů. Výrazně snižuje náklady na provoz jedné domény, kromě toho nabízí sdílení prostředků serveru, což je vhodné v případě, že je například jeden z webů mnohem navštěvovanější než ostatní,“ vysvětluje Jakub Machala ze společnosti Webees.cz.

Ceny za multihosting jsou jen zlomkem částek, které až donedávna museli živnostníci za internet platit. „Například u Mixhostingu.cz je cena bez daně za pět webů 83 korun měsíčně, tuto službu využíváme pro zhruba pět desítek webů, které spravujeme,“ dodává Jakub Machala. I když se podle něj nedá říci, že by obecně služby pro oblast internetu zlevňovaly díky tomu, že se rozšiřuje jejich spektrum, může řada zákazníků nyní zvolit produkty, které jsou pro ně výrazně výhodnější, včetně ceny. „Vzniká spousta alternativ ve všech oblastech, které jsou schopny za několik stokorun měsíčně nahradit dříve využívané služby, které stály mnoho tisíc korun. Za všechny můžu zmínit Microsoft Office 365, který za minimální částku nahradí finančně náročné e-mailové servery, cloudová data a kancelářský software,“ upozorňuje Jakub Machala.

E-shop za hubičku

Výrazně ušetřit mohou také podnikatelé, kteří zakládají vlastní e-shop. Zatímco ještě před několika lety museli do tohoto prodejního kanálu investovat desítky tisíc korun, v současnosti mohou využívat řady služeb, které jim připraví profesionální elektronický obchod s náklady pod dvě stě korun měsíčně nebo i zcela zdarma. Například server Shoptet. cz nabízí za zhruba 150 korun měsíčně nejen zřízení e-shopu, ale i řadu marketingových nástrojů ke zvýšení prodeje, včetně přivedení zákazníků ze sociálních sítí.

V limitované sérii nabízí e-shop zdarma brněnská společnost GlobeWeb Czech. Ta do svého řešení zakomponovala platební nástroj PaySec, v rámci jeho propagace pak mateřská banka ČSOB podpořila bezplatnou distribuci pěti set licencí eshopu WebCzech E-commerce PRO 3.0, jehož cena je jinak zhruba dva a půl milionu.

Živnostníkům výrazně klesly také náklady na obsluhu internetových obchodů a firemních webů. „Často bývám v terénu, jezdím na cyklistické závody, takže jsem se k obsluze e-shopu připojoval přes mobilní internet. Spolu s běžným voláním se pak náklady za provoz mobilních služeb pohybovaly kolem tří tisíc korun měsíčně,“ doplňuje středočeský podnikatel Josef. Poté, co přišli mobilní operátoři s neomezenými tarify, stojí ho stejné služby jen pětinu původních nákladů, zhruba šest set korun měsíčně.

Levné SEO není řešením

Naopak na některých službách pro weby se šetřit nevyplatí. Levná řešení mohou přinést buď nulový, nebo dokonce záporný výsledek. Typickým příkladem je SEO - tedy optimalizace pro vyhledávače, jejímž cílem je upravit obsah internetových stránek firmy tak, aby měly co největší návštěvnost.

Na internetu mohou podnikatelé najít tisíce inzerátů, které slibují razantní zvýšení návštěvnosti, ať už provedením SEO analýzy webu nebo umístěním desítek tisíc odkazů na internetové stránky na tuzemských i zahraničních webech. Jenže tato řešení, která vypadají velmi lákavě, nefungují. „Levné SEO analýzy za pár stovek nebo tisíc korun většinou představují jen poloautomatizovaný report chyb, který v zásadě nic moc neřeší. Vezměte si, kolik času tomu při hodinových sazbách v IT může někdo věnovat,“ říká Martin Matějka, odborník na SEO.

Umisťování tisíců nebo desetitisíců odkazů po různých nekvalitních webech dokonce může návštěvnost firemních stránek snížit. „Vyhledávače totiž rozpoznají, že se snažíte manipulovat s jejich algoritmem, což se jim nelíbí, a tak vám mohou udělat ban - tedy vyřazení z výsledků hledání. Opravit to jde, ale trvá to dlouho a zrovna levné to není,“ doplňuje Martin Matějka. K odkazům je potřeba přistupovat tak, aby všechny, které pro svůj web získáváte, dávaly smysl potenciálním návštěvníkům. Tedy snažit se o to, aby se odkazy objevovaly na místech, kam přirozeně chodí cílová skupina vašeho webu.

Přizpůsobte obsah

Kromě odkazů může SEO pracovat i s obsahem na webu a s jeho technickou realizací. Toto zpravidla řeší SEO analýza. Ta kvalitní však vyžaduje čas. Zpravidla několik dní práce zkušeného konzultanta a tomu pochopitelně odpovídá i cena. „Důležitou součástí SEO analýzy by přitom měla být hlavně kontrola struktury webu. Je důležité zhodnotit, zda a jaké existují cílové stránky pro různé typy dotazů,“ doplňuje Martin Matějka. Kvalitní SEO analýzy webů, včetně návrhu řešení pro zvýšení návštěvnosti, se tak podle jeho slov v závislosti na rozsahu analyzovaného webu pohybují spíše v desítkách tisíc korun.

Ceny kvalitní práce v SEO je však potřeba nebrat jako náklad, ale jako investici. Práci zkušeného odborníka na SEO na firemním webu sice zákazník zaplatí nemalým honorářem, na druhé stranu mu bude tato investice vydělávat velmi dlouho. „Například odkazy, které jsem pro náš e-shop SmallCars.cz získal, když jsme jej spouštěli – tedy v únoru 2010 – nám přinášejí tržby dodneška. Několikanásobně se nám zaplatily,“ říká Matějka o svém vlastním projektu.

Převzato z magazínu Profit
Autor: Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek