Rekordní sezona automobilové velmoci

25. 2. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Český automobilový průmysl zažil snový rok. Výroba překonala v uplynulé sezoně všechna očekávání a počitadlo vyrobených aut, přívěsů, autobusů, náklaďáků a motorek se zastavilo až téměř u hranice 1,3 milionu kusů, což je historický rekord. Obor tak potvrdil roli hlavního tahounu českého vývozu.

Klíčový obor českého hospodářství se vrací na výsluní. Po útlumu v sezonách 2012 a 2013, kdy zakusil automobilový průmysl dvakrát po sobě propad výroby, se v uplynulém roce 2014 znovu rozjel v nevídaných otáčkách. Účet za tento rok říká, že sečteno podtrženo se v Česku vyrobilo rekordních 1,3 milionu vozidel, což představuje meziroční nárůst o téměř 11 procent.

Česko tak stvrdilo svou roli velmoci ve výrobě aut v přepočtu na hlavu, když na tisíc obyvatel připadá už víc než 118 vyrobených osobních vozů ročně. Lepší výsledky v této statistice má už jen sousední Slovensko.

Radost Škodovce kalí jen Indie

Výborně se v loňském roce 2014 dařilo zejména tradičnímu lídrovi oboru, firmě Škoda Auto. Ta vyrobila meziročně o 15 procent aut víc. „S novým prodejním rekordem, s více než jedním milionem prodaných vozů za jeden rok, značka postoupila do ‚Ligy mistrů’ mezi velkými světovými automobilkami,“ říká spokojeně předseda představenstva společnosti Winfried Vahland.

Škodovka boduje vedle prodeje individuálním zákazníkům také dodávkami pro zahraniční města či firemní flotily. Vozy Škoda hromadně využívá například taxislužba v izraelském Jeruzalému nebo ve španělské Barceloně. Vedle západní Evropy se v poslední době stává pro Škodovku klíčovým trhem Čína, kde jí loni strmě vzrostl prodej až na víc než 280 tisíc vozů.

Naopak na jediný větší problém firma narazila v Indii. Do rychle rostoucího a lidnatého trhu vkládala velké naděje a dlouhodobě tam provozuje ve městě Aurengabád vlastní továrnu, která dává práci 500 místních pracovníků a vyrábí auta pro indický trh. Tam sice poptávka po autech vzrostla, kupní síla Indů je ale zatím velmi malá. Ukázalo se, že je těžké najít takovou prodejní cenu, která byla ještě přijatelná pro běžného Inda ze střední příjmové třídy a zároveň vynesla alespoň minimální profit výrobci.

Škodovky jsou tak pro Indy stále dost drahé, přestože se auta vyrábějí přímo v Indii, a náklady na pracovní síly a další výdaje továrny jsou tudíž nižší než v Evropě. Nutno ale říct, že problém s malou kupní silou Indů řeší na tamějším trhu i ostatní výrobci automobilů. Škodovka loni v Indii prodala jen zhruba 15 tisíc aut, což je například polovina odbytu ještě v roce 2011.

Firma postupně získala poněkud nechtěnou image dražší luxusní značky. Právě na tom se ale nyní rozhodla postavit novou strategii. Od letoška se chce víc zaměřit právě na vrstvu bohatších Indů, kterých v zemi rychle přibývá.

V Kolíně vyrábějí jedno auto za minutu

Výrazně si za uplynulý rok 2014 polepšila kolínská automobilka TPCA. Ta po předchozích hubených letech prodala meziročně o desetinu aut víc, když najela na výrobu nové řady městských vozů. Továrna v současnosti vyrábí úctyhodnou rychlostí jedno nové auto za minutu provozu linky.

Mírně si v prodejích polepšil také třetí tuzemský výrobce, nošovická výrobna korejského koncernu Hyundai. Ten si připravil novinky až na počátek letošního roku 2015, když v těchto dnech přichází v Nošovicích s modernizovanou verzí vozu i30, od níž si slibuje nový stimul pro prodej.

Obří objednávka autobusů přišla ze železnice

Další historický rekord v uplynulém roce 2014 zaznamenala také výroba autobusů, kterých z linek v Česku sjelo 3891 kusů. Výrobě jasně dominuje továrna značky Iveco ve Vysokém Mýtě, která je s více než třemi tisíci vyrobených autobusů nejvýkonnější pobočkou tohoto koncernu na evropském kontinentu. Česká větev značky v roce 2014 získala největší zakázku své historie, když si u ní německé dráhy Deutsche Bahn objednaly na 710 nových autobusů.

Svůj podíl na celkové výrobě autobusů v Česku v loňském roce 2014 na 14 procent navýšil druhý tuzemský výrobce – společnost SOR Libchavy. Firma boduje vedle klasických městských autobusů také s novými ekologickými modely trolejbusů, elektrobusů nebo hybridních autobusů.

Výroba vozidel v roce 2014

Kategorie Vyrobených kusů Meziroční změna
Osobní vozy 1 246 506 +10,5 %
Autobusy 3 891 + 5,4 %
Nákladní vozy 821 +7 %
Přívěsy velké 1 633 +30,5 %
Přívěsy menší 23 949 +25 %
Motocykly 1 075 -20,6 %
Celkem 1 277 875 +10,7 %

Tatra jede poprvé do Mexika

Ze studené sprchy, kterou bylo v roce 2013 definitivní zastavení výroby legendární značky Avia, se v roce 2014 otřepala také výroba nákladních vozů. Vztyčenou vlajku vezla kopřivnická Tatra, kde výroba znovu nabírá dech. V loňském roce 2014 vyjelo z kopřivnické továrny 821 nových náklaďáků.

Na konci roku 2014 navíc Tatrovka oznámila, že získala poprvé novou zakázku v Mexiku. Jde o dodávku 16 vozů speciálně upravených pro pomoc při povodních. Trucky se například dokážou brodit vysokou vodou a některé budou mít nástavbu s velkokapacitním čerpadlem. Peněžní objem prvního kontraktu je víc než 70 milionů korun. Firma by se ráda prostřednictvím této dodávky představila velkému mexickému trhu a předpokládá, že tam budou následovat další objednávky.

Nejvíc roste výroba přívěsů

Výroba osobních aut v ČRVpravo graf Výroby osobních aut v ČR (v tisících) – zdroj: Sdružení automobilového průmyslu

V médiích měně sledovaným segmentem automobilového průmyslu je výroba přívěsů, která ale začíná být v Česku stále důležitější a v roce 2014 vzrostla zhruba o 30 procent. Velké přívěsy vyrábí společnost Panav v Senici na Hané, kde se drží tradice strojírenské výroby už od roku 1896.

Druhou velkou výrobnou je továrna evropského koncernu Schwarzműller v průmyslové zóně města Žebrák. Obě firmy se v loňském roce 2014 postaraly o celkovou výrobu více než 1600 velkých valníkových, mrazících, kontejnerových a dalších typů přívěsů.

V segmentu menších přívěsů s nosností do 3,5 tuny se v uplynulé sezoně dařilo společnosti Agados, která jich vyrobila téměř 24 tisíc kusů. Zvedla tak meziročně svou produkci o čtvrtinu.

Jawa přechází na větší motorky

Jedinou kategorií, kde automobilový průmysl v loňsém roce 2014 ztrácel, tak zůstaly motocykly. Tradiční výrobce Jawa vyrobil 1075 motorek, což je o pětinu méně než v roce 2013.

Firma se proto rozhodla pro rok 2015 přijít s novou taktikou. Chce utlumit výrobu menších motorek s kubaturou do 250 kubických centimetrů, kde kraluje levná asijská konkurence. Letos namísto toho nabídne nový motocykl o objemu tisíc kubických centimetrů a příští rok další novinku v podobě silničního endura.

Doprava v Rize? Czech Made


trolejbusJako krásná vizitka českého vývozu by mohla sloužit třeba lotyšská metropole Riga. Když se kdekoliv na ulici tohoto největšího pobaltského velkoměsta rozhlédnete, s velkou pravděpodobností uvidíte okamžitě nějaký dopravní prostředek vyrobený v České republice. Celé město tu křižují trolejbusy vyrobené společností Škoda Elektric. Škodovácké logo – opeřený šíp – zdobí také většinu místních tramvají.

Elegantní soupravy Škoda 15T, které jezdí také v Praze, jsou v Rize vyvedeny ve firemní modré barvě zdejšího dopravního podniku. Osobní vozy Škoda zase patří k oblíbeným autům místních obyvatel. Pobaltí bylo loni jedním z nejrychleji rostoucích odbytišť české automobilky. Prodala tu 5,5 tisíce vozů, což je meziroční růst odbytu o víc než 16 procent.

Kampaň má pomoct získat technické profese

Přehlídka současného stavu českého automobilového průmyslu ukazuje, že tuzemské firmy bodují jak co do objemu výrobu, tak co do modelových novinek. Ve výrobě silničních vozů je v České republice v současnosti napřímo zaměstnáno kolem 150 tisíc lidí a obor zajišťuje zhruba čtvrtinu veškerého vývozu. Ve skutečnosti je vliv automobilového průmyslu dokonce ještě vyšší, protože je na něj navázáno mnoho subdodavatelských firem z jiných odvětví.

Stupňujícím problémem ovšem zůstává rostoucí nedostatek technických pracovníků. „Nutno opětovně poukázat na problematiku technického vzdělávání a dostupnosti kvalifikované pracovní síly. Doufáme, že rok 2015, vyhlášený jako rok průmyslu a technického vzdělávání, již přinese i konkrétní výsledky,“ podotýká k tomu prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek