Rezervace času pro zákazníky malých firem přinesla start-upu celosvětový byznys

4. 4. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Díru na trhu objevili zakladatelé brněnské společnosti Reservio při vytváření webových stránek pro své zákazníky. Díky tomu, že podobný problém řeší podnikatelé po celém světě, podařilo se firmě s rezervačním systémem expandovat do více než čtyř desítek zemí světa. Všude pomáhají firmám s objednáváním jejich zákazníků na konkrétní čas. Nejsilnějším trhem je pro ni Brazílie.

Přijít k lékaři, kadeřníkovi nebo na masáž v předem dohodnutý čas a nečekat, až dojde řada na zájemce čekající před vámi. To je snem snad každého zákazníka. Firmě Reservio se díky jejímu on-line rezervačnímu systému daří měnit toto přání ve skutečnost.

Brněnský start-up vytvořili před třemi lety Boris Bošiak, současný ředitel společnosti, se svým kolegou Františkem Mazuchem. Oba tehdy pracovali jako webdesignéři. „Když jsme tvořili internetové stránky, potkali jsme se s mnohými firmami, které řešili otázku přijímání on-line rezervací,“ vysvětluje Boris Bošiak.

„Neuměli jsme najít dostatečně jednoduché a efektivní řešení. Zjistili jsme, že většina našich současných konkurentů funguje jenom na anglickém trhu a poskytuje velmi složitá řešení, která běžný uživatel neuměl ovládat. Rozhodli jsme se takovou službu nabídnout sami,“ dodává Boris Bošiak.

Na Reserviu začali oba kolegové pracovat na jaře 2012 ve start-up akcelerátoru StarCube, v jehož čtvrtém ročníku tehdy zvítězili. Firmu založili v listopadu 2012 s podpůrnou investicí od firmy Webnode, úspěšného nástroje na tvorbu webových stránek.

Ze školy rovnou do byznysu

V prvních měsících podnikání bylo pro oba společníky nejtěžší zvládat stres a výzvy, které rozjezd firmy přináší. „Ze studentského života, kde je největší starostí kam vyrazit večer ven a občasné zkouškové období, to byl pro nás skokový přechod. Najednou musíte dělat rozhodnutí na základě neúplných informací. V mnoha situacích se musíte spolehnout sami na sebe. Musíte vyvažovat zájmy rozdílných zákazníků, investora a zaměstnanců, které se samozřejmě liší,“ popisuje Boris Bošiak.

reservio rezervacni system

Udělat chybu najednou neznamenalo dostat ve škole horší známku, ale připravit zákazníka o peníze a znepříjemnit mu den. Důležité bylo obrnit se proti stresu a naučit se zvládat věci s nadhledem.

Za největší výhodu svého řešení považují brněnští podnikatelé jednoduchost, úsporu času a širokou podporu jazyků. „Rezervace můžete začít přijímat do pěti minut od nastavení Reservia. Přizpůsobíme se na míru pro více než 70 různých profesí od lékaře přes kadeřnictví, masáže až po sportovní centra. Díky tomu nemáte složitý systém s velkým množstvím funkcí, ale jednoduchý kalendář ušitý na míru,“ vysvětluje Boris Bošiak.

Například kadeřník může díky systému Reservio měsíčně ušetřit přibližně šest hodin času a získat mnoho užitečných informací.

Nespokojený zákazník přejde jinam

Právě možnost jednoduché rezervace termínu a odbourání front a čekání může být pro malé a střední firmy jedním z klíčových faktorů pro udržení klientů. „Nároky zákazníků se dnes neustále zvyšují a jejich loajalita klesá. Nejsou spokojení? Přejdou ke konkurenci. Nechtějí si rezervovat čas během pracovní doby, protože v tento čas sedí v práci i oni,“ doplňuje Boris Bošiak.Podle něj zákazníci raději řeší rezervace z domova. Až 41 procent jich přichází on-line a toto číslo se pomalu zvyšuje. „Rezervační systém je tak jakási inteligentnější náhrada diáře, která pracuje za vás. Ušetří čas a jedním klikem poskytne informace o zákaznících a poradí, jak zlepšit služby,“ shrnuje Boris Bošiak.

boris bosiak reservioReservio nemělo ambici zaplnit díru pouze na českém trhu, ale expanduje do celého světa. V současnosti podporuje devět jazykových verzí, spolu s aktivní komunitou fanoušků a uživatelů přeložili systém částečně do dalších deseti jazyků. Platící zákazníky má nyní firma ve 43 zemích světa. Největší trhy jsou pro ni Brazílie, USA, Česká Republika, Itálie, Španělsko, Velká Británie a Austrálie.

Takový rozsah přináší firmě řadu výzev. „Na trzích, které jsou vyspělejší a technologicky pokročilejší, to šlo snadněji než v Česku. Alou jsou země, se kterými bojujeme dodnes,“ popisuje Boris Bošiak.

Vstup na zahraniční trh neobnáší pouze přeložení aplikace. Česká firma musí také zjistit cenovou hladinu na daném trhu, pochopit kulturní odlišnosti, hledat marketingové kanály. „Největší výzvou je ale jednoznačně poskytovat kvalitní a rychlou zákaznickou péči lidem na druhé straně světa. Když lidé v Česku obvykle v práci končí, v Brazílii anebo v Austrálii právě začínají,“ zmiňuje Boris Bošiak.

S překonáváním jazykové bariéry pomohl start-upu zpočátku jeho investor, který měl zkušenosti s pronikáním do zahraničí se svými vlastními službami. Dnes už má firma vybudovaný externí tým překladatelů. „Většinu zákaznické podpory jsme dlouho komunikovali pomocí Google Translate a podrobných obrázků. Dnes už naše zákaznická podpora dokáže hovořit sedmi jazyky a do budoucna a plánujeme podporovat ještě více jazykových mutací,“ zmiňuje Boris Bošiak.

I díky tomu firma může konkurovat americkým firmám, jako je Mindbody Online, Appointment Plus či Square. Tyto společnosti se pohybují především na anglicky mluvících trzích a mají k dispozici desítky až stovky milionů dolarů kapitálu.

Budoucnost patří propojeným systémům

V příštích letech se bude rozhodovat o tom, která společnost si na trhu s potenciálními miliony zákazníků ukrojí nejvíce. „Trh s rezervačními systémy je stále v začátcích. Jen v rámci Brazílie, našeho největšího trhu, odhadujeme přibližně dva milióny potenciálních zákazníků. Největší světoví konkurenti se stále pohybují ve vyšších desítkách tisíc aktivních zákazníků,“ podotýká Boris Bošiak.

Budoucnost podle něj patří systémům, které budou komunikovat a spolupracovat s dalšími aplikacemi pro malé podnikatele využívají. „Rezervační systém budoucnosti bude fungovat na každém zařízení. Lehce se napojí na účetní software, pokladní systém v prodejně nebo zjednoduší marketing na pár kliků. Stane se součástí většího ekosystému aplikací, které odstraní většinu administrativy spojené s budováním služeb a umožní majitelům soustředit se na to najdůležitější – poskytnout dokonalý zážitek zákazníkovi,“ uzavírá Boris Bošiak.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek