Rodinná firma roku: Podniky řeší generační výměnu

25. 5. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Rodinnému podnikání se v Česku daří, nastává ale generační výměna. Dvě třetiny majitelů chtějí v následujících pěti letech předat podnik některému z následníků. Vyplývá to z průzkumu, který zahájil již 5. ročník soutěže Equa bank Rodinná firma roku.

Jedna třetina rodinných firem je již ve fázi předávání. Respondenti si zároveň uvědomují, že nejde o krátkodobý proces. Téměř polovina vlastníků počítá s tím, že předání zabere více než dva roky.

Soutěž, která má za cíl vybrat nejlepší rodinný podnik, tradičně pořádá Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) ve spolupráci s generálním partnerem Equa bank a za podpory společností Deloitte, LeasePlan GO a Amway. Tradiční výzkum zpracovala agentura Ipsos.

Rodinní optimisté

Zástupci rodinných podniků hledí do budoucna s optimismem. Více než polovina z nich očekává v následujících letech růst tržeb, poklesu se obává jen každá desátá firma.

Právě status rodinné firmy vnímají dotázaní jako hlavní konkurenční výhodu. Mimo jiné i proto, že spolupráce s těmito podniky údajně budí u dodavatelů, odběratelů, zaměstnanců nebo bankéřů větší důvěru. Přesto by 6 z 10 majitelů bylo ochotno svůj rodinný podnik prodat, pokud by dostali výhodnou nabídku. Prodej firmy nepřipadá v úvahu jen pro třetinu vlastníků.

„Majitelé českých rodinných firem jsou pod velkým tlakem. Většinou jsou ve věku nad 50 let a řeší svůj nejdůležitější projekt - nástupnictví. Po letech tvrdé práce zjišťují, že jejich potomci často nejsou na převzetí připraveni,“ upozorňuje člen představenstva AMSP ČR a majitel rodinné firmy LIKO-S Libor Musil.

Podle Musila jsou sice nástupci aktuálních šéfů pracovití a odhodlaní, ale většinou teoreticky nepřipravení převzít otěže firmy a plnou odpovědnost za její vedení.

„Rodiny tak řeší mnoho konfliktních situací. K tomu přichází masivní tlak od některých bank a poradců, tlačících na prodej společností. A nám jde o to, aby majitelé byli motivováni předat svůj majetek dalším generacím českých podnikajících rodin,“ doplňuje Musil.

AMSP ČR proto organizuje kulaté diskusní stoly pro majitele a následovníky a vydává publikaci o řízení rodinných firem. Asociace chce dokonce implementovat pojem rodinná firma do legislativy.

Priorita: Udržet dobré zaměstnance

Největší prioritou zůstává pro většinu oslovených podobně jako v minulém roce udržení kvalitních zaměstnanců, tento aspekt ale na rozdíl od loňska vnímá většina firem jako naprosto prioritní.

Personální otázky jsou v rámci rodinného podnikání klíčové. Průzkum ukázal, že náboru zaměstnanců, kteří nejsou členy rodiny, se majitelé nebrání, avšak zároveň ho označují za největší problém. Stejně jako motivaci takových lidí, jež je podle nich problematičtější než u rodinných pracovníků.

„Rodinné firmy vyhodnocujeme již mnoho let a letos poprvé je jasné, že předávání další generaci již není pouze na bázi deklarace, ale že dochází k činům. Začíná proces, který zde zatím nemá obdoby a který skutečně otestuje odolnost rodinných podnikatelských klanů,“ hodnotí výsledky průzkumu AMSP ČR její předseda Karel Havlíček.

„Majitelé rodinných firem si také uvědomují, že je zapotřebí úzká mezigenerační spolupráce. Jedním z důvodů je, že mladší generace má větší zkušenosti s novými technologiemi,“ doplňuje generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová. Pro majitelé rodinných firem je zároveň podstatné, aby jejich děti načerpaly zkušenosti praxí v jiných firmách či během studia v zahraničí (69 %).

Majitelé ve velké míře netrvají na tom, aby firmu nakonec převzal rodinný příslušník. Jako dva nejčastější důvody k ukončení rodinné tradice zmiňovali, že nechtějí vyvíjet tlak na své potomky, případně že směřují do jiných oborů. V takovém případě by ve třech čtvrtinách případů uvažovali o někom cizím.

U příležitosti zveřejnění průzkumu odstartovala soutěž Equa bank Rodinná firma roku. Letos se do ní mohou zájemci přihlásit od 25. května do 30. září 2016.

Vítěze soutěže Equa bank Rodinná firma roku vybírá odborná porota na základě celé řady kritérií, jako například růst obratu v posledních pěti letech, příspěvek k zaměstnanosti v regionu (počet zaměstnanců), počet generací vlastníka zapojených do podnikání, politika sociální odpovědnosti a další. Od roku 2014 si svého favorita vybírá také veřejnost, a to v kategorii Cena veřejnosti.

Loňským celkovým vítězem se stala společnost KOMFI spol. s.r.o., která je předním výrobcem jednoúčelových a polygrafických strojů.

Harmonogram 5. ročníku soutěže Equa bank Rodinná firma roku

  • 25. 5. 2016 - Zahájení dalšího ročníku EBRFR
  • 25.5. 2016 až 30.9.2016 - Přihlašování firem do soutěže
  • 1. polovina října 2016 - Výběr vítězů odbornou porotou a firem pro hlasování veřejnosti
  • 17.10.2016 až 31.10. 2016 - Hlasování veřejnosti
  • 15.11.2016 - Den podnikatelů ČR, slavnostní vyhlášení vítězů a Ceny veřejnosti.

 

Více informací o hlasování veřejnosti a soutěži Equa bank Rodinná firma roku se dozvíte na webových stránkách:www.rodinnafirmaroku.cz.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek