Rozšíření athénského metra dostalo zelenou

24. 4. 2017 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

I když si Athény musely na metro počkat až do roku 2000, projekt má dlouhodobou podporu napříč celým politickým spektrem a jakmile se rozjel, nedokázaly ho zastavit ani obstrukce silné archeologické lobby, ani finanční krize. Jeho přínos pro dopravně přetíženou metropoli dnes již nikdo nezpochybňuje a jeho další rozšiřování patří mezi priority.

V dubnu 2017 byla vyhlášena veřejná soutěž na výstavbu jeho již 4. trasy. V současnosti jsou v provozu tři trasy athénského metra:

Attiko Metro-trasy

Attiko Metro-trasy

  • Trasa 1 Pireus – Kifissia (zelená) využívá původní více než sto let starou trať městského vlaku. V r. 2004 byla modernizována a zahrnuje 20 stanic.
  • Trasa 2 Elliniko – Omonia – Anthoupoli (červená), 20 stanic.
  • Trasa 3 Agia Marina-Monastiraki – Syntagma – Mezinárodní letiště E. Venizelos (modrá), má aktuálně 21 stanic. Práce na jejím dalším prodloužení až do přístavu Pireus ale pokračují a vzniknout má 6 nových stanic. Předpokládaný termín dokončení je r. 2019.

Trasy jsou vzájemně napojeny v centru Athén v přestupních stanicích Omonia, Syntagma a Monastiraki a navazují na athénský příměstský vlak (vyznačen černě).

Dlouhodobým záměrem je vybudování trasy 4, s ohledem na její tvar nazývané také „trasa U“, vedoucí přes hustě obydlené čtvrti v centru řecké metropole. Hlavní úsek A projí Alsos Veiku se čtvrtí Goudi (vyznačeno žlutě). Později by měly navázat další čtyři úseky. Vzhledem k nedostatku finančních prostředků byl záměr odkládán ale nikoliv zastaven. Veřejná soutěž na realizaci úseku A byla vyhlášena v březnu 2017.

Dodavatelem a provozovatelem athénské kolejové dopravy (metro a tramvaj) je veřejná akciová společnost Attiko Metro S.A.

Základní informace k veřejné soutěži RFP-308/17 „Line 4 – Section A’ Alsos Veikou – Goudi“:

  • Předmět: kompletní výstavba a uvedení do provozu trasy metra o délce 13 km (z toho hloubený dvoukolejný tunel o délce 10 km) se 14 stanicemi v hloubce 20–34 m, dodávka 18 nových vlakových souprav a výstavba budov řídícího centra a servisní základny
  • Doba realizace projektu: 96 měsíců (8 let)
  • Uzávěrka pro podání přihlášek do 1. fáze soutěže: 30. 6. 2017, 11:00 hod.
  • Výchozí rozpočet (včetně nákladů na archeologický průzkum): 1,450 mld. € (bez DPH), finální rozpočet bude upřesněn ve 2. fázi soutěže
  • Financování: řecký Program veřejných investic 2017 + finanční rámec EU na léta 2014-20 + půjčky od EIB
  • Záruka pro postoupení do 2. fáze: bankovní jistina ve výši 2 % finálního rozpočtu  
  • Oficiální jazyk, ve kterém proběhne soutěž a budou sepsány kontrakty: řečtina

Projekt bude zadán, jakmile bude potvrzeno jeho zařazení do finančního rámce EU 2014-20. Vítěznému konsorciu bude vyplacena záloha ve výši 10 % finálního rozpočtu (bez DPH).

Bližší informace jsou k dispozici na portálu akciové společnosti Attiko Metro S.A.:

Vyhláška veřejné soutěže byla dne 6/4/2017 zaslána ke zveřejnění v Úředním věstníku EU.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Athénách (Řecko). Autoři: Milan Fischer, zástupce velvyslance, Jitka Chromcová, asistentka pro obchodní, ekonomickou a politickou agendu.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek