Rozvoji regionů přispívá zvýšený zájem Čechů o rekreaci doma

20. 2. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Rozvoji regionů přispívá zvýšený zájem Čechů o rekreaci doma Místní hoteliéři mají radost, že Češi o dovolených častěji zůstávají v tuzemsku. Česko je však stále oblíbenější destinací i pro zahraniční turisty.

Češi v roce 2016 cestovali do ciziny méně a častěji zůstávali doma. Počet zahraničních turistů v Česku v loňském roce narostl oproti roku 2015 o několik procent. „Nárůst počtu turistů i přenocování v českých hotelích byl vloni tažen zejména domácí poptávkou, které zdatně sekundovali hosté z Německa, Slovenska a Velké Británie. Dynamické přírůstky turistů, které se začínají významně projevovat i v absolutních počtech, zaznamenaly Jižní Korea a Čína,“ říká odborník PwC ČR na hotelnictví Jan Musil.

Nadšení hoteliéři

Situaci si pochvalují především tuzemští hoteliéři. Spanilá jízda majitelů hotelů v Praze pokračuje už šestým rokem. Na svých účtech zaznamenávají každoročně vyšší tržby než v předchozím období.

„Hotely loni opět zlepšily svou ekonomickou výkonnost. Nejde sice o zopakování dvouciferného procentního růstu výnosů na pokoj, který jsme zaznamenali v roce 2015, ale přesto 2,5procentní zvýšení obsazenosti a o téměř tři procenta vyšší ceny znamenají oproti loňsku podstatné zlepšení,“ doplňuje Musil.

Trendem loňského roku byla nejen opatrnost Čechů při cestování kvůli obavám z bezpečnosti a větší počet zahraničních turistů v Česku, ale paradoxně také výrazně vyšší zájem českých penzistů o dražší ubytování v cizině. A Češi se pustili také do objevování nových destinací.

Cizincům se u nás líbí

Za rok 2016 se zvýšil celkový počet ubytovaných hostů v Česku o necelých sedm procent, počet přenocování narostl o 5,4 procenta. Do tuzemských hotelů a penzionů přijelo více domácích (+7,0 %) i zahraničních hostů (+6,7 %).

Pokles zájmu o ubytování ze strany hostů z Ruska či Japonska (o 15 procent kompenzovala vyšší návštěvnost z jiných zemí. Němců se zde vloni ubytovalo o 6,4 procenta více než v roce 2015 (nárůst o 113 tisíc hostů). Slováků přijelo o 11,7 procenta více a návštěvnost z Polska byla vyšší o 12,1 procent.

V loňském roce rovněž pokračoval zvýšený zájem turistů z asijských zemí, tedy Číny, Jižní Koreje a Tchaj-wanu nebo Izraele.

Preferujeme kratší dovolené

Průzkum, který na konci loňského roku uskutečnila agentura Ipsos pro Equa bank, ukázal, že asi třetina Čechů preferuje týdenní dovolenou a čtvrtina lidí si bere v kuse méně než pět dní volna. Pouhá tři procenta dotázaných si užívají dovolenou delší než dva týdny.

„Dvě třetiny Čechů preferují častější a levnější dovolené,“ řekla mluvčí Equa bank Markéta Dvořáčková. Za dovolenou utratili Češi loni v průměru 14 900 korun. Pouhá pětina lidí využívá služeb cestovních kanceláří, většina jezdí do světa na vlastní pěst nebo se přidá ke známým.

Zhoršená bezpečnostní situace ve světě ovlivnila rozhodování více než tří čtvrtin Čechů při plánování loňských cest za hranice všedních dnů. Téměř každý druhý Čech strávil volno v tuzemsku nebo na Slovensku.Pouze čtvrtina cestovatelů zhoršenou bezpečnostní situaci ignorovala a při výběru dovolených vybírala ze všech nabízených destinací. Nejvíce se lidé báli cestovat do Turecka, Egypta či Izraele, konkrétně na tureckou riviéru a do Istanbulu, do Tel Avivu a egyptské Hurghady.

Zvýší se ceny zájezdů?

Nejoblíbenějšími zeměmi, kam Češi cestují, jsou dlouhodobě Španělsko, Řecko, Chorvatsko, Itálie, Slovensko a Rakousko. Loni částečně narostl zájem i o exotické destinace.

„Prodeje v sousedním Rakousku či Německu šly prudce nahoru, místa v kvalitních hotelech rychle ubývají. Současná situace, kdy v bezpečných zemích začíná poptávka pomalu převyšovat nabídku, umožní místním hoteliérům své ceny zvýšit, což se logicky promítne do cen zájezdů,“ upozorňuje předseda Asociace cestovních kanceláří České republiky Viliam Sivek.

Při plánování cest do zahraničí – a to zejména letních dovolených – vítězí u Čechů břehy Jadranu. Chorvatsko je oblíbené a kvůli obavám Čechů z bezpečnosti se jeho potenciál nadále zvyšuje. Češi zde objevují nová místa a požadují kvalitnější služby. „Prodej zájezdů byl loni vyšší o 20 procent ve srovnání s rokem 2015. Klienti poptávali i dražší a kvalitnější ubytovací kapacity. Největší nárůst prodeje máme u ostrova Hvar,“ uvádí na stránkách Asociace cestovních kanceláří manažer Cestovní kanceláře Kompas Viktor Klimek.

V roce 2015 trávilo svou dovolenou v Chorvatsku více než 13 milionů zahraničních turistů. Z České republiky sem přicestovalo 739 231 Čechů. A loni se počet českých turistů ještě zvýšil. Podle počtu přenocování se čeští cestovatelé řadí ke čtvrtým nejpočetnějším po turistech z Německa, Slovinska a Rakouska.

Penzisté si oblíbili dražší dovolené

Zatímco ještě donedávna platilo, že má český důchodce hluboko do kapsy a na rozdíl od penzistů ze Západu si neužívá dovolené v exotických destinacích či v luxusních hotelech, v posledních letech se trend výrazně mění.

Podle statistického úřadu EU (Eurostat) téměř jedna čtvrtina v Česku prodaných zájezdů směřuje k seniorům. A ti za ně platí víc než běžný klient. Důvodem je zřejmě snaha o co největší komfort a komplexní nabídku služeb – včetně služeb delegáta či transferu z hotelu na letiště a zpět, kterou mladší Češi tak často nepožadují.

Průměrný turista utratí u cestovní kanceláře v průměru za dovolenou 13 700 korun. Senior pak za nákup zahraniční dovolené vydá více než 16 tisíc korun.

Jediné, co se oproti minulosti nemění, jsou výdaje na místě – tedy to, co je český důchodce ochoten utratit v zemi, kam vycestoval. Výdaje Čechů v penzi představují podle Eurostatu průměrně částku 13,7 eur (zhruba 369 korun) na osobu a den. Lucemburští či rakouští důchodci utratí denně na dovolené za hranicemi 120 respektive 107 eur.

Zahraniční návštěvníci v ČR (4. čtvrtletí 2016, zdroj ČSÚ)

Počet nocí strávených v hromadných ubytovacích zařízeních – 9,8 milionu (nárůst o 8,5 procenta oproti stejnému období roku 2015)

Počet turistů ubytovaných v hromadných ubytovacích zařízeních – 3,9 milionu (nárůst o 9,8 procenta)

Nejvíce hostů

  • Německo – 461 tisíc návštěvníků (nárůst o 6,8 procenta)
  • Slovensko – 157 tisíc návštěvníků (nárůst o 8,4 procenta)
  • Velká Británie – 130 tisíc (nárůst o 8,2 procenta)

Nejvyšší nárůst oproti 4. čtvrtletí 2015

  • Čína – 49,1 procenta
  • Jižní Korea – 36,5 procenta


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jakub Procházka.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek