Růst čínského e-commerce zpomalil, výjimkou je zájem o zahraniční zboží a potraviny

1. 3. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Růst čínského e-commerce zpomalil, výjimkou je zájem o zahraniční zboží a potraviny Podle údajů Čínského národního statistického úřadu v roce 2016 zpomalilo tempo růstu domácích online nákupů na 26,2 %. V posledních letech se přitom meziroční objemy růstu celého čínského e-commerce pohybovaly okolo 35 %. Zásadní výjimkou je však přeshraniční obchod s importovaným spotřebním zbožím a potravinami.

Zde loni vzrostly prodeje o 86 %. V čínských e-shopech se prodávají i české produkty. Největší čínská e-commerce platforma Tmall, kterou provozuje Alibaba Group, nabízí české pivo, křišťál, potravinové doplňky a nealkoholické nápoje – minerální vody anebo džusy.

O tom, že hlavní nástup on-line nákupní horečky má Čína již možná za sebou, svědčí poslední čísla největšího čínského prodejce Alibaba Group. Během listopadového „Single's Day“, který je jakousi obdobou amerického „Black Friday“, Alibaba opět ohromovala celkovými tržbami na svých e-shopech (17,7 mld. USD za jediný den), ty už ale tolik nerostly jako před dvěma lety, kdy se společnost pyšnila až 60% meziročním nárůstem. Loni Alibaba rostla o cca 30 % a poradenské společnosti předvídají, že v roce 2020 by celý čínský e-commerce mohl růst jen okolo 20 %.

I proto se nyní chce Alibaba více zaměřit na trhy, kde je ještě velký potenciál pro růst internetových nákupů (v jihovýchodní Asii chce své aktivity rozvíjet prostřednictvím singapurského start-upu Lazada) a kromě toho v Číně posiluje spolupráci s offline maloobchodními prodejci. Letos v únoru oznámila, že bude spolupracovat s jedním z největších a nejstarších maloobchodních prodejců v Číně – Shanghai Bailian Group. 

V řadě velkých čínských měst byl nástup e-commerce v posledních letech tak výrazný, že mnoho klasických prodejců je nyní nekonkurenceschopných. Důkazem mohou být i data, která zveřejnil Shanghai Daily v únoru. Kamenné prodejny (hypermarkety, supermarkety a malé obchody se smíšeným zbožím typu 7-Eleven) rostly v roce 2016 pouze o 0,7 %. Více než polovina Číňanů žijících ve městech je nyní zvyklá nakupovat rychloobrátkové zboží (FMCG) na internetu. Pouze v malých městech a na venkově, kde chybí infrastruktura, mají offline prodejci stále navrch. 

Zatímco sektor e-commerce jako celek zpomaluje, některým segmentům se stále výrazně daří. Z dat za uplynulý rok vyplývá, že největší popularity budou do budoucna na čínském internetu dosahovat prodeje zahraničního spotřebního zboží a potravin. Na e-shopu Tmall Global, jehož provozovatelem je Alibaba, nyní zákazníci vybírají z nabídky 14 500 zahraničních značek z 63 zemí. Podle Alibaby jich 4/5 prodává v Číně poprvé.

Z českých produktů se na Tmall Global objevují: pivo, křišťál, potraviny, potravinové doplňky a nealkoholické nápoje (minerální vody, džusy).V červnu 2016 bylo v Hangzhou během návštěvy předsedy vlády Bohuslava Sobotky v Číně podepsáno memorandum o spolupráci mezi Alibaba a CzechTrade. To by do budoucna mohlo pomoci zpřehlednit a vylepšit nabídku českého zboží na Alibabě.

Podle údajů webu Internetretailer.com se na Tmall Global v roce 2016 nejlépe prodávalo zboží z Japonska (19,3 %), USA (18,3 %), Koreje (13,6 %), Německa (8 %) a Austrálie (7,9 %). Mezi nejoblíbenější produkty patřily: potraviny (mléčné výrobky, dětská výživa), kosmetika, produkty péče o matku a dítě a oděvy. Výrazně měly loni vzrůst i prodeje alkoholických nápojů; v této kategorii se nyní nejlépe prodávají americká piva a francouzská a italská vína. Více než polovina nově nakupujících v roce 2016 na Tmall Global byla v kategorii 20–25 let, řada z těchto nakupujících žije v menších či středních městech, kde je internet mnohdy jedinou možností, jak si koupit zahraniční zboží.

Na zájem o zahraniční potraviny v Číně Alibaba loni zareagovala vytvořením portálu Tmall Fresh. Podle statistik nyní více Číňanů věří nákupu čerstvých potravin na internetu spíše než v kamenné prodejně (24 % vs. 17 %). Zatímco v řadě jiných zemí by nákup čerstvých potravin na internetu nemohl tak výrazně uspět z důvodu obav spotřebitelů o kvalitu a bezpečnost, v Číně jsou to právě tyto důvody, které spotřebitele motivují k výběru zahraniční produkce a nákupu on-line. Oblíbené jsou tak mléčné produkty z důvodu rozsáhlé aféry kontaminace mléka melaminem. Tento skandál je již devět let starý, avšak mnoho lidí jej má stále v živé paměti. 

Informace poskytnuta Generálním konzulátem České republiky v Šanghaji (Čína). Autor: Štěpán Vojnár, konzul pro obchod, ekonomiku, kulturu a školství.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek