Nový trend? Lékařské služby přes mobilní aplikace

22. 1. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Nový trend? Lékařské služby přes mobilní aplikace V Česku se rozvíjejí lékařské služby přes mobilní aplikace. Investoři větří nový trend.

Tohle nemůže být náhoda. V posledních posledměsících se hned několik společností rozhodlo nabízet komerční lékařské služby na dálku. Jestli se jejich obchodní instinkty nemýlí, nazrál čas a v Česku nastal rozmach online medicíny. Zdravotnického poradce budete mít pořád po ruce ve svém mobilním telefonu nebo tabletu.

Zdá se, že podmínky jsou k tomu vcelku příhodné. „S rozvojem komunikačních technologií se budou na trhu jistě objevovat další a další zajímavé aplikace, které budou pacientům pomáhat při dodržování léčebného režimu, sloužit jako zdroj informací a usnadňovat komunikaci s jejich lékaři,“ míní prezident České lékařské komory Milan Kubek.

Pošlete fotku pupínku

Nebavíme se jen o obyčejných lékařských poradnách po e-mailu, Skypu nebo telefonu. Mohutné rozšíření chytrých mobilních telefonů otevírá mnohem širší možnosti.

Aplikace umožňují sdílet fotografie i výsledky laboratorních vyšetření. Moderní glukometry nebo tlakoměry dovedou posílat naměřené hodnoty bezdrátově do mobilní aplikace, která uživateli nabídne grafy i sdílení dat s lékařem. Další aplikace sledují pohybovou aktivitu. Lékař na druhém konci spojení tedy má k dispozici nejen pacientův popis, ale klidně i rentgen nebo třeba detailní fotografii pupínku.

„Uživatelé nejčastěji přikládají snímky zachycující viditelné zdravotní problémy, rentgeny nebo lékařské zprávy s požadavkem na výklad obsahu. Díky anonymitě aplikace užiuživatelé často lékařům zasílají také intimní fotografie,“ hlásí Karolína Brániková z poradny uLékaře.cz.

Někteří lékaři nebo soukromé kliniky už dnes služby na dálku nabízejí svým pacientům v rámci své běžné praxe. Ať už za příplatek, nebo jako bonus bez doplatku. Takových lékařů bylo ale zatím pomálu. A tak je tu prostor pro speciální komerční online zdravotníky.

Lékaři na dálku plní roli pohotovosti, když člověk nechce večer nebo o víkendu jezdit pro lékařskou radu kdovíkam. Kromě toho u nich pacienti hledají druhý názor, když si nejsou jisti tím, co jim radí jejich lékař.

Návštěv portálu přibylo o 82 procent

„Domnívám se, že trend telemedicíny má exponenciálně rostoucí trend. A to se týká i virtuálního poradenství,“ říká Tomáš Šebek, lékař a spoluzakladatel projektu uLékaře.cz.

Jeho poradna funguje osm let. Základ tvoří možnost pokládat odborníkům z různých oblastí textové anonymní dotazy. Klient má možnost zeptat se zdarma, pokud si může na odpověď počkat dva týdny. Anebo za 39 korun, pak dostane odpověď do dvou dnů.

V přidružené mobilní aplikaci, která funguje dva roky, pak garantují za 89 korun odpověď během jednoho dne. Tempo, jakým se zvyšuje zájem o tento portál, je přesvědčivé.

„V porovnání let 2014 a 2015 registrujeme meziroční nárůst návštěv portálu o 82 procent na více než 20 milionů. Zajímavé také je, že už 39 procent tvoří lidé s mobilem nebo tabletem a podíl mobilních uživatelů obecně každoročně roste o čtyři až pět procent,“ prozrazuje statistiky Šebek.

Dramatický nárůst zájmu o služby online zdravotníků je podle něj daný třemi faktory. Český pacient se prý stále více zajímá o své zdraví. Zdravotnické služby přes internet jsou dnes dostupnější. A vliv může mít i to, že se v některých oblastech medicíny prodloužily objednací doby.

„Byť se to zdálo ještě před deseti lety nemožné, klesající počet praktikujících lékařů a tím i relativní nedostupnost specializované lékařské péče je dnešní realitou,“ míní Šebek.

Právě poradna uLékaře.cz je jednou z těch, kdo nabídku online služeb zvětšuje. Plánuje rozšířit telemedicínské služby, hledá nové kanály, kterými může poskytovat služby pro klienty a pacienty. Využívá k tomu i mobilní aplikace uLékaře.cz, která má přes 18 tisíc stažení.

Šebek vyhlíží možné investory a věří, že z poradny by se nakonec mohl vyklubat skutečný „lékař v kapse“. „V oblasti telemedicíny se otevírají netušené možnosti,“ tvrdí.

Pionýrská aplikace

O krok dál v online komunikaci je už projekt Můjdoktor24.cz. Připomíná lékaře po telefonu. Tvůrci garantují spojení s odborníkem do čtvrt hodiny. Na výběr ovšem klient má v rámci speciální aplikace nejen klasický telefonát, ale také videohovor. „Připadám si jako pionýr,“ říká Lukáš Melichar z investiční společnosti Elem Group, který rozjíždí projekt Můjdoktor24.cz.

„Zařízení budou čím dál propracovanější ve sdílení výsledků nebo snímků, které můžete během hovoru lékaři předat. Týká se to i sledování krevního tlaku nebo stavu diabetiků. Myslím, že to za čas bude normální služba,“ předvídá.

V tom, že spojuje přes webové rozhraní pacienta přímo s lékařem, se kterým se dá přímo mluvit, považuje Melichar svoji službu v Česku za unikátní. Můjdoktor24.cz stojí na polské platformě, kde do ní investovala Telefónica.

Funguje i v Británii a chystá se její slovenská a německá verze. Podle Melichara „doba zraje“ pro online lékařské aplikace i u nás.

Po technické stránce už jejich rozvoji prakticky nic nebrání. Změnilo se také to, na co a jak lidé využívají internet, a to nahrává lékařským službám po internetu. Zbývá jen malý krok. „Těžkost je v tom, když jsou lidé zvyklí, že se za zdravotnictví neplatí,“ říká Melichar. I to se podle něj mění.

Můjdoktor24.cz má být dostupný 24 hodin denně, zatím má nasmlouvaných prý zhruba dvacet lékařů a během prvních týdnů fungování obsloužil několik málo pacientů denně. Melichara, který do projektu investoval několik milionů korun, prý tak nízké číslo neznervózňuje. „Minimálně dva až tři roky dám projektu prostor, pokud pak neuvidím pozitivní trend, udělám nějaká opatření,“ tvrdí.

Za čtvrthodinovou konzultaci se zdravotníkem účtuje Můjdoktor24.cz bez koruny tři stovky. Možná, že lidí, pro které má čas ušetřený za čekání na pohotovosti vyšší cenu, není dost. Otevírá se tu ale i jiná možnost, jak dostat tuto službu ke klientům. Podobně jako i jiné zdravotnické nadstandardní služby – přes zaměstnanecké benefity.

Pro firmu by teoreticky mělo být výhodné, pokud její lidi ušetří zbytečné čekání u lékaře. „Je zajímavé, že na zdravotní benefity zaměstnanci slyší,“ říká Melichar s tím, že je v jednání hned s několika korporacemi, které mají o jeho službu zájem.

Lékař od banky či plynárny

I když se to může jevit jako zastaralý nástroj, rozšiřují se nadále i služby, které nabízejí lékaře na telefonu. Také těm se daří zejména v případech, kdy je klient nehradí pokaždé přímo při využití, ale v rámci nějakého balíku služeb. Telefonické konzultace s lékaři nabízí svým pojištěncům bezplatně Oborová zdravotní pojišťovna.

Také některé komerční pojišťovny nabízejí produkty, do kterých je zahrnutá nonstop linka lékaře na telefonu. Ve spolupráci s poskytovateli asistenčních služeb poskytují lékaře po telefonu svým zákazníkům za měsíční platbu třeba banky nebo nově například dodavatel elektřiny a plynu E. ON.

Na otázku, jestli je lepší přímá komunikace s lékařem, nebo poslat písemný dotaz, není jasná odpověď. Výhody přímé komunikace, kdy se může pacient doptat na něco, čemu nerozumí, a lékař zase třeba na další příznaky, jsou zřejmé. Na druhé straně předem naformulovaný písemný dotaz může být pro pacienty příjemnější.

Potvrzuje to zkušenost soukromé sítě Moje ambulance, která online služby nabízí svým zaregistrovaným pacientům v rámci bezplatné péče. „Online služby jsme se rozhodli rozvíjet především kvůli trendu, který celkově momentálně vede,“ říká Jana Kuchařová z Mojí ambulance. Svým klientům nabízí telefonické nebo e-mailové konzultace. Skypové hovory s lékaři pro nezájem zrušili.

„Mezi lidmi celkově v dotazech vede e-mail. Lidé raději své problémy svěřují lékaři prostřednictvím textu, nedokážou o některých svých problémech mluvit s lékařem na přímo,“ říká Kuchařová.

Naopak dlouhodobý zájem o hovory po Skypu mají pacienti psychologa Jeronýma Klimeše. Ten nabízí dálkové konzultace už několik let, a to se stejnou hodinovou sazbou jako osobní setkání. Bere to ale ryze jako řešení praktického problému.

„Pokud to jde, dávám přednost tomu, aby lidi přišli osobně. Jsou ale vzdálenosti, které jsou nepřekonatelné nebo těžce překonatelné,“ vysvětluje Klimeš. Kvalita péče na dálku pak nemusí být významně nižší než při kontaktu z očí do očí.

Za podstatnější než dobře svého klienta vidět považuje Klimeš možnost mu naslouchat. I když drobnosti mohou uniknout. Některých signálů, na které by v osobním kontaktu mohl reagovat, si zkrátka nevšimne. Třeba jestli má klientka napjaté nohy nebo jestli se červená.

Opatrnost je namístě

Ve světě bylo vyvinuto mnoho tisíc zdravotnických aplikací pro mobilní zařízení.

Ovšem online komunikace o zdravotních potížích není žádná webová hračka. Nabízí se tu otázka zabezpečení intimních informací. Ač je to zvláštní, pro některé lidi je menší problém své intimní partie nafotit a obrázek umístit na internet než ukázat je jednomu konkrétnímu lékaři v oficiálním zdravotnickém zařízení.

Kromě toho můžou vzniknout pochyby o kvalitě poskytované zdravotní péče. Přece jen standardní zdravotnické služby, které nasmlouvá zdravotní pojišťovna, jsou pod kontrolou nejen pojišťovny, ale i krajů, které je registrují. Online poradny nabízející zdravotnické konzultace přitom nejsou samy o sobě zdravotnickým zařízením. Garantem je jedině osoba konkrétního zdravotníka, který tu poskytuje svoje služby.

„Problematika takzvaného MobileHealth je poměrně novým tématem, kterým se evropské lékařské komory teprve začínají zabývat,“ uvádí prezident České lékařské komory Milan Kubek. Opatrnost je podle něj namístě. „V kyberprostoru nikdy nevíte, s kým ve skutečnosti komunikujete, a nemáte ani jistotu, kde, kdo a za jakým účelem shromažďuje vaše citlivá osobní data,“ varuje Kubek.

Odlehčí online doktoři těm „normálním“?

Podle Zelené knihy o mobilním zdravotnictví Evropské komise by aplikace mohly pomoci systémům zdravotní péče vyrovnat se s klesajícími prostředky na péči. „Více úkonů by se mohlo provádět na dálku nebo by je mohli provádět sami pacienti za pomoci systémů pro monitorování a zasílání zpráv, čímž by se snížil počet hospitalizací,“ píše se v dokumentu.

Plošnému rozšíření online služeb do nabídky běžných zdravotnických zařízení v Česku brání hned několik překážek. Zdravotníci k tomu nejsou nijak finančně motivováni, navíc je většina ambulantních lékařů konzervativní a do novinek elektronického zdravotnictví se vůbec nehrne.

Stačí připomenout odpor lékařů k tomu, aby se recepty na léky povinně vypisovaly elektronicky. Tvrdili, že čtvrtina z nich nemá v ordinaci k dispozici internetové připojení.

Výjimkou je mezi mobilními službami dálkové sledování některých chronických pacientů se srdečními potížemi, diabetem nebo epilepsií. Například u pacientů se srdečními implantáty platí v určitých případech už dnes zdravotní pojišťovny dálkový monitoring.

Implantát umí v případě zhoršení stavu okamžitě poslat zprávu kardiologovi. Proti běžnému systému pravidelných návštěv pacientů u lékaře zaznamenali lékaři při domácím monitoringu o polovinu menší počet úmrtí.

Ač je to zvláštní, pro některé lidi je menší problém své intimní partie nafotit a obrázek umístit na internet než je ukázat jednomu konkrétnímu lékaři v oficiálním zdravotnickém zařízení.

Převzato z týdeníku Euro
Autor článku: Adéla Čabanová

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek