S premiérem Módím přišly reformy

3. 6. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Indická veřejnost vkládá velké naděje do zásadních hospodářských reforem, s jejichž příslibem v roce 2014 vyhrál volby i premiérské křeslo Nárendra Módí. Reformy by měly zlepšit také podmínky pro zahraniční firmy obchodující v Indii.

Indie a Česká republika jsou tradičními obchodními partnery. Československo pomáhalo Indii v době její industrializace a jména jako Baťa, Škoda, Zetor nebo Jawa jsou v Indii dobře známa. Jako příklad spolupráce lze uvést závod strojírenské metalurgie v Ráňčí, závody na výrobu traktorů v Pinjore a Barodě nebo továrny na výrobu nákladních automobilů Tatra v Hosúru a v Bengalúru. Spolupráce v energetice je datována od sedmdesátých let minulého století, kdy indická firma Bhel zahájila výrobu parních turbín podle licence Škody.

O česká letadla má zájem několik indických států

Vzájemný obchod je i v současnosti rozsáhlý a roste. V dubnu 2015 se například uskutečnila mise českých firem z železničního průmyslu do Indie. Šance jsou také v letecké dopravě. Požadavky na zavedení letů na kratší vzdálenosti splňuje téměř beze zbytku letoun L 410 z české společnosti Aircraft Industries, o jehož prodeji se jedná hned v několika indických svazových státech.

Navíc bylo v únoru 2015 slavnostně oznámeno zahájení provozu výcvikového centra státního podniku Řízení letového provozu ČR v Indii. Czech Aerospace Training Academy India se sídlem v Gurgaonu bude po náběhu na plnou kapacitu poskytovat stejné služby, jaké poskytuje centrála v Praze. To je trénink pilotů, výcvik pozemního personálu letišť a výcvik dalších složek zajišťujících řízení letového provozu.

Velkých úspěchů dosahují v Indii dodavatelé radarů pro civilní letectví. Uplatňovat se začínají rovněž dodavatelé vybavení letišť. I zdravotnictví je v Indii nutno stále ještě budovat, existuje zde proto prostor pro české výrobce nemocničního vybavení, lékařských přístrojů a zdravotní techniky. Obrovský potenciál představuje s ohledem na navýšení limitu přímých zahraničních investic z 26 na 49 procent obranný průmysl. Společnost Tatra Trucks se po tříleté přestávce vrací na trh indické armády v plné síle a možnosti významného uplatnění se v tomto ohledu rýsují například pro zbrojovku ČZ Uherský Brod, ale i dalším českým firmám.

Preciosa dodala osvětlení na letiště v Bombaji

Indická veřejnost, municipality i jednotlivé indické státy si začínají osvojovat zájem o moderní design a smysl pro „exkluzivitu". Potvrzením tohoto trendu se stal projekt firmy Preciosa, která dodala osvětlení interiéru do nového terminálu mezinárodního letiště v Bombaji, a realizovala tak největší novodobou zakázku českých sklářů v Indii. Firma Lasvit zase uspěla ve výběrovém řízení na dodávku osvětlovacích těles do prostor nově budovaného obchodního střediska společnosti DLF a v řadě dalších projektů.

Potenciál má do budoucna na indickém trhu i interiérový design. České IT firmy se zase mohou zapojit do projektu Smart Cities a firmy z oblasti vodohospodářství do projektu Čistá Ganga, který prosazuje osobně nový premiér Nárendra Módí.

Rozvíjet by se měl do budoucna také průmysl těžební, jeden z tradičních oborů českých firem. Rozvoji mají pomoci nové zákony, které umožní spuštění elektronických aukcí pro prodej dolů a těžebních bloků. A zapomínat by se nemělo na průmysl farmaceutický. V tom jde zejména o možnost uplatnění indických investic v České republice.

Obchod ČR s IndiíNejvětší a nejstarší investicí společnosti z novodobé České republiky je v Indii zatím závod na výrobu automobilů Škoda v Aurangabádu ve státě Maháráštra. V současné době se tamtéž dokončuje investice společnosti Bonatrans na výrobu železničních soukolí.

Úspěšné ale mohou být i investice menších firem, jako například společný podnik na výrobu přístrojů na měření přesnosti ozubených kol společnosti Gearspect v Puné nebo závod na výrobu stojanových rozvaděčů společnosti Conteg v Bengalúru.

V Indii se začíná výrazně dařit i společnosti HomeCredit ze skupiny PPF, která momentálně rozšiřuje svůj podíl na trhu z Dillí do dalších svazových indických států.

Módí chystá jednotnou daň GST

Jaká je současná hospodářská kondice Indie? Státní rozpočet na finanční rok 2015/2016 vychází z předpokladu hospodářského růstu v příštích letech ve výši osm až 8,5 procenta. Inflace se má udržet pod hranicí šesti procent. Deficit státního rozpočtu se má postupně snižovat až na hranici tří procent.

Přáním státního sektoru a podnikatelské sféry je, aby se Indie od roku 2015 vydala na cestu hospodářské prosperity, v růstu HDP předstihla Čínu, a aby se tak naplnila očekávání vložená do předsedy vlády Módího jako ekonomického lídra.

Některé z důležitých reformních opatření se již vládě za rok vládnutí splnit podařilo. Jedná se především o zmíněné zákony umožňující spuštění elektronických aukcí pro prodej dolů a těžebních bloků. Dále jde o takzvaný Insurance Bill, který zvyšuje možnost podílu zahraničních investorů ve společných podnicích v oblasti pojišťovnictví z 26 procent na 49 procent. Pozitivní je rovněž skutečnost, že se vládě premiéra Módího daří držet inflaci pod šesti procenty.

Rozhodující část ohlášených reforem však na svoji realizaci teprve čeká. Jedná se například o velmi důležitý zákon o akvizici půdy, který uvízl v indickém parlamentu. Na realizaci čeká také reforma pracovního zákona a především jedna z klíčových reforem, kterou je zavedení daně GST.

Závazek zavedení GST je načasován k 1. dubnu 2016. V případě realizace půjde o jednu z největších reforem týkajících se daní v Indii. GST vytvoří jednotný trh a povede k odstranění všech ostatních daní používaných v současné době, tedy k zamezení vrstvení zdanění, které v současné době v Indii existuje.

Indie je zajímavým obchodním partnerem především z hlediska velikosti svého vnitřního trhu. Přestože je většina obyvatel Indie stále relativně velmi chudá, celková kupní síla indického vnitřního trhu je díky souhrnnému počtu obyvatel vysoká a neustále roste.

Platí, že trvalo 25 let, než HDP Indie vzrostl o sto procent, to je z 250 miliard dolarů v roce 1988 na 500 miliard dolarů v roce 2003. K dalšímu zdvojnásobení pak již postačilo pouze pět let, to když v roce 2008 dosáhl HDP Indie jednoho bilionu dolarů. Ve finančním roce 2013/2014 už dosáhl indický HDP hodnoty dokonce 1,877 bilionu dolarů.

Jak ušetřit na clech

Indie je zajímavým obchodním partnerem i pro svou příslušnost k ekonomickému společenství SAARC (South Asian Association for Regional Cooperation). Do něj patří Afghánistán, Bangladéš, Bhútán, Maledivy, Nepál, Pákistán a Šrí Lanka. Tyto země zaujímají sice jen tři procenta světové rozlohy, žije v nich však 21 procent veškerého obyvatelstva planety. Obchodují mezi sebou na základě SAFTA (South Asian Free Trade Area).

Tato dohoda platí od roku 2006 a díky ní poklesla cla mezi členskými zeměmi o 20 procent. Z toho vyplývá, že umístění výroby do Indie tak, jak to propaguje iniciativa indického premiéra Módího nazvaná Make in India, přináší výhodu snazšího přístupu nejen na rozsáhlý vnitřní trh Indie, ale rovněž na trhy všech dalších zemí indického subkontinentu.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Jiří Janíček

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek