Šaty z Haštalské nosí i Martha Issová

11. 11. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Módní návrhářky Radka Sirková a Anna Tušková nejdřív o podnikání neuvažovaly. Byznys se z jejich tvorby stal až později

„Bylo to spíše takové začátečnické štěstí. Vůbec jsme nevěděly, do čeho se vrháme,“ říká Radka Sirková, jedna ze dvou hlavních aktérek značky Chatty, sídlící v pražské Haštalské ulici.

Nejdřív to zkusily s oblečením pro sebe a své přátele. Nebyly spokojené s nabídkou džínů, tak se pustily do navrhování a šití kalhot z denimu, které přesně seděly nejen střihem, ale také vybraným druhem džínoviny.

Podnikání se z toho stalo až v roce 2005, po studiích na Vyšší odborné škole oděvního návrhářství v Praze. Připravily celou kolekci oblečení a ta se líbila. Sledovaly trendy, a to hlavně v cizině. U nás nebylo moc z čeho čerpat. „Přitom jsme ale hned dělaly celé kolekce, dokonce i plavky,“ dodává Anna Tušková, „Chatty je od začátku fashion značka a její obsah se vyvíjí.“

Známá tvář boduje

Byly úspěšné, začalo se o nich hovořit, ale paradoxně se dostaly do určité škatulky. Změna nastala, když se v šatech značky Chatty objevila Martha Issová na červeném koberci v průběhu karlovarského filmového festivalu.„Do té doby si lidé mysleli, že děláme jen džínovinu. Najednou viděli, že si u nás mohou objednat i oblečení na oficiální akce,“ doplňuje Radka.

Spolupráci s významnými osobnostmi, s nimiž mají často přátelský vztah, pokládají obě za výborný způsob reklamy. Zákazníci jim důvěřují. Návrhářky také pečlivě zvažují, jestli celebrita svým stylem oslovuje jejich cílovou skupinu. Tu tvoří především mladší zákazníci ve věku od 25 do 45 let. Nejen byznysmeni, ale všichni energičtí, kreativní lidé „Mají životní vizi a svůj standard, prožívají aktivní život, hodně cestují a mají vytříbený vkus,“ upřesňuje Anna.

Rychle také zjistily, že pokud módní návrhář chce svého klienta oblékat opakovaně, nestačí vyhovět jeho přání. Musí mu rovněž umět poradit, vysvětlit, když se nějaký druh oblečení k jeho stylu nehodí. „Finální rozhodnutí je na klientovi, ale máme také určité limity. Když například černou džínovinu prošijeme bílou nití, bude to vypadat levně a to musíme zákazníkovi vysvětlit,“ říká Radka Sirková.

Haló efekt

Radka i Anna k propagaci své značky používají i další komunikační kanály – například pořádají zábavné eventy, každou svou novou kolekcí oslovují přímo novináře. Je potom na médiích, zda si z nich něco vyberou k uveřejnění. Svým potenciálním zákazníkům se snaží ukázat prostřednictvím sociálních sítí, že nešijí věci, které se pak jen pověsí do skříně na ramínko, ale takové, které mají esprit, je za nimi nějaký příběh.

„Na začátku jsme nevěděly, jak svou práci prodat. Myslely jsme si, že naše kolekce to udělají za nás, ale dnes to tak vůbec není. Musíme se za sebe prát, dát vědět o tom, v čem jsem jiné,“ přiznává Radka.Dodává, že vymýšlením návrhů a tvorbou tráví tak polovinu času, tu druhou spolkne vše kolem byznysu – PR, marketing, účetnictví.

Radka Sirková s Annou Tuškovou se poprvé setkaly díky studijnímu projektu, kdy pomáhaly kamarádce s bakalářskou prací. Obě studovaly design na Vyšší odborné škole oděvního návrhářství v Praze.


Protože se nic z toho dříve ve škole neučilo, musejí se samy vzdělávat, všechno sledovat, okoukat v zahraničí. Proto každý půlrok jezdí se svou kolekcí do Paříže. Snaží se tu nabídnout své oblečení nákupčím z celého světa. Ostatně proniknutí na zahraniční trhy patří k nejdůležitějším součástem jejich dlouhodobé vize. Tu si pravidelně stanovují na pět i více let dopředu.

Jednou z nejvýraznějších akcí, na kterou sázejí v Česku, je Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Zde si pravidelně ověřují, jak lidé reagují na jejich kolekci.

Velká tlačenice

Obě návrhářky považují obchod s autorskou módou v tuzemsku za extrémně těžký. Hlavně proto, že jen málokdo si pořád uvědomuje, jak důležité je se dobře oblékat. „Ještě nejsme tak daleko jako ve Francii nebo jiných zemích. Kdybychom si před jedenácti lety řekly, že máme skvělý nápad, jak dělat módu, a vyděláme na tom super peníze, byly bychom dnes hrozně zklamané,“ vysvětluje Radka. Zároveň ale připomíná, že ani jedna z nich do toho s takovou představou nešla.

„Nechceme být jako jiní návrháři, kteří si řeknou, že pro Čechy jejich kolekce stačí.
Chceme obstát v zahraniční konkurenci, doma nabízet to samé, co v cizině,“
říkají návrhářky Sirková a Tušková.

Kdyby to tak bylo, musely by si půjčit od banky tak patnáct dvacet milionů a rozjet velkou značku s vlastním velkým showroomem. Takhle jdou cestou zahraničních concept storů s průřezovou nabídkou různých designérských značek, v nichž se snaží prodat svou kolekci. Ta je ovšem ve výsledku ztrátová, i když je rozebraná do posledního kousku. To ale neznamená, že je třeba firmu dotovat. Obě sice mají ještě další práci, Radka je stylistkou pánské módy a Anna designérkou u významné konfekční značky, potvrzují ale, že Chatty je od začátku svého fungování „v černých číslech“.

„Měly jsme i těžké chvíle, kdy se nám zdálo, že se točíme v kruhu, jsme v patové situaci a nevidíme perspektivu, ale finance nebyly nikdy důvodem k zamyšlení, jestli jít zase dál,“ říká Radka. Návrhářská dvojice cítí jako velkou výhodu možnost spolupráce a vzájemné podpory. Po dvanácti letech už neřeší, jestli se hodí vyslovit vlastní názor. Dokážou si říct i nepříjemné věci, ujasnit si, jaké jsou jejich priority, co je zbytečné. „Nechodíme kolem sebe po špičkách, neexistuje, že bychom se urazily a čtrnáct dní spolu nemluvily,“ smějí se obě.

Doma není nikdo prorokem?

Toto přísloví platí v oblasti autorské módy beze zbytku. Tvorba módních návrhářek značky Chatty je natolik specifická, že jim je český trh prostě malý. Navíc, jak vysvětluje Radka, tu sice existují také malé obchody s druhem oblečení, které navrhují, ty ale nedokážou vybrané zboží od nich koupit. Pouze je přebírají do komise, a když je neprodají, jednoduše vše vrátí zpět. Jenže co s kolekcí po sezoně?

„V zahraničí si obchod zboží koupí za velkoobchodní cenu, přidá svou marži a je motivovaný prodat,“ potvrzuje Anna. Podle ní je důležité, aby obchod znal dobře svého zákazníka a věděl, čím ho osloví. I pro návrháře je zpětná vazba důležitá – nemá smysl nabízet obchodníkovi mikiny, když je zájem o halenky. „V našem showroomu máte takovou zpětnou vazbu hned. Vidíme, na co zákazníci sahají, co je zaujalo. Když vyjedete s kolekcí do zahraničí, také se musíte smířit s tím, že se napoprvé neprodá třeba vůbec nic, ale s tím jsme počítaly,“ uzavírá Radka.

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Josef Žídek. Foto: Hynek Glos.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek