Sdílené služby narazily na strop – nejsou lidi

6. 10. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Při nízké nezaměstnanosti se specializovaným portálům nedaří sehnat dostatek pracovníků pro uspokojení všech poptávek. Přesto výzkumy předpokládají, že sdílená ekonomika i do budoucna poroste.

Najít šikovného řemeslníka je pro zákazníky stále větší oříšek. Změnit stav, kdy lidé měsíce čekali na instalatéra nebo zedníka, měly internetové portály sdílených služeb. NejŘemeslníci.cz pro řemeslné práce, LidskáSíla.cz pro úklidy a další servery slibovaly, že stačí propojit poptávku s nabídkou a zákazníci si budou moci vybírat z těch nejlepších a cenově nejdostupnějších návrhů.

Jenže dobrá myšlenka narazila v posledních měsících na limity svých možností. Nezaměstnanost v Česku klesá na takové hodnoty, že i internetové vyhledavače řemeslníků musely konstatovat: „Nejsou lidi.“

To potvrzují také odborníci. V červnu 2017 podle statistik ministerstva práce a sociálních věcí klesla nezaměstnanost na 4,0 procenta z květnových 4,1 procent. „Míra nezaměstnanosti dosahuje již tak nízkých hodnot, že se stává kritickou pro růst ekonomiky i obchodní plány jednotlivých firem. Počty volných pracovních míst dál rostou. Tradiční nástroje náboru a udržení zaměstnanců přestávají fungovat,“ říká Andrea Linhartová Palánová, odborník na řízení lidských zdrojů z poradenské společnosti PwC ČR. Podobně přestávají fungovat nástroje na vyhledávání řemeslníků.

Na sdílenou ekonomiku tak tvrdě dopadá kritický nedostatek lidí na trhu práce. Se snižujícími se počty uchazečů o zaměstnání mizí i počet těch, kteří jsou ochotni dělat sami na sebe. Potvrzuje to například start-up LidskáSíla.cz. Tomu už od začátku letošního roku chybí až 500 lidí, kterým by dokázal najít zakázky na úklid. Kvůli tomu strmě rostou hodinové sazby za úklid, přičemž dáma na úklid si vydělá až dvojnásobek toho, co bylo doposud u běžných uklízeček zvykem.

Najít pracanty je obtížné

„Nezaměstnanost klesá již třicet jedna měsíců po sobě. Důsledkem je, že najít lidi na práci je téměř nemožné. Dramaticky to dopadá na sdílenou ekonomiku. Ta je totiž závislá na tom, kolik nových lidí se do procesu zapojí. Paradoxně tak rozvoj našeho byznysu brzdí právě vysoká zaměstnanost. Abychom mohli růst dle poptávky, odhadujeme, že bychom potřebovali udat zakázky až pro 500 nových lidí,” zdůrazňuje Robert Vojáček, zakladatel startupu LidskáSíla.cz, který se zaměřuje na úklid v domácnostech.

LidskáSíla.cz funguje jako platforma spojující klienty a poskytovatele úklidových služeb. Jelikož není možné pokrýt tak velkou poptávku právě z důvodu nedostatku lidí, kteří by se do úklidů zapojili, skokově roste průměrná cena služby. S vyššími cenami za služby úměrně rostou i hodinové sazby. „Což sice ocení dámy na úklid, ale může se také stát, že ten růst bude i na úkor rozvoje firmy,” připomíná Robert Vojáček s tím, že dáma na úklid si aktuálně přidej hodinově na dvojnásobek toho, co bylo dříve na trhu úklidových služeb běžné.

Konkrétně to znamená, že od začátku roku stoupla průměrná hodinová sazba o padesát procent na 242 korun, přičemž stálí zákazníci platí za pravidelné úklidy kolem 200 korun na hodinu. Uklízečky si po odečtení provize mohou přijít až na 170 korun za hodinu, přičemž ještě na začátku roku to bylo maximálně 140 korun.

Podobné zkušenosti potvrzují i zákazníci portálu NejŘemeslníci.cz. „Potřeboval jsem vyzdít kůlnu. V tisku se neustále píše o krizi ve stavebnictví a vysoké nezaměstnanosti v oboru. Přesto se mi ani po několika týdnech nepřihlásil jediný zájemce,“ konstatuje Tomáš Novotný.

Noví hráči na trhu

Přesto se na trhu objevují nové služby, které se snaží sdílenou práci zprostředkovávat. Mezi ty nejnovější patří portál Robeeto.cz, u jehož zrodu stála zakladatelka sítě Zásilkovna.cz Simona Kijonková.

„Snažíme se našim klientům co nejvíc pomoct při hledání zakázek na internetu a se vším, co se k tomu váže, od daní po organizaci času. Garantujeme jim férovou cenu a úplnou transparentnost, všem dáváme stejné podmínky,“ říká Stanislav Koukal, šéf Robeeto.cz.

Lidé na serveru nabízejí například zahradnické práce, úklid, doučování nebo pomoc se stěhováním. Robeeto.cz se snaží vyhnout typickému problému služeb sdílené ekonomiky, a to obvinění z obcházení daní a spory s úřady. Všechny obchody se uzavírají online a pokud to je potřeba, tak Robeeto.cz pomáhá pracantům s případným zřízením živnostenského listu.

„Na Robeetu se uplatní jak odborníci, tak dobrovolníci, kteří chtějí občasný přivýdělek. Nabízené služby zahrnují oblast vzdělávání, beauty a wellness, péče o děti, foto a video, péče o domácí mazlíčky a domov a zahradu. Uplatnění zde mohou najít všichni, kteří chtějí pracovat na volné noze a podle svých časových možností. Typicky zde najdete služby lektorů, fotografů, kosmetiček, chův a pracantů, kteří nabízejí třeba práce na zahradě nebo úklid. Do budoucna budeme kategorie rozšiřovat i do dalších oblastí každodenního života,“ doplňuje Stanislav Koukal.

Na rozdíl od řady portálů nemusí zákazníci na Robeeto.cz službu poptávat, ale naopak vidí vystavené nabídky. „Jednoduše si vyberete, co potřebujete, včetně termínu, a k tomu rovnou znáte cenu a hodnocení pracanta. Zákazník totiž komunikuje přímo s pracantem a hned od začátku vidí jeho kalendář, takže ani jedna strana neztrácí čas. Pracanta si v případě nutnosti můžete objednat už na ten samý den, což se hodí například u služby hlídání dětí nebo domácích mazlíčků,“ popisuje Stanislav Koukal.

Podle jeho slov by podobné portály alespoň částečně mohly nedostatek řemeslníků na trhu alespoň o něco zmírnit. „Věřím, že tento potenciál zde určitě je. Díky Robeetu se mohou na pracovní trh zapojit i skupiny, které nemohou nebo nechtějí pracovat na plný úvazek, od-do. Typicky se jedná o ženy na rodičovské dovolené, studenty, seniory a lidi s handicapem. Všichni nyní mají efektivní a jednoduchý nástroj na to, jak nabídnout své služby. Plánujeme spustit i služby pro řemeslníky, zedníky a další a to včetně řešení daní a EET,“ uzavírá Stanislav Koukal.

Z výzkumu think tanku Centre for European Policy Studies vyplývá, že na webech, které zprostředkovávají nabídku a poptávku na sdíleném trhu práce, vyhledává 44 procent dotázaných. Aktivně na nich nabízí své služby 22 procent, nejaktivnější jsou v tomto Britové. Z britského průzkumu také vyplývá, že většina nabízejících jsou mladí lidé, polovina z nich je mladší 35 let. Zajímavostí je, že například řidiči Uberu jsou v porovnání s jejich kolegy taxikáři vzdělanější, až 19 procent z nich má ve Velké Británii vysokoškolský diplom.

Do České republiky přichází tento trend pomaleji, podle odhadů z loňského roku sdílená ekonomika u nás tvoří 0,1 procenta HDP. Z tohoto čísla většinu tvoří sdílená doprava a ubytování. Do tří let by ale podíl na HDP měl vzrůst na 0,5 procenta.

Návrat obchodů s lidmi

Nedostatek profesionálů neřeší jen veřejnost, ale také firmy. Ty shánějí experty na různé pozice všemi dostupnými prostředky. Jedním ze způsobů řešení je takzvaný „obchod s lidmi“ neboli Body shopping. Ten spočívá v najímání specializovaných odborníků jako dočasných členů interních projektových týmů po dobu realizace konkrétního projektu. S tímto způsobem získávání schopných pracovníků a specialistů se nejdříve začalo v odvětví informačních technologií.

Firmy v oblasti IT začaly své zaměstnance nabízet na krátkodobé až střednědobé projekty jiným společnostem. Většina z nich se začala nazývat konzultantské či poradenské firmy. Výhodou tohoto postupu je zejména flexibilita. Firma si může korektně a eticky najít na jeden konkrétní projekt specialistu, o kterém ví, že by ho po skončení zakázky už „neuživila“. Také se vyhne financování a organizování náborového procesu i otázce ukončování pracovních poměrů. „Podle našich zkušeností ušetří firma body shoppingem zpravidla 30 % nákladů oproti klasickým zaměstnancům,“ říká Libor Kaňák ze společnosti CHC Partners, která působí v oblasti recruitmentu a body shoppingu.

Probudit zájem o řemeslo a techniku

Všechny způsoby získávání řemeslníků a expertů však narážejí na strop v situaci, kdy se v nejžádanějších oborech vzdělává nedostatek nových zájemců. Podnikatelské organizace, jako například Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, proto pracují na programech, které by tyto obory měly propagovat již od základních škol.

Podobný cíl mají také aktivity jihočeských zaměstnavatelů, kteří se zapojili do realizace projektu Profese 21. století 2017. V jeho rámci vzniklo sedm motivačních reportáží pro děti a jejich rodiče, prezentujících perspektivní povolání z oblasti techniky.

„Hlavním záměrem projektu je zvýšit povědomí veřejnosti o perspektivních a poptávaných profesích. Cílem je motivovat žáky ke studiu těchto oborů, a především rodičům představit profese v současné moderní podobě, tedy bez zbytečných obav, že takové zaměstnání není pro jejich dítě vhodné,“ sdělila Hana Šímová, vedoucí odboru školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Jihočeského kraje.

V rámci těchto reportáží jsou představeny jak střední školy zaměřené na výuku daných profesí v oblasti Jihočeského kraje, tak i samotné profese uvedené v praxi přímo ve firmách, jež o absolventy těchto oborů jeví dlouhodobý zájem a žáci zde mohou najít pracovní uplatnění. „Mladým lidem a jejich rodičům pomohou tyto reportáže představit si, jaké uplatnění po škole následně mohou získat a nejen to. Zaujme-li je konkrétní profese, zjistí rovnou také, na jakých školách v Jihočeském kraji lze aktuálně konkrétní obor studovat,“ doplnil Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek