Slovinsko: Program rozvoje přístavu Koper v letech 2016–2020

22. 7. 2016 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Slovinská vláda na posledním červnovém zasedání přijala Program rozvoje mezinárodního přístavu Koper (Luka Koper) v letech 2016–2020, který předpokládá výraznější investice do přístavní infastruktury a vybavení v hodnotě téměř € 300 milionů.

Program v další pětileté perspektivě zahrnuje investice do rozvoje přístavní infrastruktury v celkové hodnotě € 290 milionů. Mezi větší investice patří např. prodloužení mola I o 100 m na západ a 150 m na východ (€ 39,6 milionů), výstavba přístavní hráze 12 v bazénu II pro potřeby obecných nákladů (€ 23 milionů), modernizace přístavní silniční infrastruktury (€ 20 milionů), modernizace a prodloužení přístavní železniční infrastruktury (€ 15 milionů), výstavba nové Roll-on/Roll-off přístavní hráze pro přepravu nákladu na kolech v bazénu III (€ 9 milionů), rekonstrukce přístavní hráze 7 a prohloubení východní části bazénu I (€ 8,5 milionů) či výstavba nových skladovacích prostor, rezervoárů a modernizace elektro- a informační infrastruktury (€ 100 milionů). Plánované projekty jsou příležitostí zejména pro stavební, inženýringové či elektroinstalační firmy, společnosti z oblasti metalurgie, informačních systémů apod.

Přístav Koper je největším kontejnerovým terminálem v Jaderském moři a druhým největším automobilovým terminálem ve Středozemí. Mezi konkurenčními přístavy se vyznačuje špičkovými zákaznickými službami, což jej staví do pozice strategického hráče pro celý slovinský logistický sektor a má dopady i na jiné segmenty hospodářství (služby, cestovní ruch aj.). Jeho většinovým vlastníkem je Republika Slovinsko (51%).

S rozvojem přístavu Koper také úzce souvisí výstavba nové železniční trati na trase Divača – Koper (tzv. drugi tir), která by strategickému přístavu umožnila další rozšiřování celkových kapacit v souladu s dlouhodobými plány. Současná železniční infrastruktura je již nedostačující, místy zastaralá, a dálniční kapacity také dosáhly horní hranice vytíženosti nákladní přepravou. Lze proto konstatovat, že výstavba této trati má klíčový význam pro další rozvoj přístavu Koper.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Lublani (Slovinsko). Autorka: Dagmar Šober, Ekonomicko-obchodní oddělení.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek