Služby málem za hubičku

21. 6. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Užitečná služba, která může firmě ušetřit několik tisíc korun, i naprostý nesmysl jen pro radost. To vše přinesly na český trh takzvané mikroslužby. Na internetu je možné najít velmi levné poskytovatele činností, které bývaly a jsou v „kamenných“ firmách o řád dražší.

Nové firemní webové stránky, překlad obchodního dopisu, vypracování školní práce, kresba na přání nebo i pozdrav vyvedený přes ženská ňadra. To vše a desítky dalších služeb se v Česku dají pořídit za ceny kolem sto padesáti korun na několika portálech nabízejících takzvané mikroslužby.

Podobně jako u ostatních progresivních online služeb, jako jsou slevové portály nebo online stránky na rozvoz jídel, ani portály mikroslužeb nejsou ryze českým vynálezem. Jejich zakladatelé se inspirovali v US A, kde podobné webové služby fungují několik let. Mezi nejpopulárnější americké portály patří server Fiverr.com, který založili internetoví byznysmeni Micha Kaufman a Shai Wininger s mottem „Nakupuj, prodávej a bav se“. V současnosti zprostředkovává portál přes milion služeb ročně (v roce 2012 to bylo 1,3 milionu služeb), výborně funguje především u mladších věkových kategorií, pro které je využívání téměř jakýchkoli služeb prostřednictvím internetu samozřejmostí.

Druhou inspirací pro české „službičkomaty“ je americký Amazon a jeho server Mechanical Turk. Mechanického krocana vyvinul Amazon kvůli zpracování takzvaných HIT úkonů, tedy procesů, které nemohou být vyřešeny automaticky a ke svému dokončení potřebují účast lidského faktoru. Mezi nejznámější tuzemské portály tak patří Stovkomat. cz, Kilerr.cz nebo Jenzastopade.cz.

Pouhé zkopírování fungujících amerických vzorů do českého prostředí však nestačilo. „Viděl jsem velký potenciál v uzpůsobení služeb pro Českou republiku. Nabízet české služby českým uživatelům. Bez jazykové bariéry, s jasnou a rychlou uživatelskou podporou a s garancí vrácení peněz v případě nespokojenosti,“ vysvětluje Vojtěch Moravec, zakladatel největšího českého portálu mikroslužeb Stovkomat.cz.

Alza.cz

Stotisícový rekordman

Od června 2012, kdy portál vznikl, nabídl zhruba tři tisícovky služeb, z nich je v současnosti aktivních asi patnáct stovek. „Některé jsme smazali kvůli nevhodnosti, jiné kvůli neaktivitě prodejce a podobně,“ vysvětluje podnikatel. A o jaké mikroslužby je na webu největší zájem? „Jedná se o internetový marketing, dále jsou velmi zajímavé služby, které jsou vhodné jako dárek kamarádům - různé úlety a podobně. Poslední dobou je velmi žádanou službou rozšíření kapacity Dropboxu na 22 GB,“ vypočítává Vojtěch Moravec.
Poskytovatelé služeb si vydělávají částky od několika tisíc korun měsíčně výše. Rekordmanem je uživatel, který si vydělal již přes sto tisíc korun. Svoji práci na serverech nabízejí často studenti jako formu přivýdělku nebo moderní verze online brigády. Ke své hlavní práci si touto formou přivydělávají také začínající programátoři či tlumočníci.

Bez šéfa

Speciální kategorií poskytovatelů mikroslužeb jsou takzvaní freelanceři. Tedy lidé pracující na volné noze, kteří nemají stále zaměstnání a využívají příležitostí na internetu k získávání větších i menších zakázek. Právě to, že si práci shánějí přes web, a mohou tak pracovat v podstatě odkudkoli, je důležitou charakteristikou lidí, kteří vyznávají život bez šéfa.

„Ve vyspělejších ekonomikách je běžné, že freelanceři pokrývají mnohem větší příjmové rozpětí než u nás v Česku. Například v US A najdete na volné noze jak profesionální brigádníky, kteří se nechávají dlouhodobě najímat na kšefty za pár dolarů na hodinu, tak i skutečné oborové celebrity, jejichž roční příjmy se pohybují v milionových sférách. Americké zdroje uvádějí, že v současnosti je na volné noze až třetina trhu práce,“ vysvětluje Robert Vlach, podnikatelský poradce a provozovatel portálu Na volné noze, který tento způsob podnikání v České republice propaguje.

„Poskytovatelé takzvaných mikroslužeb jsou tedy nedílnou součástí pestrého vesmíru osobního podnikání a každá taková rozumně postavená služba má rozhodně na trhu své místo,“ dodává Robert Vlach.
V Česku to mají podle něj mikroslužby složitější v tom, že trh pro ně je relativně malý a zároveň částečně obsloužený z ciziny. „Řada zadavatelů dává již dnes zahraničním platformám a e-lancerům přednost,“ zmiňuje Robert Vlach.
Freelanceři, kteří se stali ve svém oboru vyhledávanými odborníky, však již portály mikroslužeb pro svoji práci nepotřebují. „Sám jako freelancer žádné mikroslužby nenabízím, slevové portály nevyužívám k prodeji ani nákupu čehokoli a v budoucnu to ani neplánuji,“ říká Jan Bien, vývojář webových prezentací na volné noze.

Klíčové pro oslovení a hlavně udržení zákazníků na portálech zaměřených na mikroslužby je jejich spokojenost s odvedenou službou. U zakázek, kde se prodávající a kupující osobně neznají a na internetu většinou vystupují pod zkratkou nebo přezdívkou, to přitom není nic jednoduchého.

Portály proto vystavují ověřeným prodejcům služeb různé certifikáty nebo osvědčení, které garantují spolehlivost. „Musí dokázat, že je v popisované kvalitě schopen práci splnit. To sami kontrolujeme na vzorově vypracované zakázce. Nicméně u všech služeb garantujeme spokojenost kupujících, pokud dodaný job není v pořádku, zákazník dostane peníze zpět,“ popisuje Vojtěch Moravec. Dalším vodítkem pro zákazníky je hodnocení prodejců lidmi a firmami, kteří již službu využili dříve. Nabídky mající desítky či stovky kladných hodnocení, přitahují největší pozornost dalších zájemců.

Odborníci varují, že u některých specializovaných služeb nemusí ani doporučení spokojených klientů znamenat, že služba skutečně funguje. Týká se to například různých metod a triků pro zvýšení návštěvnosti webových stránek (SEO). Na portálech pro mikroslužby se totiž používají některé postupy, které podle expertů již dávno nefungují. „Mnoho firem podobné zkušenosti s optimalizací webu odradily. Na některé starší, primitivní postupy zviditelňování webových stránek totiž přestaly internetové vyhledávače reagovat, nebo je dokonce penalizují jako zakázané postupy. Sem patří například odkazy na firemní stránky ze stovek katalogů, na které nechodí žádní uživatelé, nákupy velkého množství nekvalitního odkazů, odkazy z takzvaných link farem, weby bez obsahu a podobně,“ vysvětluje SEO konzultant společnosti H1.cz Mojmír Greguš.

Zatímco kvalitní SEO je většinou otázkou několika desítek tisíc korun, portály mikroslužeb nabízejí postupy vylepšující SEO za 150 korun. „Tady jsou rizika jasná. Minimálně ze strany Googlu riskujeme penalizaci a ztrátu veškeré návštěvnosti z tohoto vyhledávače. Navíc touto aktivitou nezískáme žádné přímé návštěvníky,“ varuje Mojmír Greguš.

Wi-Fi výdělek

Internet přináší i další možnosti drobných výdělků pro malé podnikatele. Konkrétně pro tisíce restaurací, hotelů či obchodů, sportovních zařízení nebo kulturních akcí. Bezplatné Wi-Fi připojení je přitom jednou z vyhledávaných výhod, kvůli nimž se zákazníci rozhodují, kterému podniku dají přednost. Problém však je, že poskytnutí připojení stojí podnikatele peníze. Projekt spuštěný počátkem letošního roku po ročním vývoji českou společností Socifi přitom umožňuje pomocí reklam vydělávat podnikatelům peníze, ale i získávat fanoušky pro sociální sítě, případně informace o jejich zákaznících.
Jak systém funguje? Například zákazníkovi restaurace, který se přihlašuje k její bezplatné Wi-Fi síti, se před vstupem na internet zobrazí stránka s reklamou. Za každé její zobrazení přitom majitel Wi-Fi připojení získá příjem ve výši 75 procent z provize za zobrazení reklamy. Další možností je, že se zákazníkovi po připojení k Wi-Fi nejdříve zobrazí stránka o restauraci, v níž právě sedí, dozví se o akcích, které připravuje, případně možnost stát se fanouškem podniku na Facebooku nebo jiné sociální síti.

Majitel restaurace tak získá fanoušky, se kterými lze dále pracovat, oslovovat je a podobně. Zároveň o nich získá řadu informací, grafů a statistik, jež pak jeho firma může využít v reklamních kampaních nebo programech na udržení již jednou oslovených zákazníků. Zájem o novou službu je mezi podnikateli značný a ambice společnosti nejsou malé. Letos by chtěla získat až tisíce zákazníků. „V České republice počítáme zákazníky na desítky. Většina našich klientů pochází ze Spojených států amerických a případně dalších zemí, které jsou v mobilitě velmi rozvinuté - například Malajsie. Náš trh je totiž oproti jiným zemím relativně malý,“ říká Zdeněk Hornych, který se svým kolegou Tomášem Silným službu založil.

Přitom zpočátku nešlo o komerční projekt. „Socifi jsme původně začali vyvíjet čistě pro naši potřebu. Chtěli jsme klienty naší agentury přivítat netradiční cestou a věděli jsme, že Wi-Fi potřebují všichni. Postupně se projekt stal komplexním a jeho distribuce pro globální trh dávala smysl,“ dodává Zdeněk Hornych. Projekt přitom proráží nejenom v českých kavárnách a obchodních domech, ale také v zahraničí. Zajímají se o něj i takoví giganti, jako je technologická společnost Cisco nebo výrobce dopravních letounů Boeing. První z nich, přední technologická firma, stanovuje mezinárodní standardy pro Wi-Fi spojení a vzájemná spolupráce umožňuje české společnosti expandovat do zahraničí. Producent letounů se může na první pohled jevit jako překvapivý partner. Jednání o spolupráci souvisí s postupným uvolňováním pravidel pro elektronickou komunikaci ve vzdušném prostoru, kde se tak otevírají možnosti zavádění Wi-Fi služeb. Socifi přitom spolupracuje rovněž s významnými operátory, se kterými jedná o nasazení platformy na vydělávání peněz také pro připojení prostřednictvím 3G/LTE sítí.

Jde to i bez peněz

Dlouhotrvající ekonomická krize nejenom přiměla podnikatele hledat levnější služby, případně využívat možnosti drobnějších přivýdělků, ale přinesla i nový trend, který by udělal radost také autorům nejedné utopické ideologie. Jde totiž v podstatě o směnu bez peněz.

Podnikatelé, kteří si navzájem poskytují služby, si je nenechávají zaplatit, ale vyberou si je v budoucnu formou protislužby. „Opravím auto zadarmo, respektive jen za cenu materiálu. Když pak potřebuji využít nějakou službu, vrátí se mi to stejným způsobem. Například od živnostníka, který dělá sádrokarton, mám takto udělané stropy v bytě,“ říká Miloš Novák z Kutné Hory. Podle něj ale podobný systém funguje jen mezi řemeslníky, kteří se navzájem znají a kde je zaručená kvalita práce. Reklamace špatně odvedených služeb je totiž při podobném postupu velmi problematická. „Jednou jsem se spálil, když jsem jako protislužbu za opravu vozu využil práci obkladače, kterého jsem příliš neznal. Oprava koupelny dopadla naprosto katastrofálně, navíc si ještě řekl o peníze za práci, přestože jsme byli domluveni jinak,“ doplňuje Miloš Novák.

Služby na oplátku pomáhají například i živnostníkům při neočekávaných výdajích. „Když v našem rodinném domě došlo k havárii topení, měla nás stát oprava původně čtyřicet tisíc korun. Protože splácíme auto i další vybavení domácnosti, neměli jsme tak vysokou částku k dispozici. Ale manžel, který dělá jako živnostník výkopové práce, nakonec podstatnou část ceny pokryl formou protislužby,“ popisuje svoji zkušenost Monika Černíková.
Systémy založené na výměně služeb, ať už přímo, nebo prostřednictvím nějaké virtuální měny, se v posledních letech rozšiřují především v krizí zasažených zemích Evropy, jako je Řecko, Španělsko nebo Portugalsko.

S dobročinným rozměrem spojil výměnný obchod, ale i nezištné darování server Hearth. net, který založil podnikatel a bývalý majitel serverů Práce.cz a Jobs.cz Libor Malý. „Nasekáte někomu zdarma dříví a nic za to nechcete. Když pak něco potřebujete vy, nabídne vám to buď někdo jiný, nebo případně i ten, koho jste již,obdarovali‘, vysvětluje Libor Malý princip projektu. Podle jeho slov existuje na světě řada serverů založených na výměnném obchodu, ale jeho projekt je zcela první, jehož hlavním cílem je především udělat něco pro druhého.

Server má nyní 5700 registrovaných uživatelů a jejich počty rychle rostou. Projekt má i mezinárodní ambice. Jeho zakladatel chce, aby lidé mohli pomoci místním lidem v různých částech světa, kam přijedou na dovolenou nebo pracovní cestu.

Převzato z magazínu Profit
Autor: Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek