Špatná doprava brzdí Brazílii, růst má železnice i metro

2. 9. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Města věčně zablokovaná silničními zácpami a mnohde zoufale přetížené silnice. To jsou typické obrázky špatné dopravní infrastruktury, která brzdí rozvoj brazilské ekonomiky. Vláda proto nachystala rozsáhlé investice do železnic či městské dopravy.

Infrastruktura je dlouhodobě Achillovou patou brazilské ekonomiky. Prodražuje místní produkci a dělá ji tak hůře konkurenceschopnou. Často je to zahrnováno do zaběhnutého pojmu „custo do Brasil“ – brazilské náklady, které komplikují brazilskou výrobu. Mezi tyto nepříjemné náklady patří vedle špatné infrastruktury také složitá administrativa, vysoké daňové zatížení a nedostatek kvalifikované pracovní síly.

České výhybky pro metro v São Paulu

Brazílie si uvědomuje důležitou roli infrastruktury a chce do ní investovat. Existují i různé bilaterální projekty se sousedními státy na posílení ekonomické efektivity celého regionu. Kvůli špatné infrastruktuře jsou zde logistické náklady mnohonásobně vyšší než v Evropě či USA, a místní výroba tak špatně konkuruje zahraniční produkci. Logistika v Brazílii není dostatečně rozvinutá, země disponuje pouze patnáctinou logistického zázemí v porovnání s USA, z toho pouze dvacet procent lze označit za moderní.

„Vstup českých firem do rozvoje infastruktury je možný, ale velmi náročný. Objevily se i firmy, kterým se podařilo uspět v oblasti projektování, ale to je spíše výjimečné,“ říká ředitel zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v São Paulu Marek Zmrzlík.

Skvělým úspěchem je určitě působení společnosti DT – Výhybkárna a strojírna, která dodala výhybky pro metro v São Paulu. Za zmínku stojí i úspěšné působení zlínské firmy Mmcité, která svým originálním designem městského mobiliáře ozdobila mnoho brazilských měst.

Silniční lobby bránila rozvoji železnice, to se teď má změnit

Zajímavou perspektivou je oblast železnic, vlaků a tramvají, o nichž se mluví jako o alternativním řešení městského provozu, který je v mnoha lokalitách problémem. „Brazílie byla od 19. století průkopníkem železniční dopravy, bohužel však od 60. let byl tento sektor značně upozaděn a v zemi se prosadila silná silniční lobby, která nedala kolejovým vozidlům tolik prostoru,“ říká Marek Zmrzlík.

Nyní se však postoj brazilské vlády změnil a Brazílie chce svou železniční síť rozšířit. Pro dokreslení, brazilská železniční síť je zatím jen třikrát větší než ta česká, přitom Brazílie je zhruba 110krát větší než Česká republika. V současnosti existuje řada projektů a čas ukáže, co se podaří zrealizovat.

Brazílie je však vyhlášena svou ochranářskou politikou a snahou přesvědčit firmy, aby vyráběly v Brazílii, pak je možné získat i různé úlevy či pobídky. Chce-li česká firma v tomto sektoru působit a dodávat například větší a sofistikovanější výrobky, měla by zvažovat možnost nějakým způsobem vyrábět v Brazílii.

Nicméně sektor železnic je z dlouhodobého pohledu také zajímavou příležitostí pro české výrobce a subdodavatele. Městská doprava zůstává velkým problémem a jsou poptávána různá řešení smart cities pro urychlení a zefektivnění pohybu ve městech. „Agentura CzechTrade se pravidelně účastní důležitého veletrhu Negocio nos Trilhos, který se koná v listopadu a kde lze najít zakázky z oblasti rozvoje infrastruktury,“ upozorňuje Marek Zmrzlík.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek