Spojení geografie a dat přináší firmám překvapivé poznatky a možnosti pro další růst

6. 5. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Brněnský start-up CleverAnalytics propojil dva obory, které do té doby působily většinou odděleně. Firmám s pobočkami na několika místech umožňuje hledat rezervy i příležitosti, které by jinak neobjevily.

CleverAnalyticsKdyž před třemi lety zakládali Jan Sirotek a Ondřej Tomas společnost CleverMaps, která se zaměřuje na digitální technologie a automatizaci procesů při nákupech půdy, správě majetku nebo přípravě dopravních staveb, věnovali se rovněž takzvané lokační analýze.

„Byl to vlastně přirozený vývoj toho, kdy se vám v týmu setkají lidé z marketingu a byznysu s lidmi co rozumějí datům a umí s nimi pracovat v prostoru. Nejprve jsme řešili jen dílčí prostorové analýzy a odevzdávali klasické reporty a prezentace,“ popisuje Ondřej Tomas.

„Velmi rychle nám ale došlo, že pro pochopení prostorových analýzy je potřeba je správně podat a umožnit zákazníkům interaktivní bádání v datech. A protože na trhu nic podobného nebylo, začali jsme sami s vývojem platformy pro lokační analýzu. Bylo jasné, že budeme potřebovat růst a tak jsme projekt vyčlenili a připravili na vstup investora, zatím však úspěšně vyvíjíme a rosteme i bez něj,“ dodává  Ondřej Tomas, který stojí v čele společnosti CleverAnalytics, která vznikla začátkem loňského roku jako samostatná firma.

Nově vzniklá společnost se zaměřila na analýzu firemních dat v souvislosti s jejich geografickým umístěním. A díky tomu přináší firmám důležité informace, které do té doby nebyly schopné získat.

„Většinou se jedná o hodnocení prodejních sítí nebo pokročilé segmentace zákazníků a následné cílení. Pod prodejní sítí máme na mysli všechny kanály takzvaného  omnichannelu, nejenom samotnou pobočkovou síť.  Nám se hodně zamlouvá využití CleverAnalytics pro férové srovnání jednotlivých poboček řetězce. Díky prostorovým souvislostem tak dovedeme srovnat pobočky z velkých sídel s těmi menšími a najít takové, které sice mají velký obrat, ale mohly by mít daleko větší,“ připojuje Ondřej Tomas názorný příklad.

Data jsou, je třeba jim rozumět

Přestože se analýzou firemních dat (Business Intelligence) nebo geografickými informačními systémy (GIS) v současnosti zabývá spousta firem, vidí lidé z CleverAnalytics v takzvané Location Intelligence bílé místo na trhu: „Vnímali jsme, že máme velmi specifické know-how, které jsme chtěli využít,“ popisuje Ondřej Tomas motivaci pro rozjezd nové firmy.

Přidaná hodnota CleverAnalytics je spojit oba obory tak, aby přinášely firmám potřebné výsledky. „Nejtěžší je datům porozumět a udělat na jejich základě ta správná rozhodnutí. Lokační analýza vidí díky zapojení mapy dál než běžné analýzy. Umožnuje vidět data v jiné perspektivě a hlavně v souvislostech. Díky lokaci jsou najednou věci jasnější, protože vidíte souvislosti, které v běžných grafech prostě nejsou, a vy vidíte spojení s fyzickým světem. Data tak mohou mluvit...“ zdůrazňuje Ondřej Tomas.

CleverAnalytics Ondřej TomasLokační analýza firemních dat tak umožňuje vidět jejich podnikání v souvislostech. Propojuje podniková data s informacemi o trhu, konkurenci nebo demografii a vizuálně je zobrazuje v mapě. „Posouváme tak běžnou business intelligence blíže k porozumění proč jsou výsledky takové, jaké jsou. Díky tomuto principu není naše řešení jen pro zdatné analytiky, ale pro úplně každého ve firmě. Přispíváme tak k demokratizaci dat ve firmě, což je trend, který je teď hodně aktuální,“ porovnává zakladatel společnosti. Podniky tak mohou využívat získaná data pro strategická rozhodování stejně i pro běžný reporting.

I když měli lidí z CleverAnalytic předchozí zkušenosti s byznysem, pro rozjezd nového projektu to podle nich není automatická záruka úspěchu. „Ať už máte zkušenosti jakékoliv, nic vás úplně nepřipraví na realitu. My jsme si dříve prošli korporacemi, českými i zahraničními firmami. Dohromady máme desítky let zkušeností. Když ale rozjíždíte start-up, je to všechno tak rychlé, že o tom ani nestačíte pořádně přemýšlet,“ popisuje Ondřej Tomas.

Hlavní je to nevzdat

A v čem tkví podle něj kouzlo úspěchu nových start-upů? „Tahle atmosféra je hlavně o energii a nadšení a to je také to hlavní, co hledáme u lidí, kteří s námi mají spolupracovat,“ vysvětluje Ondřej Tomas. „Na podnikání je nejtěžší začít... a pak v tom pořád pokračovat, i když to nejde tak, jak jste si představovali. Nevzdat to, nezabalit to, pořád si věřit a věřit lidem, se kterými to děláte,“ dodává.

Náročné je rovněž přesvědčit firmy, že podobnou analýzu potřebují a může je posunout dál. „Můžeme stokrát dokázat, že umíme najít zdroje nebo prostor pro úspory, že umíme rychle a kvalitně zpracovávat data, co jiní nedovedou. Pokud ale ve firmě nenajdou vůli podívat se na problém tímhle novým způsobem a nepochopí jeho hodnotu, nemůžeme uspět,“ doplňuje Ondřej Tomas.

Typickým zákazníkem CleverAnalytics jsou společnosti s alespoň deseti prodejními místy a nabízející produkty nebo služby. „Je jedno, zda se jedná o řetězec obchodů, e-shop nebo banku, všem přinášíme hodnotné informace - o potenciálu, o klientech, o konkurenci a o prostoru na trhu,“ vysvětluje Ondřej Tomas.

CleverAnalyticsFirma vyrostla z původních šesti členů týmu na aktuálních deset, přičemž ji v nejbližší době posílí další dva kolegové a během roku očekává další růst. Kromě toho spolupracuje s řadou externistů a partnerů. Letos by chtěla získat zakázky za více než 10 milionů korun.

CleverAnalytics je od začátku zamýšlen jako globální produkt. Loni řešila přes 40 projektů českých zákazníků a letos rozšiřuje své aktivity na Slovensko, do Německa a díky partnerům řeší první zákazníky také ve Velké Británii.

CleverAnalytics věří ve slibnou budoucnost i díky tomu, že kombinuje hned několik aktuálních trendů najednou. „Jsme cloudová platforma se všemi výhodami, které cloud přináší, demokratizujeme data uvnitř firem a pomáháme s jejich další monetizací i ven z firmy, a také děláme lokační analýzu, tedy neseme nový, prostorový, rozměr Business Intelligence,“ podotýká Ondřej Tomas.

„Většina firem si uvědomuje potřebu nějakým způsobem měřit a srovnávat, jak na trh působí, skutečně to ale dělá jen špička ledovce. Věříme tomu, že tahle potřeba bude čím dál více přerůstat v akci,“ uzavírá zakladatel CleverAnalytics.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek