Společenská odpovědnost konkurenční výhodou? Zelenou má už i v ČR

8. 4. 2015 | Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)

motiv článku - Společenská odpovědnost konkurenční výhodou? Zelenou má už i v ČR Ve vyspělém světě je tzv. společenská odpovědnost firem klíčovým tématem. Péče o zákazníky i zaměstnance, podpora společenských aktivit, ekologická produkce - to vše mnohou být bonusy, které generují zisky. K větší popularitě CSR u nás chce přispět Global Compact. Největší platforma společenské odpovědnosti na světě právě vstupuje do ČR.

V případě CSR nejde jen o charitu nebo boj s korupcí. Společensky odpovědné firmy mohou mít oproti svým kolegyním významnou konkurenční výhodu. Zelenou dnes mají ty podniky, které jsou schopné aktivně reagovat na stále se měnící očekávání spotřebitelů a společenská odpovědnost je přirozenou součástí jejich podnikání.

Slavnostní akt vzniku Národní sítě Global Compact ČR se uskutečnil na ministerstvu průmyslu a obchodu pod patronací ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka. Účastnil se ho i ředitel United Nations Global Compact Georg Kell. Ministerstvo chce aktivity spojené s CSR podporovat i v budoucnu.

CSR jako reklama pro firmy

"Společenská odpovědnost zatím v České republice zdaleka není tak silným tématem, jako v mnoha zemích na západ od našich hranic. Korektní a férové podnikání, péče o zaměstnance, všechny formy podpory sportovních, kulturních a společenských aktivit, dobrý vztah k životnímu prostředí — to jsou jen některé z mnoha částí mozaiky, kterou nazýváme společenskou odpovědností a která je základem politiky udržitelného rozvoje," říká Jan Mládek.

"Správně pojatá společenská odpovědnost v žádném případě není pro firmu jen nějakou povinnou finanční zátěží, jak ji někteří vnímají. Jedná se především o nástroj, který zjednodušuje podnikání, zlepšuje obraz organizace u veřejnosti, zástupců státní správy a samospráv i u obchodních partnerů. A v konečném důsledku je významnou konkurenční výhodou a marketingovým nástrojem," dodává ministr.

Tisíce firem ze 160 zemí

Hostitelskou organizací Národní sítě Global Compact ČR se stala národní Asociace společenské odpovědnosti. Memorandum podepsali Georg Kell s Lucií Mádlovou,  ředitelkou Asociace společenské odpovědnosti.

Do platformy United Nations Global Compact se už zapojilo téměř 13 000 organizací z více než 160 zemí světa. Celkový počet jejich zaměstnanců je téměř 60 milionů. Česká republika zatím v této síti chyběla. Symbolicky se slavnostní akt konal u příležitosti prvního výročí přijetí strategického dokumentu "Národní akční plán společenské odpovědnosti organizací v České republice".

"Založení této nové sítě vysílá jasný signál, že firmy v České republice jsou připraveny zvýšit své odhodlání integrovat principy společenské odpovědnosti a firemní udržitelnosti do svých strategií, a inspirovat ostatní společnosti, aby je následovaly," je přesvědčen Georg Kell.

"Národní síť tuzemským firmám přináší šanci na sdílení a přenos mezinárodního know-how, výměnu zkušeností se světovými lídry, cenné kontakty a zisk celosvětové prestiže," doplňuje Lucie Mádlová.

Česká národní síť bude podporovat domácí firmy i pobočky zahraničních společností, které jsou zapojeny v UN Global Compact, aby do své činnosti implementovaly jeho deset základních principů v oblasti lidských práv, pracovních podmínek, životního prostředí a korupce. Mezi významné signatáře v ČR patří například společnosti jako IKEA, Rossmann či T—Mobile.

Redakčně zpracovaná tisková zpráva Ministerstva průmyslu a obchodu

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek