Společenskou odpovědnost nizozemci považují za konkurenční výhodu

5. 2. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

V Nizozemsku je společenská odpovědnost firem (CSR) klíčovým tématem - a to nejen mezi korporacemi a neziskovými organizacemi. Dobrý vztah k zákazníkům a obchodním partnerům, transparentnost, dodržování pracovních standardů či šetrná produkce a rozumná ekologická politika – to jsou bonusy, které podnikání posouvají dopředu a generují zisky.

Společensky odpovědné firmy mohou mít oproti svým rivalům významnou konkurenční výhodu. Klíč k úspěchu tedy v současnosti drží v rukou ty podniky, které jsou schopny aktivně reagovat na stále se měnící očekávání spotřebitelů a zahrnují společensky odpovědné aspekty do svého podnikání.

Odpovědní Nizozemci

Téměř čtvrtina nizozemských firem vidí ve společensky odpovědném podnikání důležitý nástroj pro zvýšení svých zisků. V Česku je toto procento daleko nižší. Příkladem společnosti, pro níž je CSR nedílnou součástí firemní strategie, je společnost Business Lease, zabývající se leasingem automobilů.

Firma svým zákazníkům již několik let nabízí hodnotnou službu s názvem Blue Care, která si klade za cíl přispět ke snížení dopadů automobilismu na životní prostředí a přináší výraznou úsporu majitelům vozových parků. Ti tak ušetří nejen na palivu, ale i na škodách na vozidlech při dopravních nehodách.

Základem Blue Care je školení řidičů, kteří svým způsobem jízdy ovlivňují produkci zplodin vozu. V rámci celodenního kurzu s teoretickou a praktickou částí se zájemci dozvědí, jak snížit emise CO2, uspořit palivo a jezdit bezpečněji. V praxi to znamená i méně pojistných událostí, tím pádem nižší výdaje za spoluúčast při pojistných událostech. Toto školení využila v roce 2013 velká společnost NET4GAS s.r.o,, která má velmi pestrý a rozsáhlý vozový park (350 vozidel různých typů). „Už po měsíci od jeho absolvování jsme zaznamenali zlepšení. U některých řidičů se spotřeba sní- žila až na tři čtvrtiny té původní,“ říká fleet manažer NET4GAS Jan Betko.

Dalším příkladem společensky odpovědné firmy je řetězec pražských hotelů Hilton. Ten v Česku navazuje na globální strategii společnosti Hilton Worldwide. Kurz sebeobrany pro dívky z dětských domovů, Ekologický workshop „Tonda Obal“, charitativní aukce deštníků, charitativní lekce vaření – to je jen několik vybraných akcí, které zástupci pražských hotelů Hilton zorganizovali v roce 2014.

Hlavními partnery společnosti byly v roce 2014 Nadace Terezy Maxové a Projekt Šance. Loni v létě Hilton poskytl letní brigádu cca 30 dětem z dětských domovů a letos plánuje v této aktivitě pokračovat. V rámci Projektu Šance byla nabídnuta práce buď formou brigády či hlavního pracovního poměru rovněž pěti mladým lidem žijícím na ulici.

„Projekt Šance podporují pražské hotely Hilton v hmotné oblasti – čtyřikrát ročně generální ředitel obou hotelů podává menu připravené v hotelu v centru organizace. Dále podporujeme organizace jako Chance- 4Children, jíž jsou bezplatně poskytovány prostory v hotelu Hilton Prague pro trénink a školení nových nemocničních klaunů nebo Pestrou společnost (finančně podporujeme výcvik asistenčních psů pro zdravotně postižené osoby),“ uvádějí zástupci společnosti.

Chytré cestování s KLM

 Ideálním příkladem dobře fungující společensky odpovědné firmy je KLM Royal Dutch Airlines - nejstarší letecká společnost na světě, která poskytuje služby klientům stále pod svým původním názvem. Z Prahy do Amsterdamu můžete s KLM letět čtyřikrát, ve spolupráci s ostatními dopravci dokonce šestkrát denně.

Nakolik jsou Nizozemci inovativní, dokazuje nová World Business Class v letadlech KLM. Ta je ještě vice orientována na design a funkčnost a přitom stále příjemně domácká. Sedačky jsou odlehčené, při výrobě polstrování a koberců se využily recyklované textilie z 90 000 kilo látky ze starších uniforem letušek. Inovacím se nevyhnul ani catering.

KLM dbá na čerstvost potravin a odebírá produkty od místních farmářů. Zvláštní pozornost věnuje nejen způsobu výroby a dodávek kávy, čajů, čokolády nebo ryb a kuřat. I vejce, pečivo a víno jsou vždy bio. Ekologie a udržitelnost jsou pro KLM synonymem. Letecká společnost se dlouhodobě věnuje snižování emisí CO2, kterého dosahuje nejen využíváním biopaliv, ale i výkonnějšími leteckými motory, používáním odlehčenějších materiálů při výrobě letadel nebo nástřikových barev.

I při vybavení letadel se mohou ušetřit stovky kilogramů, díky servírovacím vozíkům, vyrobených z lehčích materiálů. Například u letadla typu Boeing 700-300 ušetřila KLM výměnou 75 vozíků 400kg. Staré vozíky nabídla aerolinka zaměstnancům, kteří si je koupili do domácnosti třeba jako pomůcku na zahradní grilování.

Převzato z přílohy deníku E15 Nizozemsko – obchodní partner ČR.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek