Spotřebitelé se nově mohou bránit mimosoudně. Ušetří jim to čas a peníze

5. 2. 2016 | Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)

motiv článku - Spotřebitelé se nově mohou bránit mimosoudně. Ušetří jim to čas a peníze Od února 2016 se mohou čeští spotřebitelé začít bránit mimosoudní cestou a to díky novele zákona o ochraně spotřebitele, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Řešení sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím je totiž často komplikované a zdlouhavé. Tento způsob vyjednávání má proto lidem ušetřit nejen čas, ale především peníze.

Vymahatelnost spotřebitelských práv je v praxi obtížná. Jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv, byla doposud většinou cesta soudní. Tento způsob řešení sporu je však pro spotřebitele komplikovaný, zdlouhavý a finančně nákladný. Proto MPO zavádí nový systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

"Cílem této novinky je dospět ke smírnému urovnání sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím. Strany se dohodnou na základě vzájemné komunikace prostřednictvím subjektu mimosoudního řešení sporů, kterým bude pro spotřebitele nejčastěji Česká obchodní inspekce," říká ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu se zahajuje na návrh spotřebitele. Před tím, než se spotřebitel obrátí na Českou obchodní inspekci s návrhem na zahájení mimosoudního řešení sporu, je třeba, aby se spotřebitel pokusil své právo uplatnit u prodávajícího. Jinými slovy, spotřebitel se nejprve musí pokusit o vyřešení sporu přímo s podnikatelem, teprve v případě neúspěchu je možné obrátit se na Českou obchodní inspekci. Návrh na zahájení řízení se zpravidla podává na formuláři, který je přístupný na webových stránkách České obchodní inspekce.

Jak bude tento způsob řešení sporů v praxi fungovat, přibližuje Jan Mládek: "Spotřebitel například reklamuje u obchodníka elektrický spotřebič. Obchodník reklamaci zamítne, ale spotřebitel je přesvědčen, že zamítnutí reklamace bylo neoprávněné. V takové situaci může využít možnosti mimosoudního řešení sporů před Českou obchodní inspekcí."

Nedojde-li však k dohodě na obou stranách, mají spotřebitelé samozřejmě stále právo obrátit se při zjednávání nápravy na soud.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek