Spuštění Jednotného afrického trhu letecké dopravy

31. 1. 2018 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

motiv článku - Spuštění Jednotného afrického trhu letecké dopravy Dne 28. ledna 2018 spustila Africká unie první projekt na cestě ke společnému africkému trhu, projekt Jednotného afrického trhu letecké dopravy. Projektu se účastní 23 zemí reprezentující 96 % africké populace, 8 největších afrických letišť a 15 klíčových leteckých společností. Předpokládá se, že už za 6 měsíců se začnou projevovat první výsledky.

Třicet let od navržení konceptu inspirovaného Evropským společným leteckým prostorem (European Common Aviation Area) spustila Africká unie (AU) první fázi Jednotného afrického trhu letecké dopravy (Single African Air Travel Market; SAATM), na které se z celkového počtu 55 členských zemí účastní 23 států.

Hlavním cílem je zvýšit konektivitu, snížit ceny letenek a stimulovat hospodářský růst na kontinentu, který je z hlediska cen i kvality sítě leteckých spojení považován za nejhorší. Členy SAATM se k 28. 1. 2018 staly (abecedně): Benin, Botswana, Burkina Faso, Egypt, Etiopie, Gabon, Ghana, Guinea, JAR, Kapverdy, Keňa, Kongo, Libérie, Mali, Mosambik, Niger, Nigérie, Pobřeží slonoviny, Rwanda, Sierra Leone, Svazijsko, Togo a Zimbabwe.

Africké letecké společnosti i průmysloví analytici tento krok uvítali jako „seismickou událost“, upozorňují ovšem, že k dosažení skutečně „open skies“ v Africe je zapotřebí ještě mnoho práce. Podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví představuje Afrika asi 15 % světové populace, avšak pouze 3 % světové letecké dopravy.

Kontinent se potýká s leteckými společnostmi, které jsou ve vlastnictví státu, neuvěřitelně neefektivní a nevhodné pro komerční účely, čímž trpí především cestující. Spojení mezi některými zeměmi v Africe je tak špatné, že začasté nejjednodušší způsob, jak cestovat z jedné země do druhé, je letět přes Evropu nebo Blízký východ.

Srovnání analýzy nákladů a přínosů na ochranu několika pracovních míst s celkovými ekonomickými přínosy otevření trhu přitom hovoří podle Davida Kajangeho, ředitele divize dopravy a cestovního ruchu AU a jednoho z architektů projektu, jasně ve prospěch otevření. AU přitom očekává, že první výsledky budou vidět již do šesti měsíců. Hlavním cílem projektu je přitom dosáhnout, aby letecká doprava nebyla na kontinentu luxusem jako doposud, ale běžnou formou dopravy, jak je tomu např. v USA či v Evropě.

Studie z roku 2015 zadaná Africkou komisí pro civilní letectví (African Civil Aviation Commission) a Mezinárodní asociací leteckých dopravců (International Air Transport Association; IATA) odhaduje, že plná liberalizace sektoru mezi 12 největšími ekonomikami Afriky by představovala hospodářský přínos ve výši 1,3 miliardy USD ročně, vytvořila by 155 tis. nových pracovních míst a snížila ceny letenek až o 35 %. Současně se očekává, že letecké společnosti začnou rozšiřovat letecká spojení také mezi městy druhé a třetí úrovně, což dále vytvoří podmínky pro investory v navazujících sektorech.

Skutečně efektivní zavedení jednotného afrického trhu se ale neobejde bez výrazných investic do letišť a leteckých společností, současně musí být zlepšena bezpečnost a harmonizovány standardy dohledu v oblasti civilní letecké dopravy. A konečně, zapojit se musí ideálně všechny státy Afriky, rozhodně ale více než „jen“ 23 nejvyspělejších. Je ovšem třeba připomenout, že v těchto 23, tedy opticky v polovině afrických zemí, žije dohromady přibližně 96 % obyvatel Afriky.

Na SAATM současně participuje 8 z 10 nevytíženějších afrických letišť včetně Bole International Airport v Etiopii a O.R.Tambo International Airport v Johannesburgu a 15 dopravců, kteří představují více než 70 % vnitroafrického leteckého trhu, včetně společností jako Ethiopian Airlines, Kenya Airways, South African Express a Egypt Air. Investice pak musejí oslovit častý problém rozbitých letadel a zchátralých a jinak technicky nevyhovujících přistávacích drah. Světová banka přitom odhaduje, že restriktivní nařízením a protekcionismus bránící rozšiřování služeb zejména na vnitrostátních linkách vedlo africké letecké společnosti v roce 2016 ke ztrátě celkem cca 800 mil. USD.

Liberalizace letecké dopravy je ale považována za první, nikoli však jediný krok na cestě k panafrickému společnému trhu včetně volného pohybu pracovních sil a zboží. Na pravidlech v těchto oblastech se však zatím africké země nedohodly. Již však v loňském roce došlo k částečnému uvolnění pohybu osob, např. Keňa, Namibie a Ghana oznámily zrušení vízových omezení nebo udělení víz při příjezdu. Místní cestovní ruch v Keni, Tunisku a Jižní Africe také posílil domácí leteckou dopravu, což vedlo k růstu nízkonákladových dopravců.

Na druhé straně se někteří větší dopravci, jako např. Kenya Airways nebo Arik Air (Nigérie) potýkaly se špatnými hospodářskými výsledky způsobenými dlouhodobou zadlužeností či špatně načasovanou strategií expanze. Na konci celého procesu pak stojí země jako Somálsko, které po 27letém dohledu OSN získalo kontrolu nad svým vzdušným prostorem teprve v prosinci 2017.

Inspirace Evropou není jen zřejmá, ale také jasně deklarovaná. Otázkou – spíše pro neafrické dopravce – je, zda projekt nebude ve výsledku znevýhodňovat na trasách do a z Afriky právě je (v Evropě se jedná o Lufthansu a Turkish Airlines). Protože bude snahou jednotlivých účastníků projektu co nejlépe a hlavně nejdříve využít pobídek, které s sebou projekt nese, dá se očekávat nárůst investic do zmiňované renovace a modernizace letišť a letového parku. Zejména při modernizaci a výstavbě nových letišť by se tak mohly objevit příležitosti pro české firmy, a to doslova napříč celým kontinentem.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Addis Abebě (Etiopie).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek