Na brazilském trhu se daří byznysu s krásou

15. 2. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Krize nekrize, do své vizáže a péče o tělo jsou Brazilci ochotni investovat víc než kterýkoli jiný národ světa. Český výrobce přístroje na odstraňování vrásek, firma Compex, chce proto dokončit složitou certifikaci svého výrobku pro brazilský trh. Pomáhají i tamější lékaři, kteří vystudovali v Česku.

Až bude mít nejchudší Brazilka v kapse poslední reál, možná si za něj nekoupí krajíc chleba, ale rtěnku. Jestli si na něco Brazilci potrpí, tak je to starost o to, jak vypadají. Objem peněz, které sypou do péče o svou vizáž, kupodivu pořád stoupá, ať je ekonomika v recesi, nebo ne.

Například jen za make-up utratily Brazilky v roce 2014 skoro 15 miliard dolarů. A do roku 2019 se mají podle statistiky Euromonitor peníze utracené za šminky zvednout o dalších víc než deset procent. Brazílie je tak co do objemu peněz investovaných do vizáže už třetím největším trhem světa a atakuje druhé místo, jež zatím zaujímá Čína.

„Přestože představují Brazilci jen tři procenta světové populace, jsou odpovědni za 12 procent celosvětové spotřeby deodorantů a za parfémy utrácejí víc peněz než kterýkoli jiný národ. Každý Brazilec vydá kolem 260 dolarů ročně za produkty určené ke zkrášlování a k péči o tělo," uvádí brazilská novinářka Marina Pomelaová z projektu The Brazil Business.

Udržet si sex-appeal a krásu, kterou Brazilkám a Brazilcům přisuzuje rozšířený stereotyp, zkrátka něco stojí.

Certifikaci chceme mít hotovou ještě před veletrhem

Do byznysu s krásou, který v Brazílii do jisté míry ignoruje hospodářské výkyvy, proto zkouší vstoupit mimo jiné i brněnská firma Compex. Ne náhodou právě na jihoamerický trh nabídla svůj přístroj z řady Jett cosmetics, který slouží k vyhlazování vrásek prostřednictvím plazmových toků.

Jak loni firma magazínu Český export sdělila, přístroj si ovšem musí nejdřív proklestit cestu martyriem nejrůznějších povinných certifikací, kterými je Brazílie vyhlášená. Hotovo není ani po roce papírování. „Co se týče procesu certifikace našeho zařízení, jsme zhruba v šedesáti procentech. Brazilská certifikace je v porovnání s tou evropskou složitější, což je zásah jak do plánování začátku prodejů v Brazílii, tak náročnost z hlediska lidských a časových zdrojů," uvádí Kristýna Stehlíková, account managerka společnosti Compex.

„V květnu se zúčastníme významného brazilského veletrhu Hospitalar, kde chceme předvést výrobek veřejnosti. Naším cílem je tedy certifikační proces dokončit před odjezdem na veletrh, abychom se tam mohli plně soustředit na budování distribuční sítě," vysvětluje.

Menší a kompaktní český výrobek, jehož prodejní cena by na brazilském trhu neměla překročit šest tisíc eur, je až desetkrát levnější než velké stroje od konkurence

Krize českému výrobku nahrává, je levnější než konkurence

Podle poptávky od kosmetických studií i lékařů by se ale mohla trpělivost vyplatit. Českému výrobci totiž paradoxně nahrává i utahování opasků, ke kterému teď Brazílie kvůli nedostatku peněz přistupuje. Menší a kompaktní český výrobek, jehož prodejní cena by na brazilském trhu neměla překročit šest tisíc eur, je až desetkrát levnější než velké stroje od konkurence.

Další výhodou je, že firmě se už podařilo získat podporu brazilských lékařů. Loni v létě pro ně uspořádala v Berlíně školení a dermatologové si z něj domů do Brazílie odvezli také dva stroje na testování.

„Oni nejlépe znají poptávku místních zákazníků - tedy o jaké zákroky je zájem. Zároveň nám tato spolupráce s místními lékaři umožní vytvářet klinické studie přímo v Brazílii. Jako velkou výhodu vidíme to, že několik brazilských doktorů, se kterými jsme v kontaktu, studovalo v minulosti v České republice," podotýká Kristýna Stehlíková. Samotná firma Compex také úzce spolupracuje s českou univerzitní sférou – například s Vysokým učením technickým v Brně nebo s brněnskou Fakultní nemocnicí u svaté Anny.

Svůj výrobek hodlá Compex prodávat za mořem přes místního prostředníka, což mimo jiné sníží náklady na dovozní cla, a prodejní cena tak bude moct být také nižší. V Compexu věří, že když se dokážou zdárně vypořádat s pověstnými dovozními bariérami při exportu do Brazílie, zvládnou se tím spíš se svými kosmetickými výrobky prosadit na volnějších trzích.

„Konkrétně teď řešíme velkou poptávku po našem přístroji v asijských zemích - Korea, Thajsko, Japonsko," říká Kristýna Stehlíková. V Asii je prý teď velký zájem o takzvanou blepharoplastiku, tedy plastickou operaci povadlé kůže v oblasti očních víček. Na východním kolbišti přitom firma Compex, která má roční obrat asi 50 milionů korun a práci dává zhruba 15 lidem, není nováčkem. V minulosti už své kosmetické přístroje nabídla úspěšně například na indický trh.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí ČR a agenturou CzechTrade. Autor článku: Vojtěch Semecký

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek