Studie PwC: Jen 16 procent rodinných firem má plán nástupnictví

29. 11. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Téměř dvě třetiny (64 %) rodinných podniků zvýšily v předchozím roce svůj zisk, a to i přes nejistotu globálního ekonomického prostředí. Jen 16 % majitelů rodinných firem má plán, jak by u nich mělo proběhnout předání další generaci. Přitom 43 % nemá dokonce žádnou strategii týkající předání vedení, ukázal nejnovější celosvětový průzkum poradenské společnosti PwC mezi více než 2800 rodinnými podniky v 50 zemích.

Navzdory globální ekonomické nejistotě, mají rodinné firmy v následujících pěti letech ambiciózní růstové plány. Zatímco pro 15 % majitelů rodinných firem z celého světa je cílem ambiciózní a rychlý růst, většina z nich (70 %) se drží při zemi a plánuje růst spíše pozvolný.

Nižší ambice mají především rodinné podniky v západní Evropě (10 %) a Severní Americe (12 %). Vzhledem k možným dopadům brexitu to není překvapivé. Nejvíce se brexitu přirozeně obávají ve Velké Británii a dalších evropských zemích. V celosvětovém měřítku se ale 83 % respondentů vyjádřilo tak, že v souvislosti s možným vystoupením Velké Británie z EU neplánují přijímat žádná opatření.

Třetina respondentů uvedla, že se stále pohybuje pouze v jednom sektoru a jen na svém domácím trhu. Nicméně 80 % z nich plánuje do pěti let exportovat i na zahraniční trhy. Co jim však často chybí, je propracovaná strategie, a to hned v několika oblastech.

„Zatímco některým rodinným firmám se strategické plánování daří, mnoho z nich tápe vlivem množství každodenních záležitostí a promýšlením důležitosti mezigeneračního očekávání. I kvůli tomu pak často nejsou klíčové oblasti, jako je nástupnictví, diverzifikace, digitalizace, kybernetická bezpečnost a inovace, řešeny,“ říká Věra Výtvarová, vedoucí partnerka pro oblast rodinných firem, PwC ČR.

Rodinná firma roku 2016: Uspěli cukráři, stavaři i výrobci implantátů

Klíčové oblasti strategického plánování rodinných firem

PwC analyzovalo odpovědi více než 2 800 rodinných podniků, na základě kterých identifikovalo oblasti, které představují pro rodinné podniky největší výzvy:

  • Nástupnictví: Jen 16 % rodinných firem má plán pro nástupnický proces všech vedoucích pracovníků, 43 % dokonce nemá žádný.
  • Inovace: 64 % dotázaných identifikovalo inovace jako klíčovou změnu pro udržení pozice na trhu v dalších pěti letech.
  • Digitalizace: 47 % tvrdí, že udržení kroku s digitálními technologiemi je jedna z klíčových výzev, ale pouze čtvrtina považuje svůj podnik zranitelný vůči převratným změnám v této oblasti.
  • Profesionalizace: Tři z pěti respondentů tvrdí, že do svého podniku přivedou profesionály, kteří nejsou členy rodiny, aby udrželi úroveň své firmy na trhu.
  • Zaměstnanci: 58 % respondentů tvrdí, že schopnost přilákat a udržet si správné talenty je pro ně klíčovou výzvou v dalších pěti letech. Skoro polovina (48 %) věří, že musí pracovat více než ne-rodinné podniky na náboru a udržení špičkových talentů.
  • Finance: Třetina respondentů (32 %) říká, že je pro ně, jako rodinné firmy, těžší dostat se ke kapitálu. Tři čtvrtiny (76 %) uvedly, že růst budou financovat vlastním kapitálem.
  • Kybernetická bezpečnost: Necelá polovina (45 %) věří, že jejich podnikání je připraveno na případné napadení dat nebo kybernetický útok.
  • Geopolitické obavy: Většina rodinných firem považuje politickou a ekonomickou stabilitu při zvažování vstupu na nový vývozní trh za stejně důležitou jako růstový potenciál.
  • Životnost: Další generace rodinných členů si je jistá, že bude muset pracovat více, aby se osvědčila než současná generace, která věří, že se osvědčila (88 % versus 66 %). Téměř dvě třetiny říkají, že jsou správně oceněny (65 % versus 59 % současné generace).

„Další generace hraje důležitou roli v budoucnosti rodinných podniků. Většina rodinných firem napříč globálním trhem nevěří, že jsou zranitelné v oblasti digitálních technologií. Podle našich zkušeností však podceňují dopad digitalizace. To ukazuje, že je velice dobré naslouchat příští generaci a nechat je být posly digitální transformace,“ říká Peter Bartels, globální lídr PwC pro oblast rodinných firem.

S přílivem nejistoty v ekonomickém prostředí změnily rodinné firmy svůj názor na uzavření vlastnictví pouze v rámci rodiny. Méně než polovina rodinných podniků tak plánuje přenést vlastnictví i správu podniku zcela na další generaci (39 % předá správu, 34 % předá vlastnictví). První generace majitelů rodinných firem je nyní přesvědčenější prodat, nebo rozdělit vlastnictví svého podniku (29 % versus 17 % napříč celým podnikatelským odvětvím).

Studie tak varuje, že růst rodinných firem by mohlo více než ekonomické faktory nebo externí vlivy brzdit nedostatečné strategické plánování. Strategický plán je totiž často chybějící klíčový článek propojující současnou pozici podniku s možnou budoucí. Tuto skutečnost navíc mnoho rodin není schopno přijmout, aby proměnily své plány v dosažitelný a udržitelný úspěch.

Redakčně upravená tisková zpráva PwC

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek