Tchaj-wan: Český obchodní deficit s asijským tygrem

31. 3. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Tchaj-wan: Český obchodní deficit s asijským tygrem Malý ostrovní stát Tchaj-wan má kuriózní pozici. Je jednou z nejúspěšnějších ekonomik světa.

Všichni s ním čile obchodují, ale přesto většina států jeho existenci vlastně nikdy oficiálně neuznala. Sousední Čína totiž považuje Tchaj-wan za svou provincii, a proto se majorita členů OSN staví k uznání nezávislosti Tchaj-wanu zdrženlivě – aby nenazlobili velkou asijskou mocnost. I Česko udržuje s Tchaj-wanem vztahy spíš na nevládní úrovni.

Přesto je „neexistující" východoasijský stát jedním z klíčových investorů v České republice. Objem tchajwanských investic dosáhl v Česku jen do roku 2011 téměř půl miliardy dolarů a znamenal vytvoření asi 18 tisíc pracovních míst. Hlavní investicí byly továrny tchajwanského koncernu Foxconn v Pardubicích a v Kutné Hoře, kde se vyrábějí například počítačové pevné disky nebo notebooky.

Právě v elektronice je Tchaj- wan celosvětovou extratřídou. Dalším silným odvětví je výroba hraček. Špičkou je Tchaj-wan také ve výrobě jízdních kol a součástek pro ně. Tento obor pohání i vnitřní poptávka, protože na ostrově je cyklistika absolutně nejpopulárnějším masovým sportem, který se v některých oblastech proměnil téměř v mánii. Ačkoli žije v Tchaj-wanu už 23 milionů velmi bohatých zákazníků, český obchod s touto zemí zatím zůstává každoročně v hlubokém deficitu. Do statistiky se promítá právě import elektronických součástek, které se v Česku kompletují, aby se finální produkt následně prodával na evropském trhu.

Dílčí úspěchy však již zaznamenali i čeští vývozci na Tchaj-wan. Prodalo se tam už několik tisíc vozů Škoda. Boduje tam rovněž české luxusní sklo značek Moser nebo Preciosa. Síť prodejen tam má výrobce kosmetiky, firma Botanicus.

Celkově však Tchaj-wan zůstává nevyužitou šancí. Zejména proto, že tam má Česko velikou popularitu. Zatímco mnoho Čechů ani neví, kde na mapě Tchaj-wan hledat, pro mnoho Tchajwanců je Česká republika a zejména Praha vysněnou turistickou destinací.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek