Thajské plány na výstavbu tramvajových systémů příležitostí pro české firmy

15. 3. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Thajské plány na výstavbu tramvajových systémů příležitostí pro české firmy V rámci vládní snahy o rozvoj dopravní infastruktury předseda thajské vlády Prayut nedávno veřejně oznámil úmysl zahájit v tomto roce přípravu/realizaci alespoň dvou projektů tramvajové městské hromadné dopravy se zprovozněním v roce 2021.

Největší šance jsou přisuzovány Phuketu a Chiang Mai, přičemž Ministerstvo dopravy (vč. Office of Transport and Traffic Policy Planning, OTP) za další kandidáty považuje Khon Kaen, Hat Yai a Nakhon Ratchasima. Prayutovo vyjádření je významným posunem poté, co ještě v prosinci 2016 schválený „Transport Infrastructure Investment Plan 2017“ řadil projekt tramvajové dopravy na Phuketu do kategorie s nejnižší prioritou.

O tramvajích na Phuketu se hovoří ve veřejném prostoru od r. 2013, aby o rok později konzultantská společnost Enrich Consultants Co. Ltd. informovala o konkrétnějších představách. Víceméně beze změny zůstává od té doby základní představa o lince vedoucí z Tha Noon na severu ostrova přes phuketské letiště k Chalong Circle na jihu. Celkově by se mělo jednat o cca 60 km trati s 23 zastávkami/stanicemi – vizualizace projektu a trati je k dispozici na Youtube s názvem „CG video of the proposed light rail system for Phuket“ nebo „Phuket light rail project gets 118M baht feasibility study“.

Většinou by mělo jít o jednokolejku vedoucí po povrchu a stávajících komunikacích, což by mělo zjednodušit schvalovací procedury a celý projekt zlevnit. Celkové náklady jsou odhadovány na 30 mld. THB (832 mil. USD) – sice se veřejně diskutuje, proč došlo k nárůstu z 23,5 mld. THB, o kterých se hovořilo v r. 2015, ale již v r. 2014 povolaní vycházeli z dnešních 30 mld. THB.

Enrich Consultants v r. 2014 v rámci prezentované vize předpokládali neupřesněný počet 30metrových souprav s kapacitou 400 cestujících a napájením z trolejí a baterií. V městských zónách by tramvaje jezdily rychlostí 20–40 km/h, mimo město pak až 100 km/h.

Podle dostupných informací se o projekt, který má být realizován ve formátu PPP, mají zajímat investoři z Číny, Koreje a Evropy. Možná nejaktivnější, ale určitě nejviditelnější zatím byli Číňané, když phuketský guvernér Chockchai Dejamornthat navštívil v prosinci 2016 na pozvání čínské strany výrobní závod CRRC v Chagsha. Thajskou stranu měly zaujmout především soupravy na baterie a referenční dodávky CRRC do čínské Haizhu (soupravy s kapacitou 386 cestujících, rychlost 70 km/h) a pro malajsijský Ampang (1300 cestujících, 80 km/h). Ministerstvo dopravy by mělo vycházet z návrhu řešení od úřadů z Phuketu.

Projekt tramvajové MHD v Chiang Mai také není novinkou. Již v květnu 2015 byla prezentována studie vypracovaná Pinkanakorn Development Agency, která doporučila spojení měst Chiang Mai, Lamphun a Lampang. V první fázi by se mělo jednat o spojení jen v Chiang Mai. V oblasti MHD v Chiang Mai se v letech 2011–2014 angažovala ve spolupráci s radnicí a thajským MF i Světová banka, ale bez konkrétního výsledku. V současnosti se připravuje nová studie proveditelnosti, a to v gesci Chiang Mai University. Opět půjde o PPP.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Bangkoku (Thajsko). Autor: Marek Libřický, velvyslanec.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek