Thajsko má českým firmám co nabídnout. O zakázky se ale musí aktivně ucházet

25. 7. 2017 | Zdroj: Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR)

Thajsko je branou nejen do Jihovýchodní Asie, ale i do celého asijsko-pacifického regionu. Jeho potenciál však české firmy plně nevyužívají. Jaká jsou specifika thajského trhu a jak na něj vstoupit? Zeptali jsme se ředitele zastoupení CzechTrade v Thajsku Jana Lembase.

Čím je Thajsko pro české exportéry zajímavé? 
Rozvinutý průmysl, silný sektor služeb, velká skupina bohatých Thajců a rostoucí střední vrstva. To je jen několik z mnoha argumentů, proč vstoupit na thajský trh. Podnikatelům se navíc otevírá možnost proniknout do dalších zemí, potažmo do celé asijsko-pacifické oblasti.

S jakými výrobky mohou firmy na thajském trhu uspět?
Příležitost lze najít téměř ve všech sférách od těžkého průmyslu nebo energetiky po ICT, potravinářství či zdravotnictví. Největší šanci mají firmy, které nabídnou špičkové stroje nebo nové technologie. O zakázky se ale musí aktivně ucházet. Thajci totiž nejsou zvyklí hledat si sami dodavatele.

Jaké projekty se v Thajsku nyní rozjíždějí a mohly by tak být příležitostí pro české exportéry?
Velké investice proudí do dopravy. Během příštích sedmi let plánuje thajská vláda vynaložit 55 miliard dolarů na vybudování vysokorychlostních železnic. V Bangkoku pak pokračují masivní investice do veřejné dopravy, v plánu je i rozšíření kapacit thajských letišť.

Thajci neznají pojem rovnocenného partnerství.
Platí zde zákon džungle: buď jste predátorem nebo jeho kořistí.

Jakým způsobem je optimální se dostat na thajský trh?
Optimální je mít v Thajsku vlastní dovozní společnost, případně ji kontrolovat nebo na ni mít alespoň vliv. Často se totiž setkávám s tím, že místní zástupci českým firmám neposkytují téměř žádné informace o trhu, což je před konkurencí znevýhodňuje.

Snaží se thajská vláda přijmout nějaká opatření na oživení tamního hospodářského růstu?
Stěžejním projektem thajské vlády je východní hospodářský koridor (EEC) nedaleko Bangkoku. Do této zóny chce přilákat investory ze segmentů, jako jsou chytrá elektronika, auta nové generace, turistické služby či biotechnologie.

Kterých akcí na rozvoj obchodu s Thajskem by se české firmy mohly ještě letos zúčastnit?
V srpnu organizuje SP ČR ve spolupráci s velvyslanectvím ČR v Bangkoku podnikatelskou delegaci, jejíž součástí bude i seminář. V listopadu se mohou firmy díky CzechTradu zúčastnit veletrhu Defense&Security, s MPO lze pak vyjet na veletrh Metalex 2017.

Pět nejdůležitějších specifik thajského trhu

  • V podnikání s Thajci je vždy jeden z partnerů vítězem a druhý poraženým.
  • Rozvoj podnikání nelze svěřit thajským partnerům – musíte si ho „odpracovat“ sami.
  • Pro rozvoj podnikání v Thajsku je  nutné alokovat dostatečné množství financí a lidských zdrojů a obrnit se trpělivostí.
  • Zapotřebí je obchodní struktura s maximální kontrolou nad hodnotovým řetězcem co nejblíže ke koncovému zákazníkovi.
  • Přítomnost na thajském trhu je silnou výhodou.


Svaz průmyslu a dopravy ČR pořádá do Thajska  ve dnech 20. až 25. srpna 2017 podnikatelskou misi.

Převzato z časopisu Svazu průmyslu a dopravy České republiky SPEKTRUM.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek