Thajsko: Prosperita, která ignoruje politické puče

12. 10. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Když loni vrcholily protivládní demonstrace v Bangkoku u Monumentu demokracie, projít centrem města znamenalo dostat symbolický obrázek celého Thajska. Zatímco hřímající politici a skandující dav vzbuzovali dojem učiněné revoluce, hned v sousedních ulicích nezastavitelně pokračoval zcela běžný život a byznys.

Exportní manuiál CzechTrade pro Thajsko

V legendární turistické ulicí Khaosan v barech dál bezstarostně hýřily tisíce západních baťůžkářů, v obřím tržišti u řeky Chao Phraya nakupovaly hordy zákazníků všechno od připínacích špendlíků až po mahagonové almary.

Prostě přestože se Thajsku dostávalo v posledních třech letech pozornosti světových médií hlavně kvůli politickým třenicím, země jako taková si žije dál po svém a stále posiluje pozici jedné z nejvyspělejších ekonomik východní Asie.

Nepřehledný boj o politickou moc mezi zkorumpovanými politiky, opozicí a také armádou sice nepřidává Thajsku na důvěryhodnosti, celkově je ale země stabilnější, než se může při vědomí častých vládních převratů zdát.

Nad politickými půtkami navíc stojí coby všemi Thajci milovaná a nadstranická autorita král Rama IX. Tento respektovaný monarcha vládne už neuvěřitelných 69 let a je jakýmsi vtělením stability a jednoty Thajska.

Je mimochodem také nejbohatším monarchou světa, jeho majetek je odhadován na 30 miliard dolarů. Dalším zdrojem a pojítkem thajské stability je buddhistické náboženství, které vyznává téměř 94 procent obyvatel a které svou mírumilovností obrušuje hrany mnoha třenic.

25 milionů turistů, méně než procento lidí bez práce

Thajsko bylo zakládajícím členem spolku jihoasijských zemí ASEAN a má velmi vyspělou ekonomiku, která stojí na exportu. Vyrábí a vyváží například automobily typu pick-up, počítače, elektroniku a patří také k největším světovým vývozcům rýže.

Nesmírný význam má cestovní ruch, z nějž žije téměř pětina thajského hospodářství. Jen v loňském roce přijelo do země i přes politický neklid téměř 25 milionů turistů. Thajsko je také oblíbenou základnou  cestovatelů po celé východní Asii.

Bangkok má dokonce hned dvě velká mezinárodní letiště, která patří k nejvytíženějším na kontinentu. To větší z nich, letiště Suvarnabhumi, odbavilo jen během loňské sezony víc než 46 milionů cestujících.

Očekává se, že v letošním roce povyroste thajský HDP téměř o čtyři procenta. Neuvěřitelně nízká je nezaměstnanost, která je menší než pouhé jedno procento. Navíc ve venkovských oblastech pracují často i děti. Nezaměstnanost však nelze úplně porovnávat s evropskými statistikami, protože v Thajsku žije mnoho venkovských lidí samozásobitelským způsobem.

Země, která nikdy nebyla kolonií

Thajská ekonomika je ochotně otevřena zahraničním investicím a v zemi také působí statisíce zahraničních byznysmenů, kteří z Thajska řídí svoje obchody i v okolních zemích. Jako dobrá základna může Thajsko sloužit například při obchodech s Kambodžou, Laosem nebo Barmou.

V Thajsku jsou nízké životní náklady, ale přitom má země velmi vyspělé služby a infrastrukturu. Proto je také nejoblíbenějším útočištěm pro takzvané digitální nomády – tedy podnikatele, kteří řídí svůj globální byznys po internetu a není tudíž rozhodující, ve které zemi zrovna fyzicky přebývají.

Thajsko jako jediná země jihoasijského regionu nebyla nikdy kolonií. Zůstala i v devatenáctém a dvacátém století nezávislým královstvím coby nárazníkový stát mezi francouzskou Indočínou a britskou Barmou. Z toho plyne jistá národní hrdost a sebevědomí Thajců, které se projevuje i v byznysu.

I příroda je k Thajsku relativně milosrdná. Do světového povědomí se vryla katastrofální vlna tsunami v roce 2004, která smetla jihothajská turistická letoviska i se západními turisty. Pro thajský průmysl byly tragičtější velké záplavy v roce 2011, které poničily mnohé továrny.

Celkově je ale Thajsko z hlediska přírodních pohrom klidnější zemí, než například nedaleké Filipíny nebo Tchaj-wan, které převálcuje nějaký přírodní živel prakticky každý rok.

Pro Českou republiku je Thajsko největším obchodním partnerem jihoasijského regionu, bohužel ale zatím Česko tahá za podstatně kratší konec provazu. Thajci prodali loni do ČR zboží za skoro 24 miliard korun.

Jde hlavně o elektroniku, klimatizační techniku nebo autosoučástky. Naopak čeští exportéři vyvezli loni do Thajska zboží zatím jen za 3,5 miliardy korun. Šlo hlavně o plastové trubky, o turbíny či mléko. Obchod s thajským královstvím má tedy z českého pohledu rozhodně kam růst.

Tomáš Stingl

Exportní manuál CzechTrade pro Thajsko

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek