Top 10 domácího stříbra, které proslavilo české strojírenství i ve světě

11. 10. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Mezi domácími strojírenskými firmami, jejichž kořeny nezřídka sahají dvě století do minulosti, není o úspěchy nouze. Jsou mezi nimi důležití hráči lokální i globální ekonomiky, významní zaměstnavatelé, inovátoři, vývojáři a výzkumníci, exportéři a investoři. Pestrost, jakou se obor vyznačuje, ukazuje následující desítka vybraných firem.

Škoda Auto (sídlo Mladá Boleslav)

Kořeny automobilky sahají do konce 19. století, dnes patří mezi nejvýznamnější průmyslové podniky a největší zaměstnavatele v Česku. Je aktivní i v oblasti oborového vzdělávání. V portfoliu má sedm modelových řad a víc než 40 modelových variant, což je nejširší nabídka vozů v historii značky. Inovace jsou pevnou součástí firemní strategie. Například v rámci individuální mobility budoucnosti se soustředí na elektromobilitu (i v souladu s ekologickými závazky firmy a sektoru), digitalizaci a konektivitu. Prodej škodovek celosvětově roste – v roce 2015 o 1,8 % na 1,06 milionu vozů. Zvlášť pozitivně se vyvíjely prodeje nových generací modelů Fabia, Superb a Octavia.

Škoda Transportation (Plzeň)

Firma s tradicí výroby delší než 150 let je předním evropským výrobcem vozidel pro městskou a železniční dopravu. Zaměřuje se na elektrické lokomotivy, soupravy metra, nízkopodlažní tramvaje a komponenty kolejových vozidel. Letos třeba získala zakázku na moderní bateriové tramvaje pro turecké město Eskişehir nebo tramvaje pro německý Chemnitz. Představila také nejmodernější lokomotivu Emil Zátopek pro Deutsche Bahn a v rámci strategie směřovat dál na západní trhy založila dceřinou společnost v USA. A míří i do Kanady. S konkurenceschopností firma spojuje vlastní výzkumný a vývojový program zaměřený na technologie, design i homologaci.

Iveco ČR (Vysoké Mýto)

Největší výrobní závod značky Iveco Bus je zaměřený na návrh, výrobu a prodej vozidel hromadné dopravy. Vyrábí hlavně městské a meziměstské autobusy a vyváží je do třicítky zemí po celém světě. Globální firma Iveco pak má ve svém portfoliu lehká, středně těžká a těžká užitková vozidla. Silně se orientuje i na nízkoemisní dopravu v podobě hybridních vozidel a vozidel na zemní plyn, rozvíjí oblast udržitelné dopravy a mobility. Iveco ČR je důležitým regionálním zaměstnavatelem. Součástí jeho hodnot je stálá snaha o zdokonalování produktů a služeb, a to včetně inovací, s ohledem na produktivitu zákazníků, ochranu životního prostředí a bezpečnost.

Žďas (Žďár nad Sázavou)

Významný regionální zaměstnavatel s více než šedesátiletou tradicí. Vyrábí tvářecí stroje, kovací lisy, zařízení na zpracování šrotu a válcovaných výrobků, odlitků, výkovků, ingotů a nástrojů, a to především pro automobilový průmysl. Letos ho převzala čínská CEFC. Strategický investor má posílit postavení firmy na světovém trhu a zvýšit podíl exportu, včetně nových příležitostí v Asii. Žďas se zaměřuje na globální trhy, zároveň se hlásí ke svému regionu – vzhledem k obratu je největším přispěvatelem městského rozpočtu a finančně podporuje městské aktivity. Přispívá na kulturní a sportovní akce a podporu směřuje i do zdravotnictví.

TOS Varnsdorf

Vývojář, výrobce a prodejce obráběcích strojů, specialista na horizontální frézovací a vyvrtávací stroje a obráběcí centra. Například obráběcí centra řady TOStec a WHtec využívají nejmodernější technologie a umožňují integraci do automatických výrobních systémů. Tradice firmy sahá do roku 1903 a dnes vyváží do celého průmyslového světa. Odběratelé působí především v energetickém, těžebním, stavebním a dopravním průmyslu. Za posledních pět let firma investovala přes 200 milionů Kč do technického rozvoje produktů a do rozvoje podniku celkově dala víc než 600 milionů Kč. Jejím novým počinem je založení střední průmyslové školy, kde si chce vychovávat nové zaměstnance.

ArcelorMittal Ostrava

Společnost zaměřená na výrobu a zpracování surového železa a oceli a hutní druhovýrobu produkuje ve své strojírenské výrobě důlní výztuže a silniční svodidla – je jejich největším výrobcem v Česku. Největší výrobce oceli v Česku také patří k největším domácím zaměstnavatelům a je významným zaměstnavatelem v regionu. Vloni firma podle výroční zprávy investovala společnost 888 milionů Kč, z toho téměř 300 milionů Kč šlo do zlepšení životního prostředí. Environmentální oblast je také jednou z oblastí firemního výzkumu a vývoje, a to vedle optimalizace technologií výroby a zavádění nových výrobků. Mapa exportu společnosti pokrývá celý svět a nachází se na ní na šest desítek států.

TOS Kuřim

Prezentuje se jako „stabilní podnik moderního střihu s inovátorským přístupem". Je producentem obráběcích strojů, který modernizuje stávající a patentuje nové technologie. Exportuje do téměř tří desítek zemí, přičemž se chlubí téměř 90 tisíci prodaných strojů po celém světě. Na veletrhu EMO Milan firma vloni představila novinku v podobě horizontálního obráběcího centra TOS FUT. Ten bodoval moderním vzhledem i dynamickými rychloposuvy. Vedle horizontálních obráběcích center obsahuje jeho portfolio i portálová obráběcí centra, svislé soustruhy – karusely a jednoúčelové stroje určené především pro automobilový průmysl. Spolu s ČKD Blansko – OS patří do skupiny ALTA, která se věnuje strojírenství a engineeringu ve střední a východní Evropě.

CZ LOKO (Česká Třebová)

Doménou firmy, s historií dosahující do poloviny 19. století, je železniční strojírenství. Pyšní se know-how v oblasti výroby, modernizace i oprav hnacích a speciálních drážních vozidel. Pohybuje se na evropských trzích a hledá nové exportní příležitosti – například v květnu se účastnila mezinárodního veletrhu dopravy a železničního průmyslu v íránském Teheránu. Neobejde se bez inovací a technických vylepšení. Na konci loňského roku otevřela laserové řezací centrum v Žamberku, a to jako plně automatické pracoviště, které se podílí na výrobě kabin, kapot, pneubloků, chladičů, nádrží a dalších kovových komponent lokomotiv a speciálních traťových vozidel.

První brněnská strojírna Velká Bíteš

Firma působí v oboru přesného strojírenství, své kořeny má až v počátcích 19. století. Dnes vyrábí turbínové vysokootáčkové stroje pro letectví, energetiku a dopravní průmysl. Zajišťuje přesné odlitky, hi-tech obrábění kovů, galvanické povrchové úpravy i montáž hotových výrobků pro Evropu, Ameriku i Asii. Největšími trhy jsou pro ni Rusko, Čína, Německo a Švýcarsko, snaží se víc etablovat v USA a Indii. Roste v prodeji, zisku i přidané hodnotě na pracovníka, rozvíjí nové projekty, vyvíjí výrobky a investuje do technologií i do ekologizace. Za rok 2014 získala 1. místo v kategorii Inovace v soutěži Podnikatelský projekt roku agentury CzechInvest a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

Znojemské strojírny

Strojírny podnikají jako subdodavatel obráběných dílů pro evropské i americké výrobce, mimo jiné v oblasti strojů leteckého, textilního a tiskařského průmyslu, kolejových vozidel, dieselových motorů, kompresorů a čerpadel. Specializují se na obrábění technicky náročných dílců a na jejich středně velké série. A to při kontinuálních inovacích. Mezi jejich významné zakázky patří subdodávka dílů pro Airbus A 380, největší osobní dopravní letadlo na světě. Výsledkem úspěchů firmy je každoroční růst jejího obratu i tržeb.

Převzato z časopisu Komora. Autor: Jana Bohutínská.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek