Trápí nás časté změny legislativy, říká prezidentka Asociace prádelen a čistíren Břoušková

12. 3. 2018 | Zdroj: Hospodářská komora ČR (HK ČR)

Nejen pro prádelny a čistírny, ale pro všechny podnikatele je největším problémem nepřehledná legislativa, časté změny zákonů a z toho pramenící zmatek. To radost z podnikání skutečně nepodporuje, říká prezidentka Asociace prádelen a čistíren Lenka Břoušková.

Lenka Břoušková. Zdroj: archiv HK ČRJste první žena ve funkci prezidenta Asociace prádelen a čistíren za celou padesátiletou historii tohoto spolku. Není to zvláštní?
Je zajímavé, že v prádelnách pracují hlavně ženy, velí jim ale většinou muži – a stejně i předsednictvo Asociace bylo donedávna prakticky čistě mužskou záležitostí. Po padesáti letech nastal asi čas na změnu. Nešlo jen o změnu na postu prezidenta Asociace, celkově se na zářijovém zasedání kolegia Asociace prádelen a čistíren po volbách v průběhu veletrhu Interclean výrazně obměnilo předsednictvo.

Máte za sebou první čtyři měsíce v roli prezidentky APaČ. Jak je hodnotíte?
Ani jsme si neuvědomila, jak rychle ten čas utekl. V předsednictvu jsem působila už v minulém volebním období, takže mohu navázat na některé úkoly, které z tohoto působení vyplynuly. A do kandidatury na prezidentku APaČ už jsem šla také s určitými plány a představami, které bych ráda naplnila – a které už se mi také daří rozbíhat.

Jako nově zvolená prezidentka jsem byla pozvána na valnou hromadu Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu, proběhla schůzka s prezidentem Asociace akreditovaných a autorizovaných organizací a ředitelem TZÚ Brno, byla jsem na konferenci prádelen a čistíren v Maďarsku. Zastupuji Asociaci jako statutární zástupce. Do toho jsme měli již tři zasedání předsednictva. A k tomu všemu jsem samozřejmě ještě musela organizovat svou vlastní malou firmu, protože i mí zaměstnanci si musí zvyknout, že už ve firmě nejsem dennodenně. Takže mohu říct, že jsem se ty čtyři měsíce opravdu nenudila.

Jedním z častých přání, které od členů zaznívá, je aktivnější role APaČ v oborovém vzdělávání. Rýsují se v této oblasti už nějaké konkrétní projekty? Je jasný směr, kterým se bude tato aktivita ubírat?
Od začátku nového roku jsme rozjeli tzv. Akademii APaČ. Jedná se o soubor vzdělávacích aktivit, z nichž některé na sebe budou navazovat, například Excel, Word, Google, jiné budou úplně samostatně, jako GDPR nebo seminář na téma mokré čištění oděvů, žehlení. Asociace také dlouhodobě vydává čtvrtletník Informátor a i ten zaznamenal změny, ať už zajímavými příspěvky z oboru, nebo tématy. Nově jsme našim členům připravili legislativní tabulku ohlašovacích povinností, kterou najdou nejen v našem časopise, ale také na našich webových stránkách. Výhledově bychom chtěli, aby některá učňovská střediska, třeba pro švadlenky, měla v osnovách výuky několik hodin o prádelnách a čistírnách.

Plánujete nějaké osvětové aktivity zaměřené na koncové spotřebitele prádelenských a čistírenských služeb?
Nějaké nápady, jak udělat osvětu o čistírenských a prádelenských službách mezi spotřebiteli, už byly, ale ztroskotaly na penězích. Na setkání s prezidentem AAAO jsme se na nějakém společném postupu domlouvali, ale vše je teprve na začátku. Bylo by dobré zákazníky upozornit, na co by si při koupi oděvu měli dát pozor, nebo že je lepší se skvrnou na oděvu jít do čistírny než se pokoušet doma ji odstranit, zvlášť pokud nám na oděvu záleží. V mé čistírně se snažíme své zákazníky na různá úskalí upozorňovat, ale je to jen náš úzký okruh zákazníků.

Lenka Břoušková

Prezidentka Asociace prádelen a čistíren, organizace, která má za sebou už padesátiletou historii. Sdružuje 120 členů – velké průmyslové prádelny, které množství vypraného prádla počítají na desítky tun denně, i malé, které denní výkon počítají na desítky či stovky kilogramů, a také čistírny, které počty vyčištěného prádla počítají na kusy.

Každá z těchto skupin představuje samostatný svět s vlastními zájmy a potřebami. Najít v těchto různorodých potřebách společného jmenovatele není úplně jednoduché. Současná prezidentka ve své osobě spojuje zkušenosti ze všech těchto tří odlišných světů – má za sebou pracovní zkušenost z jedné z největších prádelenských společností a je majitelkou malé, ale úspěšné prádelny. Rovněž je držitelkou ocenění Živnostník roku 2017 pro Jihomoravský kraj a její prádelna a čistírna Manela získala ocenění Spokojený zákazník, udělované Sdružením českých spotřebitelů.


Nakolik může podle vás APaČ fungovat coby organizace hájící zájmy oboru na úrovni, kde se tvoří zákony – tedy být organizací lobbující za zájmy oboru?
Společný zájem se určitě najít dá a daří se i některé věci prosadit. Hned na úvod musím říci, že zatím jako jediná asociace máme čerstvě schválenou metodiku zadání veřejné zakázky pro praní a pronájem prádla a oděvů pro zdravotnická zařízení. Velký zájem máme na snížení DPH, i když v případě, že by se nám ho podařilo prosadit, by šlo spíše o snížení DPH pro čistírny. Ale lobbovat budeme i za snížení pro velké prádelny.

Ale co netrápí nejen náš obor, ale i ostatní podnikatele, je velká legislativní zátěž a častá změna zákonů a často i zmatek kolem toho. Ještě než zákon vejde v platnost, už se novelizuje, příslušné orgány státní správy nejsou schopny podat správnou informaci, ale podnikatel je za vše zodpovědný, ten musí znát všechny zákony a taky je patřičně pokutován. Toto vám na radosti z podnikání nepřidá. Různé zásahy státu do podnikání ve smyslu, kdy smí být otevřeno a kdy ne, mi už vůbec nepřipadají správné.

Jak vnímají členové APaČ hrozící – byť zatím odložený – nástup EET?
Samozřejmě s tím budou spojeny další náklady na pořízení a zavedení EET, zvláště pro nejmenší firmy to bude velká zátěž. Na druhou stranu spousta větších prádelen nebere hotovost, ale fakturuje. V mnoha čistírnách jsou zavedeny pro kontrolu majitele pokladny i platební terminály a někteří z členů vidí v EET narovnání podnikatelského prostředí. Budeme se s tím muset vyrovnat jako ostatní.

Pomáhá vám ve vašem boji za zájmy prádelen a čistíren i členství v Hospodářské komoře?
Členy Hospodářské komory jsme dlouhá léta. Nějaké zastoupení v sekcích Komory máme, ale bohužel naší vinou z toho nemáme žádné výstupy. Za mého krátkého působení ve funkci se nám podařilo alespoň krátké představení naší asociace viceprezidentce Martě Novákové a viceprezidentu Romanu Pommerovi a také jsem měla schůzku s prezidentem Komory Vladimírem Dlouhým. Moc bych si přála, aby spolupráce probíhala úžeji. Je to zdroj, ze kterého můžeme čerpat informace, které by mohly být přínosem pro naše členy. Je ale na nás, jak budeme aktivní.

V současné době se všechny podniky potýkají s nedostatkem zaměstnanců. Jak jsou na tom v této oblasti prádelny a čistírny? A nakolik se s tím potýká vaše prádelna a čistírna?
Myslím, že jsme na tom stejně jako většina firem v ČR. Práce v prádelenském a čistírenském oboru je fyzicky náročnější a nemáme na nadstandardní platy. Je to práce ve službách, takže se často chodí pracovat o sobotách nebo svátcích – a to se samozřejmě zaměstnancům také moc nelíbí. Osobně tyto problémy ve své firmě naštěstí řešit nemusím. Naopak se mi stává, že se ženy hlásí o práci, protože slyšely, že jsou mé zaměstnankyně spokojené. Jenže já mám pár zaměstnanců, a to je něco jiného, než když jich máte stovky.

Převzato z časopisu Komora, autor článku: Roman Peterka, foto: archiv HK ČR.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek