Trendy v indonéském sektoru spotřebního zboží

8. 4. 2016

  • Země: Indonésie
  • Datum zveřejnění: 07.04.2016

ilustrační obrázekV letech 2007 až 2012 (s výjimkou roku 2009) se těšila indonéská ekonomika každoročnímu nárůstu HDP o 6 %. Tato příznivá ekonomická situace vedla k masivní spotřebě domácností a rozvoji trhu se spotřebním zbožím obecně. Takže spotřební zboží a vůbec domácí indonéská spotřeba se stala důležitým faktorem podporující růst HDP, ze kterého tvořila až 56 %.

Oslabování indonéské rupie a vysoká inflace v posledních letech vedly k přísné monetární politice a soukromá spotřeba se dostala pod tlak. V roce 2016 však díky pozitivním předpokladům dalšího růstu HDP (hlavně masivním investicím na rozvoj domácí infrastruktury) by sektor spotřebního zboží měl znovu prudce ožít.

ilustrační obrázekPotencionál indonéského spotřebního zboží ve středním i dlouhodobém horizontu zůstává velmi silný. Z demografického pohledu se Indonésie nachází ve fázi změny věkových struktur, kdy 50 % celkové populace je mladších 30 let. To by mělo umožnit větší zapojení do pracovního procesu a tím i větší potencionální výdělky, které mohou dále rozhýbat celkovou spotřebu.

Zároveň dochází ke změnám v životním stylu, díky urbanizačním vlivům. Do roku 2030 se odhaduje, že 71 % celkové indonéské populace bude žít v městských aglomeracích, přičemž v současné době to je už 55-57 %. Rovněž rostoucí střední třída hraje stále významnější roli. Až 48 % celkových výdajů na spotřební zboží má na svědomí právě ona. Indonéští spotřebitelé mají specifické nákupní chování. Mají averzi k riskování a zůstávají loajální svým osvědčeným značkám. Až 63 % Indonésanů nakupuje pouze značky, které zná a má nejlépe vyzkoušené. Nejsou ochotni k žádným změnám, pokud jim to někdo blízký nedoporučí.

ilustrační obrázekDle předpovědi Economist Intelligence Unit vzroste maloobchodní prodej z USD 330 miliard v roce 2014 na USD 639 miliard v roce 2018. V domácí měně tento růst představuje každoroční nárůst průměrně o 12,1% v letech 2014-2018, ale díky inflaci to ve skutečnosti bude nárůst jen mezi 5-9 %.

Maloobchod i velkoobchod spolu s hotely a restauracemi zaměstnává jednu pětinu celkové pracovní síly, což je okolo 25 miliónů lidí. Rovněž moderní kanály distribuce se začínají uplatňovat na indonéském trhu ve velkém měřítku. Největšími indonéskými řetězci jsou Indomaret, Alfamart a Circle K.

Nákupní centra se v posledních letech objevila ve velkém množství nejenom v Jakartě, ale i v dalších větších městech. Zahraniční investice v tomto sektoru se stabilně navyšují několik let a důležití hráči postupně vstupují na trh. Například se jedná o jihokorejskou firmu Lotte Shopping, francouzské Galeries Lafayette, japonské Uniqlo, švédská IKEA, singapurskou Courts Asia apod.

Zdroj: GBG Indonesia
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Jakartě.

Tisknout Vaše hodnocení: