Tři roky členství Chorvatska v EU – nevyužitá příležitost

4. 7. 2016

  • Země: Chorvatsko
  • Datum zveřejnění: 01.07.2016
  • Zdroj: hospodářský deník „Poslovni dnevnik“, Záhřeb, 1. července 2016

Zemědělství je nejohroženější částí hospodářství

Problémy má i stavebnictví

ilustrační obrázekPo třech letech plnoprávného členství Chorvatska v Evropské unii hospodářská realita země daleko zaostává za očekáváními a sliby, které před několika roky dávala vláda. Chorvatsko se s 59 % evropského průměru nachází na konci žebříčku hospodářské vyspělosti evropských zemí; hůř na tom jsou pouze Rumunsko a Bulharsko. Chorvatsko ale zaostává (i) za těmito jihoevropskými zeměmi v míře růstu.

Chorvatsko nevyužilo výhodu počátečního efektu vstupu do Unie, výrazně zaostává v míře využití evropských fondů a výše zahraničních přímých investic v minulém roce činila pouze 127 milionů EUR, což je nejméně od roku 1995.

V polovině roku 2013 dosahovalo Chorvatsko (do EU vstoupilo k 1. 7. 2013) 61 procent evropského průměru, letos je to již o 3 procenta méně. Mírou nezaměstnanosti je Chorvatsko druhou nejhorší unijní zemí.

Nejohroženějším hospodářským odvětvím je zemědělství, které je vystaveno velkému tlaku konkurence. Rovněž nízká kupní síla domácího obyvatelstva jej vede k výrobkům v nižší cenové kategorii. Negativní zahraničně-obchodní bilance zemědělství vloni vzrostla o 230 milionů EUR.

S problémy se potýká také stavebnictví, kde nedošlo k očekávánému pokroku.  Překážkou růstu je vysoká cena práce i nedostatek velkých investic financovaných z evropských fondů, rozdrobenost sektoru a nedostatečná spolupráce při veřejných soutěžích.

Vstup Chorvatska do EU se ale pozitivně projevil v cestovním ruchu, který zaznamenává stálý růst ve všech ukazatelích. V letech 2012 – 2015 vzrostl počet zahraničních turistů, kteří do země přijeli, o 22 %, počet jejich noclehů o 15 % a tržby z „turistického průmyslu“ o 16 % na 7,9 mld EUR.

Pozitivní trend zaznamenal i chorvatský vývoz. 33 % dotázaných hospodářských subjektů počalo vyvážet na unijní trh po vstupu Chrovatska do EU, 35 % zvýšilo objemy svých vývozů zboží a služeb, 37 % dosáhlo vyšších vývozních tržeb a 16 % našlo nového partnera pro investice.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Záhřebu

 

Tisknout Vaše hodnocení: