Turecko: To lepší z Evropy i Asie

6. 5. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Turecko: To lepší z Evropy i Asie Ekonomika Turecka roste stejně bouřlivě jako jeho populace. Hospodářství má letos vzrůst až o čtyři procenta, v zemi přibude každý rok zhruba 800 tisíc obyvatel. Lidnatý trh na hranici Evropské unie se proto stává pro mnohé vývozce náhradním cílem za Rusko.

Zatímco dva velcí východní sousedé Evropské unie – Rusko a Ukrajina – válčí a topí se v hospodářské krizi, ten třetí zažívá zlatou éru prosperity. Turecko, které stojí na pomezí Evropy a Asie, spojilo z obou kontinentů to lepší. S asijskými zeměmi má podobnost v rychle rostoucí populaci a v levné pracovní síle. Turecké obchodníky také charakterizuje typická orientální vášeň a talent pro obchod.

Na druhé straně Turecko přijalo západní zvyklosti byznysu, a protože usiluje o vstup do Evropské unie, pro evropské výrobky a firmy také odstranilo mnoho dovozních bariér. V současné situaci, kdy se propadá vývoz do Ruské federace, tak mnozí čeští exportéři zacílili svůj východní vývoz právě na Turecko.

Vítkovice dokončují elektrárnu na klíč

Jednoznačně největší úspěch mají v Turecku zatím čeští strojaři s dodávkami pro energetiku. Mezi největší kontrakty patří stavba elektrárny Yunus Emre v provincii Eskisehir, kterou buduje v podstatě na klíč skupina Vítkovice Machinery Group. Projekt v přepočtu za zhruba 12 miliard korun by měl být završen v letošní sezoně. Čile investuje v Turecku také společnost ČEZ, která se mimo jiné podílela na výstavbě několika paroplynových elektráren. Společnost ČKD Blansko Small Hydro zase s úspěchem nabízí turbíny pro turecké vodní elektrárny.

Další energetické zakázky budou ve hře. Rostoucí turecké hospodářství žízní po energii. „Turecko zaznamenalo rapidní nárůst spotřeby elektřiny, a do roku 2023 potřebuje investovat kolem 120 miliard dolarů do energetických projektů," oznámil turecký prezident Recep Tayyip Erdogan. Při obchodní misi do Turecka v dubnu 2015 české firmy jednaly o možnosti zapojit se i do projektu první turecké jaderné elektrárny Akkuyu. Ta má být postavena v Mersin Akkuyu na pobřeží Středozemního moře a bude provozovat rovnou čtyři jaderné reaktory s celkovým výkonem 4800 megawattů.

Škoda dodala tramvaje s internetem

Tramvaj ForCity od společnosti Škoda Transportation pro tureckou KonyuDalším odvětvím, kde se českým firmám daří, je vývoz dopravních prostředků. Jednak jde samozřejmě o tradičního lídra českého vývozu, automobilku Škoda Auto, která v Turecku ve velkém prodává osobní vozy už od devadesátých let. Jedním z nejvýznamnějších obchodů poslední doby se ale mohou pochlubit také strojírny Škoda Transportation. Ty minulý měsíc dokončily dodávku šedesáti nových tramvají ForCity Classic pro město Konyu. Elegantní tramvaje kombinují zajímavý design v duchu tradičních islámských motivů a zároveň nejmodernější vybavení, jako jsou klimatizace nebo zabudované Wi-Fi přijímače pro bezdrátové připojení k internetu.

Turecko samotné je velmocí ve výrobě autobusů, traktorů i osobních vozů. Tamější trh proto oslovují i čeští subdodavatelé z automobilového průmyslu. Objemnou součástí českého vývozu je také elektronika, zejména monitory a televizní obrazovky. Roste též export keramického zboží pro laboratorní, chemické a farmaceutické použití.

Ještě před začátkem ruské krize rostl objem českého vývozu do Turecka zhruba o třetinu ročně. Nyní, když se z Ruska stěhují vývozci na jiné trhy, je ve hře ještě větší růst vzájemného obchodu.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek