Udělení ceny švýcarského Spolkového úřadu pro energii

11. 1. 2016 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

Spolkový úřad (Bundesamt für Energie BFE) uděloval dne 7. ledna 2016 prestižní ceny „wat d’or“. Ocenění se uděluje od roku 2006, cílem je uznání výjimečného přínosu energetických úspor pro švýcarské hospodářství. Oceněné přednosti energetických technologií by měly být inspirativní, motivující a použitelné v hospodářské i politické praxi. Cena není finančně dotovaná, jde pouze o symbolickou – prestižní záležitost.

Letos vybírala 12členná porota ze 49 návrhů, ceny byly rozděleny do 6 kategorií.

Kategorie 1: Společnost

Zde získala prestižní ocenění energetická společnost Groupe E AG svým projektem „RoadLab – objevit svět energií“. Společnost se se svým projektem zaměřuje na vzdělávání a prioritně na školství. Svým patrovým autobusem, který je koncipován jako pojízdná experimentální laboratoř, objíždí švýcarskou frankofonii (odkud firma pochází), kde studentům středních škol (a svým budoucím zákazníkům) s velkým úspěchem představuje „fascinující svět energie“.

Kategorie 2: Energetické společnosti

Ocenění získala firma ElektroLink AG se svou „SmartGridready“ budovou ve městě Frutigen. Firemní lídři sázejí na zasíťování a inteligentní řízení budovy, včetně produkce a využití vlastní solární energie. Zajímavostí je, že „inteligentní dům“ při sběru, vyhodnocování a optimalizaci dat pro řízení energetických toků úzce a napřímo spolupracuje s počítačovou sítí švýcarské meteorologické služby.

Kategorie 3: Obnovitelné energie

Nedávná start-up firma Designergy SA vyvinula střešní multifunkční desku (TCR – Triactive Core Roof), ve které se integrují 3 prvky – fotovoltaika, vodotěsnost, tepelná izolace. Předností TCR je také rychlá a jednoduchá montáž, nízké výrobní náklady a v neposlední řadě i design.

Kategorie 4: Energeticky účinná mobilita

Vítězem jsou švýcarské železnice Schweizerische Bundesbahnen SBB s funkčním projektem tzv. zelené vlny v železničním provozu – ADL (adaptive Leitung). Složitý, propojený, vzájemně interagující softwarový i hardwarový systém umožňuje vlakům surfovat na zelené vlně, optimalizovat tak spotřebu energie. Rychlost vlaku se v případě potřeby redukuje – přizpůsobí situaci na trati, nedochází k úplnému zastavení drážní jednotky a tedy ani k následnému drahému, energeticky náročnému rozjetí.

Všechny vlakové jednotky spolu vzájemně komunikují, je propojena celá švýcarská železniční síť. Systém tak umožňuje pro každý vlak určit optimální energetický profil. ADL vychází z úsporného programu SBB s výhledem do roku 2015.

Připomínáme, že švýcarské železnice jsou od 60. let minulého století plně elektrifikované.

Kategorie 5: Stavby a prostor

Ocenění získala hospodárná novostavba telekomunikačního koncernu Swisscom „Swisscom Businesspark“ ve městě Ittigen. Dle jury si ocenění novostavba zasloužila svou až 60% úsporou provozních nákladů při přihlédnutí k faktu, že vlastní stavební náklady byly adekvátní jiným podobným budovám.

Kategorie 6: Speciální cena

Velmi zajímavý výběr poroty: maloobchodní sítě, družstvo MIGROS a skupina COOP, obdržely cenu za své podnikatelské strategie. Konkrétně MIGROS za svůj koncept Generation M. To – přeloženo z PR zkratky – znamená, že pro generaci zítřka (Morgen) družstvo plánuje do roku 2020 redukci spotřeby elektrické energie o 10 % a snížení vypouštění emisních plynů o 20 % vzhledem ke srovnávací hladině z roku 2010.

A COOP přichází se sloganem „Konat a ne hovořit“. Za touto marketingovou proklamací se skrývá závazek neutrality CO2, redukce spotřeby energie o 20 %, zvýšení podílu spotřeby energie z obnovitelných zdrojů na 80 %, a to vše do roku 2023.

Výběr jury je velice „švýcarský“ a signifikantní: MIGROS a COOP jsou dominantní – když ne rovnou monopolní – hráči na maloobchodním švýcarském trhu. Je obvyklé, že prodejny řetězců spolu přímo sousedí – a vhodně si doplňují sortiment, např. v MIGROS se alkohol neprodává, zatímco v COOP ano. Společným synergickým působením komplikují vstup na trh jiným řetězcům, se zřejmým dopadem na ceny.

Z úst představitelů obou maloobchodních gigantů pak kritika vysokých nákupních cen, které se promítají do vysokých maloobchodních cen, vyznívá velice nepřesvědčivě. Ostrov vysokých cen, jak je někdy také Švýcarsku přezdíváno, nevznikl jenom chtivostí zahraničních dodavatelů – jak rádi zdůrazňují v MIGROS a COOP, ale i – a možná především – jejich vlastním monopolním chováním.

Jakkoliv jsou podobné soutěže svým charakterem nepřenosné, jsou jak princip, způsob organizace, tak i oceněné společnosti a celkové vyznění ceny „wat d’or“ jistě inspirativní.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Bernu (Švýcarsko).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek