Ukrajina už je levnější než Čína, říká obchodník Jan Růžička

18. 4. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Ukrajina už je levnější než Čína, říká obchodník Jan Růžička Jan Ružička provozuje největší ukrajinský e-shop s dětským oblečením, který nese název Garnamama a začíná s ním expandovat na evropský trh. Chtěl po něm někdy někdo úplatek? „To je jako zeptat se českého pivaře, jestli někdy pil Plzeň,“ řekl E15.cz podnikatel.

Jaké jsou nyní vaše obchodní výsledky?
Na Ukrajině jsme v našem segmentu číslo 1, investice do projektu se vrátily během dvou let a nebyly úplně malé, nyní jsme v černých číslech a rosteme. Na skladě máme neustále přes 32 tisíc pozic v hodnotě více než 300 tisíc euro.

Není obtížné dovážet zboží z Ukrajiny do Evropy? Jsou potřeba nějaké specifické certifikáty?
Dovoz do EU složitý není, náročnější je realizace vývozu z Ukrajiny. Toto byl vlastně důvod k založení dceřinné polské společnosti, aby náš odběratel neměl žádný kontakt s Ukrajinou a nemusel zboží dovážet. Polská společnost byla založena teprve v minulém roce, polský sklad je zatím v hodnotě desítek tisíc euro a obraty nejsou závratné, ale počítáme s rychlým růstem. Proto hledáme partnera – investora, se kterým to půjde svižněji.

U dětského oblečení nejsou žádná omezení, v případě potřeby jsme schopni ke každému výrobku dodat certifikát zdravotní nezávadnosti. Pro zajímavost, díky preferencím je na dovoz dětského oblečení z Ukrajiny nulové clo.

Chtěl po vás na Ukrajině během vašeho podnikání někdo úplatek? 
Ano. To je jako zeptat se českého pivaře, jestli někdy pil Plzeň. Důležité je, jestli ten úplatek dáte nebo ne. A také úroveň toho úplatku. Pokud se za úplatek považuje balík papíru, kancelářské potřeby, někdy žárovky nebo tiskárna, tak toho jsem dal asi spoustu. Nepovažuji to ale za úplatek, pokud daný úředník nebude mít tiskárnu, tak nemůže vytisknout dokument.

Pokud budu čekat, až mu ji koupí stát, mohu čekat hodně dlouho. S takovým tvrdým požadavkem úplatku ze strany bezpečnostních složek jsem se setkal v případě jednoho mého klienta. Bylo to ve stylu dáte měsíčně určité množství peněz a budete pracovat.

Tuto nabídku jsem si dovolil odmítnout a skončilo to jednorázovým nákupem knih do místní knihovny. Samozřejmě, že po vás na Ukrajině mohou chtít úplatek, jde o to nepřistoupit na takové podmínky, jde to i bez úplatků. O úplatcích v nejvyšších sférách si nedělám iluze, ale to asi nejen na Ukrajině.

Jaké nejčastější chyby dělají české firmy při expanzi do Ukrajiny?
Ať je to e-commerce nebo jiný byznys, většinou je to nepochopení ukrajinského vedení obchodu a zákazníka. Zákazník je jiný než v Česku, obchodní partneři mají jiný styl jednání. Klientům vždy říkám, aby se pokusili zanechat v Česku český mozek a na Ukrajině nasadili ukrajinský.

Další chybou bývá pocit, že ukrajinskou firmu je možné řídit na dálku. Právě v případě výběru personálu se dělají chyby, týká se to i e-commerce. Podstatné je ale pochopit Ukrajinu jako takovou.

Výroba veškerého dětského oblečení, které dovážíte do České republiky, probíhá přímo na Ukrajině?
Ano, vše se vyrábí na Ukrajině. Ukrajinští výrobci jsou schopni vyrobit zboží špičkové kvality a rychleji reagovat na požadavky zákazníků než například čínské firmy a jsou také levnější. My v současné době pracujeme s více než 160 výrobci.

Proč si myslíte, že ukrajinské firmy jsou levnější než čínské? 
Na Ukrajině jsou hlavně velmi nízké mzdové náklady, což je jedna z podstatných složek ceny. I když minimální mzda byla nedávo zvýšena na 3200 hřiven a nějakou další část pracovník dostává v obálce, pořád jsou lidé levní a dlouho tomu tak ještě bude. Dalším faktorem je nízká cena surovin. Pominout nemůžeme velmi oslabenou hřivnu, jejíž kurz je pro vývoz velmi výhodný. Je to celý řetězec faktorů, díky kterým je momentálně podle mne Ukrajina velmi zajímavá.

Práce s desítkami výrobců může mít vliv na kvalitu. Jak zajišťujete, aby zboží dodávali včas a ve stálé kvalitě?
To považuji za naše největší know-how. Spolupráce s ukrajinskými výrobci určitě není jednoduchá. Naši dodavatelé umí velmi rychle reagovat na změny potřeb na trhu a my umíme objednávky rozdělit mezi jednotlivé výrobce tak, abychom včas splnili přání zákazníka. Zákazník například nemusí objednávat kolekce dopředu, ale klidně jeden kus od jednoho rozměru.

Je současné politické prostředí na Ukrajině stabilní? Nemáte obavy z politických rizik při vašem podnikání?
Politické prostředí na Ukrajině není stabilní od roku 2004, ve ktrém jsem na Ukrajinu přijel. Myslím, že bude trvat hodně dlouhou dobu než možná stabilní bude. Pokud chce někdo dělat byznys na Ukrajině, musí se přes to přenést a přizpůsobit se. Čekat na stabilitu politické situace by mohlo zabrat i dvě generace. 

Rizika jsou všude, připomeňme si EET v České republice a zásah na české e-shopy. Na Ukrajině je výhoda v tom, že spousta takových regulací se teprve bude přijímat a je šance nezopakovat chyby jiných zemí. Já se například podílím na přípravě zákona o EET a cílem je, aby místní EET nenaškodilo e-shopům.

Mají ukrajinské firmy nějakou výhodu oproti českým? 
Jsou neuvěřitelně přizpůsobivé změnám a dokáží reagovat na politickou a ekonomickou situaci. 

Proč jste na Ukrajinu přijel?
Pozval mě kamarád během Oranžové revoluce. Našel jsem si zde partnerku a zůstal.

Máte nějaký dlouhodobý cíl, kam chcete expandovat?
Naším cílem je prvotně prodej B2B zákazníkům v Česku, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. V další etapě bychom rádi zkusili i západní trhy, ale prvně chceme stát pevně na nohách ve výše zmíněných zemích. Chceme vybudovat silnou značku a stát se stabilním dodavatelem pro velké hráče na trhu.

Jan Růžička

Na Ukrajině působí od roku 2004. Zabýval se poskytováním právních, marketingových a konzultačních služeb pro české a slovenské firmy, které expandovaly na ukrajinský trh. Od roku 2011 se věnuje převážně e-commerce a poštovní logistice, doprovází nejen české a slovenské e-shopy na Ukrajinu a dále na Východ. 


Převzato z deníku E15.cz. Autor článku: Arsen Lazarevič.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek