Ukrajinské čerpací stanice rozšiřují sortiment služeb pro zákazníky

27. 6. 2016

  • Země: Ukrajina
  • Datum zveřejnění: 25.06.2016

ilustrační obrázekV roce 2014 v důsledku devalvace hřivny a snížení kupní síly obyvatelstva klesla spotřeba paliva na Ukrajině o 11 %. V roce 2015 spotřeba benzínu klesla o dalších 27,6 % na 37 200 tun, a motorové nafty – o 16 % na 163 500 tun za rok.

Za účelem diverzifikace rizik místní čerpací stanice stále aktivněji rozvíjejí retail a otevírají v rámci benzínek maloobchodní prodejny a restaurace. Zatímco na jednom litru benzínu a motorové nafty vydělávají řetězce v průměru 20-25 %, přirážka na zboží v prodejně na čerpací stanici startuje obvykle od 30 %, a na hotová jídla v kavárně, včetně kávy, činí 50 % až 90 %.

Dnes působí na Ukrajině přes 7 tis. čerpacích stanic, přičemž ve 2 tis. z nich jsou otevřeny obchody s nákupní plochou přes 50 m2. Podle odborníků objem toho segmentu trhu činil v loňském roce 4 mld. UAH (cca 160 mil. USD). Obrat takových obchodů se pohybuje v závislosti na umístění v rozmezí od 100 tis. do 1 mil. UAH (4 - 40 tis. USD) měsíčně. Ziskovost může být podstatně vyšší, než v klasickém food retail – 25 až 27 %.

Dnes nejaktivněji rozvíjí maloobchod s potravinami prémiové řetězce, jako jsou např. WOG, OKKO, Shell nebo SOCAR. Cenovou úroveň mají téměř stejnou. Aby mohly konkurovat, musí vytvářet dodatečné výhody pro spotřebitele, poskytovat na čerpacích stanicích nové druhy služeb (čistírny, pobočky provozovatele poštovních služeb Nová pošta) a rozšiřovat sortiment výrobků v obchodech. Například v listopadu loňského roku, společnost WOG překročila rámec čerpacích stanic a oznámila o otevření kaváren nového formátu. V průběhu příštích 3 až 5 let plánuje otevřít 200 WOG café mimo své pumpy, přičemž investovat 30 až 50 tis. USD do každého zařízení.

Zdroj: www.business.ua 
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Kyjevě.

Tisknout Vaše hodnocení: