Ukrajinský trh mléčných výrobků pro děti

30. 6. 2016

  • Země: Ukrajina
  • Datum zveřejnění: 29.06.2016

ilustrační obrázekPrůmyslová výroba speciálních mléčných výrobků pro děti (od šesti měsíců do tří let) byla zahájena na Ukrajině v roce 2006 v kyjevské továrně „Halakton“, která byla v r. 2011 vykoupena nadnárodní společností „Danone“.

V r. 2012 se v tomto segmentu objevily dva další velké výrobní společnosti – "Mléčná Aliance" a "Wimm-Bill-Dann" (tato v roce 2011 byla pohlcena PepsiCo). 

V průběhu minulých pěti let se objem produkce mléčné dětské výživy včetně výrobků z kyselého mléka téměř zdvojnásobil. Podle odborníků ze společnosti Nielse činí podíl segmentu mléčné dětské výživy na celkovém ukrajinském trhu s mléčnými výrobky přibližně 4 % (v naturálním vyjádření) a 11 % (v peněžním vyjádření). 

Loňský rok byl však poznamenán negativním trendem. V r. 2015 klesla meziročně produkce mléčné dětské výživy téměř o 10 %. Přičemž nebylo to způsobeno nikoliv pouze snížením porodnosti v zemi, jelikož v důsledku politických a ekonomických otřesů snižuje se počet novorozenců v zemi od roku 2013, natož  výroba dětské výživy klesla až v 2015. Propad výroby byl především způsoben dočasným odchodem jednoho z velkých hráčů – společnosti Danone na Ukrajině, který zaujímal asi 30 % trhu.  V r. 2014 společnost zastavila výrobu dětské výživy v souvislosti s uzavřením kyjevského závodu "Halakton" a převodu kapacit na jiné výrobní závody. Značka „Danone“ chyběla na regálech s dětskou mléčnou výživou téměř v průběhu celého roku. V únoru letošního roku koncern "Danone" zahájil výrobu dětské mléčné produkce ve své továrně v Kremenčuku (Poltavská oblast). Investice do nové výrobní linky činily 200 mil. UAH. 

V současnosti na trhu mléčné dětské výživy působí osm společností, přičemž pět z nich (PepsiCo, "Danone", "Mléčná aliance", "Kombinát Přidniprovský" a Lustdorf") se podílejí 99 % na celkové výrobě, podíl ostatních nepřesahuje 1%. 

V prvním kvartálu 2016 vyrostla výroba tvarohových dezertů pro děti o 30 % meziročně, to je největší a nejrychleji rostoucí kategorie produktů v segmentu. Tvarohové dezerty zabezpečují 42 % z celkového obratu mléčné dětské výživy. Odborníci předpovídají další nárůst mléčné produkce pro děti ve výši 10 -  15 % meziročně díky jak zvýšení spotřeby dětské výživy, tak i vstupu na trh nových výrobků.

Zdroj: www.business.ua 
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Kyjevě.

Tisknout Vaše hodnocení: