Uprchlická krize přinesla i zakázky českým firmám

26. 11. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Ač to může znít cynicky, příval uprchlíků do Německa přinesl lukrativní obchody českým firmám, uvádí ředitel kanceláře agentury CzechTrade v Düsseldorfu Adam Jareš. Nedávný skandál s podvodnými motory Volkswagenu zase v mnoha zemích paradoxně zvedl prodeje aut této skupiny.

Jak se v německém byznysu reálně odrazila aféra Volkswagenu?
Z ekonomického hlediska je na hodnocení ještě brzy. Aféra samozřejmě poškodila důvěryhodnost značky a zatížila Volkswagen chystanou nápravou mnoha milionů vozů. Zároveň se však zdá, že nové vedení koncernu se plně hlásí k odpovědnosti za napáchané škody a usiluje o obnovení dobrého jména firmy.

Tvrdím, že i negativní reklama je pořád reklama. Vždyť v řadě zemí včetně České republiky se prodej aut značky VW po propuknutí skandálu paradoxně zvýšil. Myslím si, že ani automobilový průmysl, tím méně pak německé hospodářství jako takové nebudou aférou Volkswagenu silněji zasaženy.

Ovlivňuje nějak obchodní kontakt s Německem současná uprchlická vlna?
Jakkoli to může znít cynicky, přináší příval migrantů do Německa i nečekané obchodní příležitosti pro české firmy. Například největší česká letecká společnost Travel Service ve spolupráci
se Spolkovým úřadem pro migraci a uprchlíky zajišťuje přepravu neúspěšných žadatelů o azyl z Německa do země původu.

Podobně i výrobci mobilních obytných jednotek pro ubytování migrantů společnost Touax z Jesenicka nebo vizovická Koma Modular nestíhají přijímat zakázky a mají plné výrobní kapacity na několik měsíců dopředu.

I negativní reklama je pořád reklama. Vždyť v řadě zemí včetně České republiky se prodej aut značky VW po propuknutí skandálu paradoxně zvýšil.

Od příštího roku mělo být zavedeno na německých dálnicích mýtné? Co mají čeští řidiči čekat?
Od 1. ledna 2016 mělo mýtné na německých dálnicích platit skutečně i pro osobní automobily. Jeho zavedení se však odkládá na neurčito. Zákon totiž napadla Evropská komise pro podezření ze zvýhodňování německých řidičů prostřednictvím kompenzační slevy na daň z motorových vozidel.

Zavedení mýta kritizovala i řada bavorských starostů v pohraničí s Českem vyjadřujících obavu ze snížení počtu Čechů, kteří pravidelně jezdí za hranici nakupovat. Podle studie Bavorské průmyslové a hospodářské komory by se kvůli mýtnému útrata Čechů ročně snížila o 52 milionu eur, tady v přepočtu asi o 1,4 miliardy korun.

Letos se mluvilo také o vysoké povinné minimální mzdě v Německu. Jak se přísný předpis projevil v praxi?
Zákon, který od ledna 2015 komplikuje podnikání českých i jiných zahraničních firem v Německu, zvedl minimální mzdu ve výši 8,50 eur za hodinu. Nejen firmy, ale i německé úřady na tuto změnu nebyly připraveny a nevěděly, jak zákon v praxi aplikovat.

Obecně však platí, že pokud česká firma pošle zaměstnance na území Německa například na služební cestu, a to i třeba na jeden den, musí svému zaměstnanci vyplatit alespoň zmíněných 8,50 eur za hodinu práce. Výjimka platí jen pro řidiče v případě tranzitní přepravy.

Pro zaměstnavatele vysílající zaměstnance v odvětvích, která jsou riziková z hlediska výkonu nelegální práce, platí dodatečně speciální ohlašovací a evidenční povinnost. Ty se týkají například stavebnictví, pečovatelských služeb nebo pohostinství.

Spletitému tématu minimální mzdy se bude detailněji věnovat i chystaný seminář „Obchodování s Německem“, který se uskuteční 4. prosince v Praze v sídle agentury CzechTrade.

V minulosti jste upozorňoval na podvodné katalogové firmy, které se hodně zaměřují na firmy působící na německém trhu. Jsou stále aktivní? Na co si mají dát podnikatelé pozor?
Aktivní jsou bohužel pořád. Princip spočívá v tom, že vám firma jako například neslavně známá Expo-Guide zašle formulář k vyplnění firemních informací pro zařazení do „bezplatného“ rejstříku firem.

Jen pozorný čtenář si však všimne malého špatně čitelného dodatku, že se tím zavazujete k tříleté smlouvě a ročnímu poplatku více než 1200 eur za zápis v bezcenné databázi. Tyto podvodné firmy mají dobře vypracovaný systém a z veřejně dostupných seznamů vystavovatelů na internetu kontaktují kobercovým náletem tisíce firem. Bohužel se jim to evidentně vyplácí.

Platí pravidlo pořádně číst, co podepisuji, zejména pokud je to v cizí řeči. Pokud některá z firem naletěla, radíme smlouvu napadnout z důvodu omylu nebo úmyslného oklamání a dále jejich upomínky ignorovat, pokud nepřijde platební příkaz od soudu, takzvaný „Mahnbescheid“. Většinou to však podobné firmy, které mají sídlo záměrně v zemích jako Mexiko, k soudnímu sporu neženou.

Česká letecká společnost Travel Service ve spolupráci se Spolkovým úřadem pro migraci a uprchlíky zajišťuje přepravu neúspěšných žadatelů o azyl z Německa do země původu.

V poslední době se konají pravidelná setkání českých firem a velkých německých odběratelů, přineslo to nějaké konkrétní zakázky?
Od prvního setkání k reálné zakázce uplyne většinou několik měsíců, někdy i let. Na zhodnocení letošního roku si tak budeme muset ještě počkat.

První čtyři ročníky kooperační burzy Sourcing Day Tschechien, kterou každoročně organizujeme v Plzni a propojujeme při ní nákupčí významných německých výrobců s českými dodavateli, už přinesly zakázky za více než sto milionů korun.

Z úspěšných firem mohu uvést například TCF Vzduchotechnika s dodávkami ventilátorů pro výrobní závod BMW nebo firmu HTP z Žirovnice, která uspěla s výrobou přesných dílů z plechu pro německého výrobce komunální techniky. Další ročník této populární akce plánujeme na konec května příštího roku.

Často se mluví o tom, že české firmy zůstávají hlavně subdodavateli německých podniků, které pak inkasují hlavní část marže. Jak si může český dodavatel vydobýt rovnocennější postavení?
Osobně nemám příliš rád srovnání, že jsme pouhou montovnou pro Německo. Například výroba strojírenských komponentů je dnes ve většině případů velmi sofistikovaná produkce, kdy firma, aby byla na německém trhu konkurenceschopná, musí používat nejmodernější technologie, mít kvalifikovanou pracovní sílu, slušnou produktivitu práce a také kvalitní technické nebo vývojové zázemí.

Doby, kdy jsme mohli na západních trzích uspět jenom díky srovnatelně velmi levné pracovní síle, jsou pryč. Znám řadu českých firem, které jsou sice dodavateli komponentů, s německým odběratelem však mají více než rovnocenné postavení, úzce se podílejí na vývoji další generace produktů a obě firmy jsou si vědomy vzájemné potřebnosti.

Do Německa dnes zdaleka neexportujeme pouze subdodávky, ale i finální špičkové výrobky, ať už to jsou lokomotivy od Škody Transportation, obráběcí stroje firmy TOS Kuřim nebo elektronové mikroskopy firmy Tescan.

Česko je nyní v EU v čele z hlediska rychlosti růstu ekonomiky. Jaká jsou očekávání pro německé hospodářství?
Německo zůstane i v nadcházejících letech motorem Evropy. I přes skandál koncernu Volkswagen je aktuální nálada mezi německými podniky, která je pravidelně měřena Institutem pro výzkum hospodářství IFO, veskrze pozitivní.

Očekává se nadále mírný růst, který se vedle exportu opírá zejména o stabilní domácí poptávku. Proexportně zaměřená německá ekonomika má zdravý základ a kolísání některých rozvíjejících se trhů nebo propad vývozu do Ruska je schopná vyvážit exportem do vzmáhající se eurozóny. Buďme tedy optimističtí.

Autor článku: Tomáš Stingl
Převzato z deníku E15, přílohy Německo-obchodní partner ČR

Češi pronikají do německé energetiky

Německý přechod od jádra k obnovitelným zdrojům energie je dlouhodobý proces, který začal již v devadesátých letech a bude probíhat ještě dlouho po roce 2022, kdy má dojít k uzavření poslední jaderné elektrárny. Z hlediska odstavování jaderných elektráren mají německé firmy víc zkušeností než ty české. Čerpají know-how z uzavírání zastaralých jaderných elektráren v bývalém východním Německu.

Češi jsou nicméně na německém trhu poměrně aktivní jako dodavatelé i jako investoři. Například společnost Inven Capital, dceřiná firma koncernu ČEZ, menšinově vstoupila do německého výrobce bateriových úložišť Sonnenbatterie, která je světovou jedničkou v tomto perspektivním oboru. Řadu aktivit má v Německu i strojírenský holding Vítkovice Machinery Group, který pro společnost Siemens dodává generátorové hřídele do větrných elektráren nebo vyrábí turbíny do vodních elektráren.

Velmi aktivní je i Energetický a průmyslový holding (EPH) vyjednávající v současnosti o koupi německých uhelných dolů a elektráren, které patří švédskému energetickému gigantu Vattenfall. Od roku 2012 EPH provozuje prostřednictvím akvizice společnosti Mibrag dva otevřené doly nedaleko Lipska s celkovou roční produkcí uhlí okolo 20 milionů tun. V energetice jsou do budoucna pro české firmy šance zejména v oblasti renovace a výstavby přenosové soustavy. Do roku 2030 by se mělo v Německu postavit 135 tisíc až 193 tisíc kilometrů nových sítí pro distribuci elektrické energie.

Zajímavou příležitostí pro české firmy je i připravované dodavatelské fórum pro největší chemický koncern na světě BASF. Pro jejich nákupní centrálu v Ludwigshafenu právě hledá agentura CzechTrade dodavatele různých technických produktů jako například turbín, reaktorů, chladicích věží, ocelových konstrukcí nebo montáží potrubí.

Autor: Adam Jareš, ředitel zastoupení CzechTrade v Düsseldorfu

Kontakt do Německa
S žádostí o pomoc při vstupu na německý trh nebo při hledání obchodních partnerů se můžete obrátit na zahraniční zastoupení agentury CzechTrade v Düsseldorfu.
Kontakt: duesseldorf@czechtrade.cz

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek