Úspěšná díla Metrostavu na Islandu a v Norsku zvyšují know-how firmy i renomé ČR

29. 5. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Úspěšná díla Metrostavu na Islandu a v Norsku zvyšují know-how firmy i renomé ČR V roce 2017 vstupuje Metrostav do druhého desetiletí své intenzivní stavební činnosti na Islandu a v Norsku. Jen v průběhu tohoto roku v těchto zemích firma předá dvě silniční stavby a práce na dalších dvou dílech započne.

Přehled stavebních prací
termín stavební práce
konec dubna 2017 zahájení ražeb projektu E134 Damåsen-Saggrenda (Kongsberg, kraj Buskerud, Norsko)
začátek června 2017 slavnostní otevření tunelu Rv13 Joberg (Granvin, kraj Hordaland, Norsko)
přelom srpna a září 2017 zahájení ražeb tunelu Dýrafjörður (severozápadní Island)
říjen/listopad 2017 slavnostní otevření tunelového komplexu Norðfjarðargöng (západní Island)

Island

Prvotním motivem účasti firmy ve veřejných zakázkách v náročném severském klimatu byla její erudice, pro kterou v České republice aktuálně scházelo využití. V roce 2006 se Metrostav ve sdružení s islandským partnerem Háffelé zúčastnil mezinárodního tendru na projekt Héðinsfjarðargöng: jednalo se o vybudování nového, 14 kilometrů dlouhého silničního spojení mezi městy Siglufjörður a Ólafsfjörður na severu Islandu. Projekt obnášel rovněž ražbu dvou 2proudových silničních tunelů v délkách 3,8 a 6,9 km. Do té doby přívaly sněhu město Siglufjörður na delší dobu pravidelně odřezávaly od okolního světa. Dílo stálo 7.599 mil. ISK a bylo předáno do užívání v roce 2010.

Na základě kladných referencí v roce 2013 Metrostav, tentokrát v joint-venture s islandským partnerem Suðurverk, uspěl znovu a získal zakázku na výstavbu 7,5 kilometrů dlouhého silničního tunelu Norðfjörður na východě ostrova. Jedná se o největší dopravně-infrastrukturní investici na Islandu v posledním desetiletí s termínem dokončení na podzim 2017. Nový tunel propojuje městečka Eskifjörður a Neskaupstaður, která jsou kvůli horskému terénu přes celou zimu obtížně dostupná. Cena zakázky činí 1,63 mld. Kč.

Na jaře 2017 česko-islandské joint-venture Metrostav-Suðurverk zvítězilo v tendru na výstavbu bezmála 6kilometrového silničního tunelu Dýrafjörður na řídce osídleném severozápadním islandském pobřeží. Dva tunelové portály vzniknou v typické severské pustině. Kromě podzemní stavby konsorcium vybuduje mezi fjordy Dýrafjörður a Arnarfjörður též most a zhruba 8kilometrový úsek silnice. Dosud jsou k Arnarfjörðuru cesty v zimním období přístupné jen jednou měsíčně. Termín dokončení se plánuje na podzim 2020. Z celkové hodnoty zakázky 1,3 mld. Kč připadá na Metrostav 800 mil. Kč.

Norsko

Reference z Islandu pomohly Metrostavu uspět ve výběrových řízeních v Norsku, kde je místní stavební konkurence velmi vysoká: v provozu je zde na tisíc silničních tunelů s celkovou délkou 852 kilometrů. Norští stavbaři jsou též hrdí na vlastní tunelovací metodu NMT, ze které se vyvinula technologie Drill & Blast. Metoda spočívá v trhání hornin pomocí výbušnin, čímž odpadají náklady na ostění. Dovoluje to velmi tvrdá a souvislá hornina skandinávského masívu. Metrostav se s metodou Drill & Blast začal obeznamovat teprve v roce 2004 v souvislosti s přípravou projektu na Islandu.

První zakázkou v Norsku, kterou se Metrostavu v silné konkurenci domácích i mezinárodních stavebních firem podařilo získat, je 1,5 kilometru dlouhý tunel Langanestunnellen, který zajišťuje celoroční spojení městeček Hafslo a Veitastrond ve vnitrozemské lokalitě Bjørnabakkane poblíž největšího ledovce pevninské Evropy Jostedalsbreen. Dosavadní silnice mezi oběma sídly držela každoroční rekord v počtu sněhových lavin a pádů kamení, které ji zasypávaly. Hodnota zakázky činila 476 mil. Kč a projekt se pro běžný provoz otevřel v prosinci 2016.

Tým z Bjørnabakkane se po prorážce na podzim 2015 přesunul vzdušnou čarou o 150 kilometrů na jih, kde začal razit 2kilometrový tunel Joberg u obce Granvin. Tato zakázka je pro Metrostav možná ještě prestižnější než ta u Veitastrondu. Část tunelu totiž prochází morénou a na ní mohou čeští tuneláři předvést výstavbu tunelovací metodou NRTM, kterou Norové neznají a jíž se stavěly například pražské tunely Mrázovka nebo Blanka. Razí se strojově a vyražená část tunelu se zabezpečuje nejprve provizorním ostěním a následně sekundární výztuží s železobetonovou skořepinou.

Na jaře 2017 byla nedaleko Kongsbergu zahájena stavba nového tunelu na silničním projektu E134 Damåsen-Saggrenda, kterou získalo tříčlenné česko-norské konsorcium Metrostav, Berthelsen og Garpestad AS a HAG Anlegg AS za nejnižší nabídnutou cenu 643 mil. NOK. Nově ražený úsek nahradí úzkou a klikatou cestu s vysokým počtem nehod, která je navíc ohrožena sesuny zeminy.

Dne 16. 5. 2017 zavítala do Kongsbergu na prohlídku stavebních a ražebních prací koncernu Metrostav delegace Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu Senátu Parlamentu ČR, vedená předsedou výboru Janem Hajdou. Senátoři společně s Jaroslavem Knotem, velvyslancem ČR v Norsku a na Islandu, vyzdvihli, že Metrostav je úspěšným příkladem českého podnikatelského subjektu, jenž se dokázal uchytit na velmi náročném a sofistikovaném severském stavebním trhu.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Oslu (Norsko). Autor: Josef Smyček, zástupce velvyslance.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek